• HEH

Ni som äter Trombyl el Albyl?

Ni med Trombyl. Hur är ni ordinerade att ta? Vissa dagar i månaden el hela tiden. Är ni redan gravida när ni blir ordinerade Trombyl el tar ni under tiden ni försöker?

Ni som "mixtrar" med Albyl själva hemma. Tar ni det när ni försöker bli gravida eller då ni blivit gravida?
    Delar ni en Albyl Minor i hälften eller?

• Svar på tråden Ni som äter Trombyl el Albyl?
  • Bling1975

Jag provade 1/3 barn albyl från ÄL vid min senaste IVF. Men det blev MA i v10 och nu blir det utredning. De flesta verkar ordineras 2 trombyl per dag.

Stitch längtar efter Lilo
  • Iselle

Jag ska ta 75mg trombyl om dagen. Har tagit dem från ÄL och är nu i vecka 25. Ska ta dem fram till vecka 36. Nästa vecka görs ett ultraljud över kärlen i moderkaka och bebis så att man ser att de är fina och inte hotas av proppar.

• Missne

JAg äter Albyl Minor på eget bevåg. 3/4-dels tablett om dagen. Ska motsvara ca två trombyl. Jag är inne på min andra cykel nu, har FET på lördag så jag hoppas att det ska hjälpa och inte stjälpa.

• kantarellkisse

Jag är ordinerad 2x75mg/dag som underliggande behandling. Ska endast göra uppehåll vid mens eftersom det inte är jättebra att ha ökad blödningsrisk vid blödning...

• Missne

Trots att jag äter motsvarande 2x75 mg/dag så blöder inte jag mer vid mens (har inte haft uppehåll under mens). Undrar om det tyder på att jag fortfarande har för lätt att koagulera. Är det nån som fått mer än 150 mg/dag?

• kantarellkisse

Missne> Det tror jag inte man kan få - utan man får istället Fragmininjektioner isf. Över 100mg räknas tydligen inte som säkert vid graviditet (men 150mg ges ändå, 100mg har forskats fram i tredje trimestern). Och nej, jag blöder inte mer om jag äter trombyl - jag har bara en slemhinna. Men blodet är tunnare (inte så att man kan se det) och blödningsRISKEN är större, dvs att du skulle få en blödning av själva mens-blödningen och att det blir svårare att få det att ta slut. Samtidigt bör väl kommenteras att om du brukar ta TREO vid huvudvärk i samband med mens är den dosen mycket mycket större

• Raspberry81

Jag blöder inte heller mer, men det är som kantarellkisse skriver, blödningens utseende kan nog ändras med trombyl. Tycker min blödning blev lite mer klarröd i färgen och en dag extra där jag hade spottings.

• flowerLowa

jag självmedicinerar mig med albyl minor.. jag tar ½ tablett varje dag, började en dag innan jag plussade och går nu in i v12 imorgon.. båda mina tidigare mf har varit i v7, så jag har gått ca4-5 veckor längre denna gpngen samt sett ett friskt foster med hjärta i v8... lycka till!!!

~~Tredje gången gillt?? v 11~~
  • Missne

flower Loa: Åh vad härligt att det gått bra denna gången och att du nu passerat den kritska v 12 . JAg har också självmedicinerat med albyl minor i tre månader och två FET. Men det verkar inte hjälpa så nu har jag slutat. Tänkte tjata till mig en avancerad utredning efter sommaruppehållet och då vill jag att mina blodvärden ska vara normala så att diagnosen blir rätt.

• Lilo75
    Hej tjejer!

En liten fråga....Jag äter 1/4 dels albyl minor om dagen....har äl nu i dagarna ...Är min dos  för liten??? Eller bör jag öka till 1/2 tablett om jag plussar??
    Kram Lilo
    Glöm dina bekymmer, imorgon kommer nya..
  • sushikatten

Hej på er!

Entligen har jag fått Trombyl utskrivet. Jag bad min gynekolog om recept. Hon var lite tveksam om mängden. Hon tycket att jag skulle ta 75 mg om dagen från den dagen jag blev gravid. Dock svarade jag att jag ville börja direkt. Vet inte riktigt vad som är bäst visa börjar direkt och några inväntar graviditet. Mängden verkar variera också. Ska jag fortsätta med 75mg om dagen?

• izzi

Jag äter också Trombyl 75 mg. Jag skulle ta det så fort jag plussade. Nu är jag i v12. I v9 såg allt bra ut på VUL så jag hoppas det fungerar!

• Majbjörn70

Jag tar 1/2 Albyl varannan dag. Har ganska nyligen börjat med det och hoppas att det ska ge gott resultat!

• Diorlover

finns det tabletter att få för missfall? har fått fem st nu, tredje i rad så ska ringa för utreding på måndag.

• kantarellkisse

Diorlover> Ja, det är dem vi pratar om - Trombyl. Det är inte säkert att det hjälper eftersom det beror på orsaken till missfallen. Men om det kan tänkas bero på alltför snabb blodlevring kan Trombyl göra det lättare att få behålla graviditeten.

• Tveksammama

Jag har varit gravid 7 gånger. Av dessa 7 har jag fått 5 mf. Har nu en liten dotter & är i början på en ny grav.

Fick missfallen tidigt,i vecka 5-7. Graviditeten med dottern fick jag trombyl,75 mg/dag och allt gick bra.
    I denna grav har jag börjat ta trombylen utan läkarens godkännande,då jag inte har varit på inskrivning eller fått kontakt med en läkare.

Är övertygad att det var Trombylen som gjorde att min lilla stannade kvar. Hoppas nu bara att hennes syskon vill det samma.
    Kram tll er alla kämpar!

Svar på tråden Ni som äter Trombyl el Albyl?