• Svart ros

Så rädd inför vaginal förlossning....

Och det som skrämmer mig är förändringen av underlivet!!
    Kalla mig löjlig eller omogen men jag är livrädd över hur förändringen kommer se ut. Vill ju inte alls att det ska bli fult och det känns nästan som det...En hel bebis ska ju komma ut därifrån och jag förstår inte hur det ska gå till...
    Självklart är jag införstådd med att hela kroppen förändras av en graviditet och så även underlivet och självklart måste man ju acceptera detta faktum. Eller iaf försöka vilket jag hela tiden försöker intala mig själv till att göra. Men jag är livrädd! Är så jäkla nöjd med hur jag ser ut nu och tänk om jag kommer bli totalförstörd och må jättedåligt efter jag fött för att det förändrats så mycket och till det sämre.
    Går redan och pratar på förlossningen med en bm om rädslan men den kan ändå inte försvinna...
    Vill föda vanligt men samtidigt önskar jag att jag kommer bli tvungen att förlösas med snitt så jag slipper denna oro

• Svar på tråden Så rädd inför vaginal förlossning....
  • MrsFreckles

Kan trosta dig me att jag fodde med sugklocka, fick sy en del men det lakte pa 2 veckor och ser ut som vanligt nu, kanns som vanligt med. Visst var jag ocksa radd innan men man glommer det nar man ser sitt lilla pyre!

• Kattis1

Snitt är ett riskfyllt ingrepp också.
    Det blir ett ärr på livmodern, som vid en ev. kommande graviditet kan vara en risk.

• Mizzz

TS: Tala bara om för dom på förlossningen när du kommer in att du är rädd för att spricka mycket så kommer dom hjälpa dig allt dom kan. Dessutom kan du be dom hålla en varm handduk i underlivet när barnet kommer, det är den enda metod som är bevisat effektiv mot bristningar.   Se oxå till att du lyssnar på dom, låta bli att trycka på om de ber dig om att hålla emot osv. Så såa du se att det går alla tiders för dig med!

Lycka till!

♥♥♥ - Linus 2007-04-21 - ♥♥♥
  • Svart ros

Tack för alla svar.
    Ja eftersom jag går på s.k "klara"samtal på förlossningen så kommer detta stå i min journal när jag väl ska föda och de kommer ta hand om mig extra mycket på förlossningen enligt bm, så jag hoppas allt kommer gå jättebra. Skönt att alla som skrivit blivit som förut, ger mig större hopp.

• rally12
    Svar på #14
    Mycket av din rädsla kommer av skräckhistorier som inte kommer att hända. Följ med kroppen under förlossningen. Du kommer att klara det. Det som man oftast är rädd för händer aldrig. Många som tänker sig att det är bättre med snitt ångrar sig inte efter vaginal förlossning. Tänk vad stolt du kan vara då. När du klarat något som du var så rädd för.
  • FruSascha

Men ett snitt förändrar kroppen mer än att föda vaginalt. På mig syns inte ett spår efter förlossningen, medans en som gjort KS har ju alltid ett synligt bevis för att de opererats. Och det är vanligt har jag hört att magen liksom hänger över ärret efter ett snitt. Medan på mig som födde vaginalt så gick ju magen tillbaka på en månad ungefär och nu syns inte att jag varit gravid och fött barn ens.

Och vad gäller muskulatur och liknande så får man göra knipövningar efteråt helt enkelt. Det är inte så farligt och nu finns inga synliga tecken alls på att jag fött barn.

• Emmig

En naturlig födsel klarar din kropp nog av... Ett snitt ger dig ärr -ibland mer förhårdnader under huden, veck och hängig hud som inte går att träna bort... En naturlig födsel, däremot, gör endast ont under födseln, kanske lite ont efter stygn efteråt bara.
    KS betyder oftast flera månader "out of action" och kanske året innan man intar något som liknar sin normala "form".
    Jag födde naturligt, ont, visst -men EN DAG ur sitt liv kan man ju uppoffra? Det syns och märks inte alls att jag fött barn -6 veckor efter födseln var min livmoder i princip "sitt vanliga jag" och spiralen var knepig att få in. Jag ammade, naturligtvis, vilket hjälper avsevärt i alla områden. Börja med knipövningar nu (om du inte börjat tidigare), du slipper inkontinens mot slutet av grav, och vet hur det "går till" efter födseln. Det tog mig ca 6veckor att vara samma "där nere" -innan dess har man oftast ingen lust för sådant :-P

• carola1977

Jag är helt som vanligt i underlivet också efter min förlossning.

• snarf

Har fött 4 barn och mitt underliv ser exakt likadant ut som de alltid har gjort. I början, ca 2 månader är man ju svullen men de går över.

• kåvacarro
    Svar på #19
    jag e åxå livrädd, fast mest pga smärtan så jag förstår dej till fullo!! ska gå på Aurora så fort de hör av sig. hoppas det hjälper, just nu känns det som jag absoluuut hellre gör snitt även om det e värre efteråt!! sen får folk tycka vad f-n de vill, de vet inte hur vi känner!
Svar på tråden Så rädd inför vaginal förlossning....