• miss maple

äggdonator OCH spermadonator - skulle ni berätta för barnet ......

Som jag har skrivit i andra trådar så tycker jag att man ska berätta.

Det är skillnad på genetisk "mamma och biologisk mamma.
    Jag har fått barn genom ÄD och jag är den biologiska mamman. Den som donerar är genetisk "mamma"
    Märker att detta blandas ihop ofta.

• miss maple
    Carmen80 skrev 2008-05-16 08:26:54 följande:
    Precis, du är bio-mamman.Men jag tycker inte man ska kalla donatorerna för mammar.De söker inte genetsika mammor, de söker donatorer och det heter så av en anledning.
    Javisst är det så att donatorn inte är mamma, därav att jag skrev det inom parantes. Tänkte det blev mer lättbegripligt om jag skrev så.
  • miss maple
    Carmen80 skrev 2008-05-16 14:34:07 följande:
    Känner att det är viktigt att man inte använder ordet mamma, syskon osv när det gäller detta.För när jag donerar är jag inte mamma till detta barn på något vis.Jag är donatorn som gör det möjligt för en annan kvinna att bli mamma.Mina ägg är heller inte syskon till de som jag donerar.Enkelt och lätt, man är donator och JA, barnet ska visst få veta att den kommit till via en donator, men inte är jag mamma till den.
    Jag vet, jag brukar eg inte använda den termen själv. Man ska inte skriva nåt när man är trött tror jag
    Insåg försent att det jag skrev är just en anledning till att så få donerar. Jag anser också att dom har fel i sak, men att känslorna tar över och dom är oftast inte rationella.

Jag är mamma till min dotter på alla vis. Blodet som flyter i hennes ådror är mitt. Hon kommer att få egenskaper ifrån mig.
  • miss maple
    snöstjärna71 skrev 2008-05-16 16:12:05 följande:
    miss maple skrev 2008-05-16 15:17:03 följande:
    Ja, du är mamma till din dotter, donatorn är inte hennes mamma. Blodet som flyter i hennes ådror är hennes eget. Det bildas av hennes blodstamceller. Dessa blodstamceller har sitt ursprung i det ägg och den spermie som gav upphov till henne. Hon kommer att få egenskaper av dig för att hon lever tillsammans med dig och du är hennes mamma, medan den del av egenskaperna som ärvs kommer från pappan och donatorn. Jag tycker det är jättebra att möjligheten till äggdonation finns men fakta ska vara riktiga. Hur man sen ställer sig till dessa fakta, vad man själv känner inför dem (både som potentiell mottagare och donator, t ex om man skulle se barnet som sitt när man donerat ett ägg) är upp till den enskilda individen. Det finns faktiskt inga rätt eller fel där.
    Bra att du rättade mig där

Jo men det är ju känslorna som styr om man vill eller inte. Rent faktamässigt så är det fel anser jag.
  • miss maple

Nån kanske vet om det finns nån lag som säger att jag inte är den biologiska mamman?
    Nån har visst skrivit det i en annan tråd.
    Har fått frågan så jag blev nyfiken.

• miss maple
    snöstjärna71 skrev 2008-05-16 22:18:24 följande:
    Du har helt rätt, om man vet att man skulle känna att barnet som blev till genom ett ägg man donerat var ens eget barn ska man självklart inte donera. Men jag skrev _potentiell_ donator. Vad jag menade var att om man ställs inför frågan: "Hur skulle du se på ett barn som blev till genom ett ägg du donerat", då finns det inga rätt eller fel. Någon högre upp i tråden hade skrivit att det var fel att tänka att barnet var ens eget och om man kunde få folk att komma bort från dessa irrationella tankar skulle fler donera. Det var det jag åsyftade, att det är lika rätt att säga "Jag skulle se det som mitt barn så jag passar inte som donator" som att säga "Det är inte mitt barn, jag donerar bara en cell, så jag tänker donera"
    Men du, jag tycker så och bara för det stämmer det inte för andra. Jag tror iaf att om fler kunde se ägget som en cell och inte mycket mer så skulle flera donera.
Svar på tråden äggdonator OCH spermadonator - skulle ni berätta för barnet ......