• Skrutt74

gravid + jobba natt

Jag jobbar som Ssk och kör treskiftes-jobb. Jag undrar när man borde sluta med att jobba nätter? Jag vet ju att man som gravid inte ska jobba natt, men nu ibörjan... Kan det leda till missfall?? Finns det ngn annan som jobbar/jobbat treskiftesjobb här? När har ni berättat på jobbet att ni är gravida, med tanke på nattjobbet?

• Svar på tråden gravid + jobba natt
  • Ännuenprick

Jag har blivit befriad från nattskift när jag var i v 25 ca. Jag berättade att det blev för tungt och det var inga problem att bara gå dagar. Var gravid när jag började jobbet... Förra grav jobbade jag nätter tills jag blev sjukskriven för hotande förtidsbörd, så det var kanske inte så bra.
    Det är ju inte bara missfallsrisken som är problemet. Viktigt att man själv mår bra också. Och många hormoner har ju en en dygnsrytm i sig själv, så det verkar ju logiskt att fostret påverkas av nattjobb.

• Champagne

Jag fick reda på att jag var tvungen att ha läkarintyg för att slippa mina nätter (är också ssk). Nu i den tredje graviditeten har jag inte lagt några nätter alls , och har inte skaffat nåt läkarintyg heller, och det går tydligen bra.

• Marco och Mathias mamma

En arbetskompis till mig (vi jobbar natt som vårdare inom äldreomsorgen) arbetade ända tills i mitten av mars och hon har BF idag.

• Champagne

"Graviditetseffekter: Olli Meretoja: Fyra av fem studier visar att nattarbete orsakar för tidiga födslar, en studie är signifikant. Sju av nio studier visar att missfallen ökar bland skiftarbetare. Tre studier är signifikanta. Tre av fyra studier visar att nyfödda barn är mindre om modern arbetat nattskift. Torbjörn Åkerstedt: För tidig födsel, spontana aborter och nyfödda med lägre vikt verkar vara ett faktum av skift/nattarbete."

http://www.sjukhuslakaren.org/607_sjuk.html