Inlägg från: Kamikazee |Visa alla inlägg
  • Kamikazee

Höja pubarna till 20 år eller sänka Systembolaget till 18 år?

Hehe, jag är nog lite inkonsekvent där, tror jag. Med tanke på att myndighetsgränsen går vid 18, man får köra bil vid 18, man får rösta vid 18 och man rätt och slätt har ansvaret för sitt eget liv vid 18 års ålder så borde det vara rätt och rimligt att få köpa på systemet när man är 18. MEN många 18-åringa är inte mogna att hantera sprit vid 18-års ålder, tyvärr. Å andra sidan finns det många 18-åringar som inte är mogna att hantera trafik heller.
    Så på ett sätt är det bra att det är en 20-årsgräns för att få köpa på systemet, fast jag tror å andra sidan att det inte spelar nån större roll. Det mest troliga är att minderåriga kommer köpa smuggelsprit som är billigare än att handla på systemet även om åldresgränsen sänktes till 18.
    Att jag tycker att åldersgränsen på krogen ska höjas till 20 är snarare av egoistiska skäl, då jag tycker det är roligare att festa med de som är äldre och vuxnare. Som tur är har många krogar minst 20-årsgräns iallafall så jag behöver inte bekymra mig. För min del skulle de lika gärna kunna införa 25-årsgräns på krogen rakt av (fast det säger nog mer om mig än om 18-åringar...)

Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
Svar på tråden Höja pubarna till 20 år eller sänka Systembolaget till 18 år?