• GladaVirre

Efterlyser gamla uttryck och slangord!! =)

Heej!!

Är det inte för himla roligt när någon helt plötsligt säger ett gammalt uttryck du använde som 10 åring, eller ett ord du inte kunde få nog av??

Tänk nu!!! Vad sa du för 20 år sedan??

• Svar på tråden Efterlyser gamla uttryck och slangord!! =)
  • Googels

Åh vad nostalgisk jag blir när jag läser alla gamla uttryck!

Kommer inte på ett ända nytt själv, eller jo, en kompis pappa brukade säga 'dra mej baklänges på en liten vagn' när han blev typ förvånad.

• Måsen

Hygglo schyssto (svårt att veta hur såna här uttryck stavas egentligen)

• Katharina

schyrra byrra - Snälla
    va lite hygglo rå
    Hoppsan Kerstin sa vi alltid när något gick snett, var kommer det ifrån?

• momwannabe

tjottahejti när man skulle på muggen. "Ska ru mä på tjotta?" eller "Vart ligger tjottahejtit på det här stället?!"... haha :) Fast jag använder det inte nu, ville bara skriva det för att det var så kul att man sa sånt förr :)

• Myran Frisk

Ska vi va? (när man inte längre ville fråga om någon ville leka efter skolan)

• BlomsterBarn

vet inte hur jag ska stava... men så här låter det

Hivit=häftigt

antar att det är en försvenskning/skånskning av heavy... har för mig att jag sa så på dagis kanske lågstadiet. Kom på det här om veckan, har inte kunnat sluta använda det sen dess... haha

• moltaz

Nu rullar vi... När man skulle lämna en tillställning, alternativt, skall vi rulla? När någon var klumpig var det givna uttrycket: Din säl... (det var skitcoolt). Och i stället för dagens ungdomars "orka" så sade vi "eller hur?" när vi fick en uppgift vi inte ville göra, dock INTE så läraren hörde det om man inte var en riktig rebell!

• moltaz

För att dra det hela lite längre, tänk på vad mormor och morfar sa... Coola kalsonger var "käcka gosstrosor" (Skulle inte du bli upphetsad av blotta tanken på din älskling i käcka gosstrosor?). Om man var schysst var man hyvens och skulle man ha kul fick det bli Lajbans! Min mormor envisas med att fråga syrrans söner (25 och 16 år) om de hittat någon "lillälskling" ännu! De är måttligt roade och jag tycker att det är lika kul varje gång, och sedan det värsta av allt... När mitt förra förhållande tog slut...

Den första akuta krisen jag gick igenom som singel kom efter tre dagars singelliv då jag lyssnade på en konversation mellan min mor och min mormor:
    -Nej de bor inte ihop längre, hon bor ensam.
    - Jaha, tänk att hon skulle bli ungmö!

UNGMÖ????????????????? Herregud, det är för mig en 80-årig kvinna som nästan aldrig sett en karl och än mindre rört en under hela sitt liv! Var det verkligen en sådan jag hade blivit???

Ungmö är för mormor att likställa med singel, men det låter hemskt...

• Romeos mamma

Dra på trissor är ett schyst uttryck.

Svar på tråden Efterlyser gamla uttryck och slangord!! =)