Astrid Lindgrens Citat
Ibland måste man göra saker som man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.
Jonathan i Bröderna Lejonhjärta
Ibland måste man göra saker som man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.
Jonathan i Bröderna Lejonhjärta
Mycket funderar de på, vad de ska ge mamma och pappa i julklapp. Madicken frågar mamma, när de håller på med knäckkoket:
- Mamma, vad önskar du dej allra allra mest av allting?
- Två riktigt snälla och rara flickor, säjer mamma.
Då blir Madicken blank i ögonen och rösten darrar lite.
- Var ska du göra av Lisabet och mej sen?
Då rev han upp sin svarta sammetsrock över bröstet.
"Se till att du träffar hjärtat", skrek han. "Se till att du hugger rakt genom mitt hjärta av sten. Det har skavt där inne så länge och gjort så ont."
Jag såg in i hans ögon. Och i hans ögon såg jag något underligt. Jag såg att riddar Kato längtade att bli av med sitt hjärta av sten. Kanske var det så att ingen hatade riddar Kato så mycket som riddar Kato själv.
Mio min Mio
- Oj! Nu blev det kväller...voffer då, då? (rumpnisse)
"Nu tycker jag att ni ska gå hem, för om ni inte går hem kan ni inte komma hit igen - och det vore ju synd"
Pippi till Tommy och Annika
- Annars mår ru'?
Abbe i Madicken
marika o Oliver skrev 2008-05-26 10:30:05 följande:
Bröderna lejonhjärta:
Gråt inte i soppan, lilla skorpan. Det är tillräckligt mycket vatten i den förut. (Mattias)
- Jag ser ljuset Jonathan! Jag ser ljuset! (Skorpan)
- Ja Jonatan, jag kommer! Jag gör det, jag är ingen liten lort! (Skorpan)
- Du flyger själv iväg nån annanstans, långt bort. (Jonatan)
- Vart då? (Skorpan)
- Till Nangijala. (Jonatan)
- Nangijala? (Skorpan)
- Det är nånstans bortom stjärnorna och där är det lägereldarnas och sagornas tid. Där får du vara med om äventyr från morgon till kväll. (Jonatan)
- Adam Engelbrekt, kom hit ska ja klie da mälla´horna´! (Kalle)
- Är du från vettet, pojk?
-Ja´ä´van ve tjure. Tar dom bare helt enkelt med lite vänlighet. (Kalle
EN SMÅLÄNDSK TJURFÄKTARE
- Nu ger jag tusan i er!
GULLPIAN
" Det var ingenting märkvärdigt med Märit. Inte ett dugg märkvärdigt med hela hennes åttaåriga levnad. Det enda märkvärdiga, om man nu ska kalla det så, var hennes död".
MÄRIT
-Jag skulle vara nöjd om jag bara hade nåt djur. Ja, jag har ju mina getingar, men jag skulle vilja ha ett djur som gick att klappa. (Pelle)
- Du kan få en liten bit av Båtsman till din. Ett par kilo kan du få! (Tjorven)
- Sss, ena bakbenet va? (Pelle)
ALLA VI BARN I SALTKRÅKAN
Pelle går till pappa Melker;
- Några getingar och ena bakbenet på en hund, tycker du verkligen att man kan vara nöjd med det?
-Tant Berg, hade du Rosa med dej i Noaks ark?(Lotta)
-Lilla Lotta, jag var inte med i Noaks ark, vet du. (Tant Berg)
- Varför drunknade du inte då? (Lotta)
LOTTA PÅ BRÅKMAKARGATAN
- Jasså, ni har varit hos tant Berg. Blev hon glad? (Mamma)
- Ja då, hon blev glad två gånger. Först blev hon glad när vi kom, och sen blev hon glad när vi gick. (Jonas)
LOTTA PÅ BRÅKMAKARGATAN