• ACK

När började era prematura att prata?

Våran tjej är 2½ år (född v26 - nov05), adopterad från Polen. Vi har haft henne i sju månader nu och hon har börjat lite smått att säga en del ord. Inga tvåordmeningar än utan hon nöjer sig med enkla små ord och resten är rappakalja Skrattande. Hon gör dock allt för att försöka göra sig förstådd, det märks. De på barnhemmet hade inte hört henne säga några ord alls.

Var era prematura sena med talet?

• Svar på tråden När började era prematura att prata?
  • Camilla01

Min son är drygt två och säger bara några ord typ mamma, fafar och nej

• Camilla01

glömde skriva han var född i v31+0

• Gemelas

Mina tjejer är 19,5 mån (födda v29+1) och säger inte så många ord. Kanske en 10 ord var. Däremot har de börjat härma mycket nu och de förstår det mesta man säger till dem, så än finns det hopp

• LG74

Vår minsting är adopterad och född i vecka 30 (sep. -06) och är hemkommen för tre veckor sedan. Han är 20 månader gammal. Han säger 8-10 ord på svenska, det enda han sagt som tvåords är "mamma titta". När vi fick honom så sa han fyra ord på spanska.

• Livsglädjen

Edvin föddes i v28+5 och har varit tidig med talet (enligt mig iaf). Han sa sina första ord när han var ca 14 månader (om jag minns rätt) och när han var ca 20 månader hade han ett relativt stort ordförråd men använde fortfarande bara ettordsmeningar. Sedan exploderade det och nu när han är snart 28 månader pratar han i långa meningar på mellan 2-5 ord hela tiden. De flesta utomstående kan förstå vad han säger.
    Vår lilla kompis som är fullgången och född tre månader tidigare (är alltså snart 31 månader) säger typ "mamma" och "tai chi" Det är inget fel på honom, de utvecklar talet i olika takt bara!

Vi har pratat mycket med vår son (inte extra mycket bara för att han är prematur, det har bara blivit naturligt att vi pratat mycket) och dessutom provat på att använda lite stödtecken när han var ganska liten. Jag hade läst någonstans att det främjar talet att använda stödtecken (både för prematura och fullgångna).
    Bland annat teckande vi tack, varsågod, mamma, pappa, äta, arg, snäll, moster, mormor/farmor/farfar/morfar, sova, flera djurtecken och en del andra ord.
    Det som han anammade var främst djurtecknen (han tecknar än idag "hund" resp "katt" så fort han ser en hund eller katt fastän han kan uttala det utan problem, men fortfarande även en del andra tecken)

• Catja820

Min dotter är 20månader på tisdag och föddes i v 35 och säger ca 10 ord. Mest stönar och gnäller hon och pekar på det hon vill ha eller så... undrar också när hon ska börja prata mer så att hon kan bli bättre förstådd. Hon blir så himla frustrerad då vi inte fattar vad hon menar.

Mamma till Engla 3/10-06
  • tjejkocken

Min dotter föddes v 31+4 o hon börja prata vid 13 mån(börja dagis då)Men då gick hon istället vid 17 mån så talet kom först.NU är hon en riktig pratkvarn=)Blir 3 i agusti.

Svar på tråden När började era prematura att prata?