Inlägg från: ludenben |Visa alla inlägg
  • ludenben

Varför sker det mobbing?!

vi vuxna skapar mycket mobbing med våra värderingar som sen överförs till barnen. Jag har en son med svår ADHD/DAMP. Dessa barn som har detta blir ofta mobbade, min son går fortfarande på försklolan och än har vi inte haft några problem och vi får hoppas att vi slipper det. Alla som mobbas har inte ADHD/DAMP men merparten av de som har ADHD/DAMP är just mobbade. Det kan vi vuxna förbygga genom att tex använda ordet DAMP som skällsord eller som ett ord för något negativt. Det var en tråd här inne för ett tag sen som handlade om ifall man tycker det är okej att säga tex "har du DAMP eller" om nån har ett betéende som är negativt. Det var otäckt många vuxna här inne som tyckte att "men det är ju nåt man bara säger". NEJ DET ÄR INTE NÅT MAN BARA SÄGER!! Genom att använda sånna uttryck ger man fördommar åt folk med detta funktionshinder. De ses som konstiga och har lätt för att bli mobbade. Om vi vuxna tänker på vad DAMP är egentligen och undviker detm, samt informerar tonåringar om dess egentliga betydelse och hur mycket det kan såra människor som har detta kan man förebygga många fall av mobbing.

Såg i en annan tråd igår att nån relaterade namn sk wt-namnen kevin och robin som "damp-namn". Skrämmande faktiskt. Så jag vill med detta inlägg att fler ska öppna ögonen för att uttryck "man bara säger" ligger till grunden för mycket mobbing utan att man tänker på det och jag hoppas att ni som läser detta och vet med er att ni säger så kanske kan börja tänka till och fundera på vad för konsekvenser det kan få för vissa grupper av människor.

Mitt bidrag till tråden om hur vi ska få stopp på mobbing hoppas att nån reflekterar lite över detta.

Svar på tråden Varför sker det mobbing?!