Edvin föddes i v28+5 och har varit tidig med talet (enligt mig iaf). Han sa sina första ord när han var ca 14 månader (om jag minns rätt) och när han var ca 20 månader hade han ett relativt stort ordförråd men använde fortfarande bara ettordsmeningar. Sedan exploderade det och nu när han är snart 28 månader pratar han i långa meningar på mellan 2-5 ord hela tiden. De flesta utomstående kan förstå vad han säger.
Vår lilla kompis som är fullgången och född tre månader tidigare (är alltså snart 31 månader) säger typ "mamma" och "tai chi" Det är inget fel på honom, de utvecklar talet i olika takt bara!
Vi har pratat mycket med vår son (inte extra mycket bara för att han är prematur, det har bara blivit naturligt att vi pratat mycket) och dessutom provat på att använda lite stödtecken när han var ganska liten. Jag hade läst någonstans att det främjar talet att använda stödtecken (både för prematura och fullgångna).
Bland annat teckande vi tack, varsågod, mamma, pappa, äta, arg, snäll, moster, mormor/farmor/farfar/morfar, sova, flera djurtecken och en del andra ord.
Det som han anammade var främst djurtecknen (han tecknar än idag "hund" resp "katt" så fort han ser en hund eller katt fastän han kan uttala det utan problem, men fortfarande även en del andra tecken)