• Svart ros

Så rädd inför vaginal förlossning....

Och det som skrämmer mig är förändringen av underlivet!!
    Kalla mig löjlig eller omogen men jag är livrädd över hur förändringen kommer se ut. Vill ju inte alls att det ska bli fult och det känns nästan som det...En hel bebis ska ju komma ut därifrån och jag förstår inte hur det ska gå till...
    Självklart är jag införstådd med att hela kroppen förändras av en graviditet och så även underlivet och självklart måste man ju acceptera detta faktum. Eller iaf försöka vilket jag hela tiden försöker intala mig själv till att göra. Men jag är livrädd! Är så jäkla nöjd med hur jag ser ut nu och tänk om jag kommer bli totalförstörd och må jättedåligt efter jag fött för att det förändrats så mycket och till det sämre.
    Går redan och pratar på förlossningen med en bm om rädslan men den kan ändå inte försvinna...
    Vill föda vanligt men samtidigt önskar jag att jag kommer bli tvungen att förlösas med snitt så jag slipper denna oro

• Svar på tråden Så rädd inför vaginal förlossning....
  • Valkyriah

Då ska jag trösta dig med att mitt underliv inte förändrades,trots att jag sprack mycket och blev sydd både invändigt och utvändigt i 1 ½ timme.

Skulle det förändras behöver det ju inte bli till det sämre heller för den delen.
    Men förstår din rädsla.

Att slåss för fred är som att knulla för att bli oskuld!
  • MizzMee

Vad är det som skulle förändras? Jag har fött barn och ser likadan ut som förut.. just efteråt så kanske man är svullen och grejer men det går ju tillbaka till det normala..

• Svart ros

Tror inte att snitt är mindre smärtsamt, tvärtom, men just att få slippa föda den vanliga vägen och slippa oroas över att underlivet tar skada...

Jag har läst några trådar här på fl som handlat om just att deras underliv totalförstörts efter att ha fött barn. Att blygdläpparna gått sönder och att de delats och att man helt enkelt inte alls ser ut som man gjorde innan...
    Det är det jag är rädd för.

• annroll

Ok.. Jo de är väl naturligt att va lite rädd. de är ju en stor grej.
    Men samtidigt får du ju ut ngt underbart av de. Ditt barn. =) Kan du inte försöka tänka så?

• Im Fabulous

Men om du blir förlöst med snitt kommer du ju få ett riktigt fult ärr på magen.

Underliv läker. Vet inte hur det varit för andra men i mitt fall ser jag ut precis som innan förlossningen där nere, trots att jag sprack och fick sys.

• Neko

Det vanligaste är nog att det inte förändras så mycket, mitt kändes väldigt annorlunda just efter men efter ett år så är det som vanligt igen ^^

Däremot vid kejsarsnitt så förändras ju magen irreparabelt, ett ärr syns ju alltid och det kan bli väldigt fult det med...

Magen syns ju mer än underlivet om inte annat =P

• Mizzz
    Vicke85 skrev 2008-05-24 11:30:34 följande:
    Tror inte att snitt är mindre smärtsamt, tvärtom, men just att få slippa föda den vanliga vägen och slippa oroas över att underlivet tar skada...Jag har läst några trådar här på fl som handlat om just att deras underliv totalförstörts efter att ha fött barn. Att blygdläpparna gått sönder och att de delats och att man helt enkelt inte alls ser ut som man gjorde innan...Det är det jag är rädd för.
    Du får tänka på att här på fl samlsas ofta de som gått igenom något över det normala och ofta kan något väldigt väldigt ovanligt se ut som om det händer varannan kvinna. Så är det självklart inte. Att man spricker så pass mycket och illa att man inte kommer se ut som vanligt i underölivet är extremt ovanligt och sker i princip bara om det uppkommer någon form av komplikation såsom att man behöver använda sugklocka eller att barnet ligger fel.

Själv sprack jag lite grann båre invändigt och utvändigt, fick flertal sygn men allt var läkt efter 2 veckor och sedan dess har jag både känns mig som vanligt och sett som vanligt ut där inne. Det är oxå normalfallet tror jag... Det är väl en risk på kanske 10000 att du får så stora problem att ditt underliv blir vanstält.

Gör du däremot ett snitt är det
     100% risk att du har ett ärr som faktisk ALDRIG går bort, dessutom kommer du antagligen inte återhämta dig lika snabbt och den första tiden kommer va tyngre eftersom det är svårt att bära (tex bebisen) efter att man gjort snitt.
    ♥♥♥ - Linus 2007-04-21 - ♥♥♥
  • Mizzz
    Mizzz skrev 2008-05-24 11:40:09 följande:
    Du får tänka på att här på fl samlsas ofta de som gått igenom något över det normala och ofta kan något väldigt väldigt ovanligt se ut som om det händer varannan kvinna. Så är det självklart inte. Att man spricker så pass mycket och illa att man inte kommer se ut som vanligt i underölivet är extremt ovanligt och sker i princip bara om det uppkommer någon form av komplikation såsom att man behöver använda sugklocka eller att barnet ligger fel.Själv sprack jag lite grann båre invändigt och utvändigt, fick flertal sygn men allt var läkt efter 2 veckor och sedan dess har jag både känns mig som vanligt och sett som vanligt ut där inne. Det är oxå normalfallet tror jag... Det är väl en risk på kanske 10000 att du får så stora problem att ditt underliv blir vanstält.Gör du däremot ett snitt är det 100% risk att du har ett ärr som faktisk ALDRIG går bort, dessutom kommer du antagligen inte återhämta dig lika snabbt och den första tiden kommer va tyngre eftersom det är svårt att bära (tex bebisen) efter att man gjort snitt.
    Vill poängtera att inte ens sugklocka eller felläge på barnet i almänhet brukar leda till stora skador, mena bara att det är oftast vid de tillfällena det KAN ske
    ♥♥♥ - Linus 2007-04-21 - ♥♥♥
  • Svart ros

Okej, ja ni ger mig nytt hopp iaf...
    Jag vill självklart helst av allt föda vanligt speciellt för mitt barns skull men även för min egen då jag inte vill ha något ärr på magen eller riskera att magen kommer hänga över ärret.
    Jag hoppas det kommer gå så bra för mig också som det gjort för er.

Svar på tråden Så rädd inför vaginal förlossning....