• Challe N

Förlossningsrädd

Jag väntar mitt tredje och har bara några dagar kvar.. Kan inte tänka på nåt annat knappt än att jag vill inte föda barn! Har jättesvårt att fokusera på det positiva, att vi ska få en bebis. Kan bara tänka på smärtan. VILL INTE!! Orkar inte!! Mina tidigare förlossningar har varit "enkla" i förhållande till många andra, men ändå känner jag så här! Åå jobbigt

• Svar på tråden Förlossningsrädd
  • Merry E

Kan du inte försöka få ett samtal med Aurora-barnmorska, eller vad de kallas där du bor. (Freja kallas de i Östersund) Brukar finnas på förlossningen. Jag var och pratade ett par gånger när jag väntade mitt andra barn. Fick prata av mej om första förlossningen och hon svarade på mina frågor. Kändes mycket bättre sen. Såg inte fram emot det, men var inte så rädd längre. Lycka till!

• Gabbe11

Hej!

Kan inte tänka mig att någon kan vara räddare än vad jag var, jag låg hemma & grät i 9 månader. Alla i min närhet sa snälla snäll prata med din barnmorska om att du är så rädd, men jag sa nu har jag satt mig i denna situation för att jag vill ha barn och det spelar ingen roll vad någon säger eller gör som kan göra att jag blir mindre rädd. Ännu räddare vart jag dom sista 2 veckorna då jag gick över.... Jag var helt förstörd.
    Precis som du så hade jag svårt att tänka på det positiva!!!
    När det väl satte igång så blev jag livrädd, men ju fler värkar jag fick ju modigare blev jag, då tänkte jag efter varje värk. nu är det en värk mindre & en värk närmare mitt barn! Jag började tänka på vad det skulle bli pojke, flicka vem den skulle vara lik osovidare. Helt plötsligt så hade jag glömt bort att jag igentligen var livrädd!!! Det är en helt underbar upplevelse som jag aldrig mot något skulle vilja byta ut!!! Tänk att jag har klarat av att föda barn!!!! Även fast det gör jävlig ont så är det värt varenda minut. Vet inte om detta kan få det att kännas bättre men jag vet att du kommer att klara av det för jag lovar att jag kände precis som du! Hör på det här: Jag lovade mig att skulle jag klara av att föda så skulle jag aldrig att vara så dum som skulle göra om det igen.... Gissa 2 ggr vem så är gravid igen, lika rädd igen men ser ändå fram emot förlossningen på något konstigt sätt!!!

Många kramar till dig & lycka till!!!

• Challe N

Tack för svaren! Börjar känna att jag faktikskt vill att den ska komma ut, till skillnad från innan så det är ju ett framsteg. Det är ju på ett sätt en superhäftig upplevelse, men det känns ju liksom inte så just när man ligger där, även om det gör det efteråt!

• Smilly

Gabbe11-

Vad bra skrivet... vad skönt det var att läsa det där. Har också haft väldiga problem med min förlossningsrädsa. Är nu i vecka 39.. Det du skrev hade en postitiv inverkan på mig... :)

• Gabbe11

Hej igen!

Vad roligt att jag hade positiv inverkan på någon! Känns skönt att hjälp till. Jag lover er att det är den häftigaste upplevelse man kan vara med om!!! Till och med jag som är livrädd gör om det!!!! Visst är det tokigt! Så eftersom jag igentligen är rädd så tänker jag på hur häftigt det är & att jag faktiskt har klarat av det!!! Jag säger det till min sambo än idag! Vet du jag är så himla bra! Jag har ju fött barn.... Jag kommer att leva på det resten av mitt liv!!!

Svar på tråden Förlossningsrädd