• JLS

Jämför smärtan vid förlossningen med ett gallstensanfall?

Försöker föreställa mig hur det känns att föda barn, det är ju såklart individuellt men ni som haft gallstensanfall, hur skulle ni jämföra den smärtan med värkarna?

Går det att jämföra? Har nämligen nånstans hört att gallstensanfallet var värre än att föda barn? På ett sätt borde det kanske vara det för när jag sist hade ett rejält, för några år sedan höll jag nästan på att svimma av smärtan och då har jag hög smärttröskel.

Någon som vill dela med sig?

Vårt lilla mirakel...♥ Bf 080621 ♥
  • Svar på tråden Jämför smärtan vid förlossningen med ett gallstensanfall?
  • Heisan

Gallstensanfall är värre.. Tycker jag.. Hellre 10 förlossningar på rad än ett gallsstensanfall..

Dec-07: 107-89,6
  • squashen

Jag är opererad för gallsten..
    Kan inte jämföra det alls.. Två helt olika smärtor.. Den ena får du ju dessutom ngt för, en liten bebbe..
    Gallsten sitter högt upp, värkar sitter ju längre ner..

Har haft gallstensanfall i flera år innan dom kom på att det kunde va det å jag har aldrig kopplat ihop dom två.
    Däremot så svullnar man mycke över magen, sa ofta att det ser ut som jag e höggravid när jag hade ont..
    Men när du föder barn så tror du du ska dö.. Skrattar... å d tror du inte av gallsten, inte jag iaf..

• Annika26

Jag har fått ett helt grustag i min gallblåsa efter fölossningen.
    När jag får anfall (några gåner i veckan) så gör det så sjukt ont att jag inte ens kan stå upp.
    Har en massa smärtstillande som hjälper ibland, så att ha en 12 v hemma och gallproblem är spännande.
    Jag föder hellre barn igen än att få gallstensanfall!

• agua

Hellre föda barn än gallsten. Har haft 3 gallstens attacker sen min son föddes (5 mån sen)

• squashen

Hihi.. Oj va olika det kan vara..Glad

• JeaJea

Gallstensanfall är olidligt och värkar är molande, mer som stark mensvärk. Jag trodde tvärtom att jag skulle dö av gallstensanfallet. Föda barn var ju inte skönt direkt men det gjorde inte alls lika ont.

• CMH

Smärtorna går egentligen inte att jämföra men jag föder hellre barn 100 ggr till än får ett gallstensanfall igen för det är hemskt!!! Nu är gallblåsan bortopererad så jag hoppas slippa det :)

Egon 080109
  • JLS

Tack för alla svar!

Oj men då låter det som att värkar är att föredra då   Ja alltså nånstans kan jag tänka mig att det måste vara mkt mer smärtsamt med ett gallstensanfall för det känns ju verkligen som att bli knivhuggen eller som man kan föreställa sig att det skulle kunna kännas.

Får för mig att smärtan vid gallstensanfall kanske är mkt mer stickande och intensiv och skarp? Och ja mkt är ju psykiskt med, när man föder vet man att man närmar sig sitt barn när man har gallstensanfall är man glad om man överlever den attacken

Nu har jag inte haft några på flera år *ta i trä* men det är ju fruktansvärt smärtsamt.

Vårt lilla mirakel...♥ Bf 080621 ♥
  • Orbit85
    CMH skrev 2008-05-26 13:09:57 följande:

Smärtorna går egentligen inte att jämföra men jag föder hellre barn 100 ggr till än får ett gallstensanfall igen för det är hemskt!!! Nu är gallblåsan bortopererad så jag hoppas slippa det :)

Undvik kodein, jag har haft ett anfall sen jag opererade bort blåsan för fem år sedan och det var när jag tog värktabletter med kodein.
  • Aliona

Har aldrig haft gallsten men tänker att det inte går att jämföra, eftersom gallsten är något som är fel i kroppen, medan att föda barn inte är det (det finns dick saker som kan gå fel). Inte ens under den mest smärtsamma fasen tyckte jag att det var farligt. Kroppen är full av hormoner som hjälper till, och så lustgas på det. 

Sen har man (de flesta) värkpauser under förlossningen så man hinner andas. Jag tyckte att det var ganska lätt att räkna mig igenom värkarna och koppla av emellan. 

• Anonym (Bibbi)

Håller med om att det inte går att jämföra. Kvinnokroppen är ju konstruerad för att föda och skjuter till massa smärtlindrande hormoner. Och så lustgas och eventuell epidural på det..

Med det sagt så gör det ju fortfarande fruktansvärt ont att föda, men det går ju över fort och sen får man sitt barn i famnen som belöning. 

• Sandto

att föda barn och gallstensanfall är två olika smärtor som jag inte tycker gick att jämföra. Gallan är mer panik-känslor medans man vet att förlossning är något gott bakom. Men även trots det så kommer Inga smärtor i närheten av en förlossning . Dock hade jag hellre valt förlossning :)

fick opererat bort gallan efter jag fick mitt första barn! Kram ♥️

• Anonym (qwerty)

Gallstensanfall var värre. Och ingen bebis fick man för smärtan.

Svar på tråden Jämför smärtan vid förlossningen med ett gallstensanfall?