• Skrutt74

gravid + jobba natt

Jag jobbar som Ssk och kör treskiftes-jobb. Jag undrar när man borde sluta med att jobba nätter? Jag vet ju att man som gravid inte ska jobba natt, men nu ibörjan... Kan det leda till missfall?? Finns det ngn annan som jobbar/jobbat treskiftesjobb här? När har ni berättat på jobbet att ni är gravida, med tanke på nattjobbet?

• Svar på tråden gravid + jobba natt
  • Ännuenprick

Jag har blivit befriad från nattskift när jag var i v 25 ca. Jag berättade att det blev för tungt och det var inga problem att bara gå dagar. Var gravid när jag började jobbet... Förra grav jobbade jag nätter tills jag blev sjukskriven för hotande förtidsbörd, så det var kanske inte så bra.
    Det är ju inte bara missfallsrisken som är problemet. Viktigt att man själv mår bra också. Och många hormoner har ju en en dygnsrytm i sig själv, så det verkar ju logiskt att fostret påverkas av nattjobb.

• Champagne

Jag fick reda på att jag var tvungen att ha läkarintyg för att slippa mina nätter (är också ssk). Nu i den tredje graviditeten har jag inte lagt några nätter alls , och har inte skaffat nåt läkarintyg heller, och det går tydligen bra.

• Marco och Mathias mamma

En arbetskompis till mig (vi jobbar natt som vårdare inom äldreomsorgen) arbetade ända tills i mitten av mars och hon har BF idag.

• Champagne

"Graviditetseffekter: Olli Meretoja: Fyra av fem studier visar att nattarbete orsakar för tidiga födslar, en studie är signifikant. Sju av nio studier visar att missfallen ökar bland skiftarbetare. Tre studier är signifikanta. Tre av fyra studier visar att nyfödda barn är mindre om modern arbetat nattskift. Torbjörn Åkerstedt: För tidig födsel, spontana aborter och nyfödda med lägre vikt verkar vara ett faktum av skift/nattarbete."

http://www.sjukhuslakaren.org/607_sjuk.html

Det är ju inte helt riskfritt att arbeta natt, men samtidigt om man mår bra och tycker om att jobba natt så kanske man kan fortsätta jobba natt. Jag hade inte orkat jobba natt, både pga sömnbrist och mycket sammandragningar.

• MiaP

Jag fick snällt gå iväg till mitt jobb när jag var gravid. Fick under INGA omständigheter bli befriad från jobbet pga att jag jobbar natt enligt försäkringskassan. Det fanns tyvärr heller inget jobb till mig på dagtid under den perioden. Tilläggas ska också att jag för det mesta arbetar ensam.

Klarade inte av mitt jobb ordentligt heller men min chef var schysst och sa att jag får göra det jag kan så får dagpersonalen göra klart.

• Skrutt74

Jag tror inte att det kommer att vara något problem på mitt jobb med att jag senare inte jobbar natt. Andra före mig som varit gravida har inte behövt jobba natt.

Jag undrar bara om jag kanske borde säga till så småningom att jag är gravid, (är i v7). Vill ju inte att det ska bli missfall och att man då ska gå och fundera över att det var pga att nattarbetet. Nästa vecka ska jag jobba två nätter så vi får väl se hur jag mår då efteråt. Har två nattskift/3v så det är ju inte så mycket.

Detta är min tredje graviditet, men den första med treskiftesarbete. I min förra graviditet blev jag sjukskriven redan i v20 pga sammandragningar. Så man undrar lite hur det kommer att gå denna gången, med tyngre arbetet både psykiskt och fysiskt.

• dixx

jag jobbade natt som usk:a fram till v35 i graviliteten gick hur bra som hellst men de e klart de e ju helt olika från person till person vad man orkar ..

• Päron1986

Jag har sökt nattjobb till sommaren, jobbade även förr sommaren på natt.
    Jag har bf  runt 26 aug. Är väl lite orolig för hur det kommer att gå..

det är inom vården..

• emsoca

Hej jag jobbar på ett demensboende ständig natt och gjorde det hela min förra graviditet tills jag gick på havandeskapspenning 2 månader innan bf. Jag tyckte aldrig att det var ett problem och jag skulle inte ha velat byta till dagtjänst då det är betydligt tyngre med fler lyft och trångt med duschningar och sånt. Nu är jag gravid igen och ska jobba natt som vanligt :) Det enda som min barnmorska sa var att det var viktigt att jag kunde sova ordentligt på dagarna annars hade det inte varit så bra men det har aldrig varit ett bekymmer :)

• Päron1986

skönt att höra :)
    jag tänker också så, att dagtid är ju mkt tyngre med lyft, dusch osv!

• väldigtundrande

Hej! 
    Jobbar nu som undersköterska på ett nattvikariat som jag har i 3 månader till. (Är i v8 nu).
    Gäller dem regler som finns med omplacering osv även om man bara är månadsanställd?!
    Jag har aldrig jobbat natt förr mer än nu 2 månader och hade hellre velat gå dagtid då jag
    haft missfall förr och vill inte öka risken för detta igen...

• hannis

Jag jobbade natt fram till 2 månader innan förlossningen. Jag mår bra av att jobba natt och ville inte sluta bara för att jag var gravid.

Min bm verkade inte oroa sig för missfall när jag berättade att jag jobbade natt. Förstår inte riktigt hur det skulle kunna påverka så länge man mår bra och inte stressar överdrivet?

• Guppi86

Är uska på barnavd på sjukhuset och är gravid i v14.. Han jobba nån natt som gravid men sen insåg jag att de kommer inte gå under sommaren.. Är sommarvikarie ich berättade för min chef att jag är för trött för att ens klara av att jobba natt. Tycker de är jobbigt nog som de är att jobba dag och kväll.. Är varken morgonpigg eller kvällspigg..

Kunde byta bort mina fem nätter nu k sommar men hoppas lite att kunna jobba natt i höst då jag kommer bli timvikarie..

Svar på tråden gravid + jobba natt