mobbning på dagis
om en förälder berättar för förskolepersonalen att deras barn mår dåligt pga att andra barn i gruppen säger elaka saker till dom samt fryser ut barnet från gruppen han annars brukar leka med, vad bör de då göra?
om en förälder berättar för förskolepersonalen att deras barn mår dåligt pga att andra barn i gruppen säger elaka saker till dom samt fryser ut barnet från gruppen han annars brukar leka med, vad bör de då göra?
Kanske prata med barngruppen om mobbing och vilka konsekvenser det kan få, hur det känns att bli mobbad etc. Tyvärr kan man inte tvinga barn att leka med varandra, men kanske att den utsatta kan hitta andra kompisar. Jag vet inte riktigt, väldigt svårt ämne!
Kan du inte gå till era fröknar direkt istället för att gå via chefen?
Lättare att prata med de som är med barnen dagligen och be dem hålla lite koll. Och samtidigt kunna rapportera tillbaka hur det går.
Cia o krabaten skrev 2008-05-07 18:59:57 följande:
Såhär får det inte vara!! Ge dig inte! Om inte förskolelärarna klarar av att ta tag i det, så gå till chefen, om inte heller hon klarar det, gå till chefens chef'!!!
Annars byt förskola. det kanske finns dagmamma annars?
Be förskolan ta fram sin likabehandlingsplan (alla förskolor och skolor ska ha en) i den skall det stå hur de ska gå tillväga för att lösa en sån här cituation. Sköter de inte sig ändå, hota med att anmäla till skolverket, och gör det om det inte fungerar.
Jag tror du är med om något mycket ovanligt, jag har aldrig under mina 10 år i fskl varit med om regelrätt mobbing. Däremot sysslar vi med utfrysning, och "psykiska trakaserier" (väldigt håra ord kan inte komma på nått mildare för att förklara) Jag vill påpeka att alla barn använder sig av dessa metoder i mildare grad för att testa hur långt man kan gå, men detta verkar ha gått för långt. Vår främsta uppgift är att lära barnen ungås med andra både sånna man trivs med och de man trivs mindre med. Man behöver inte älska alla men man måste kunna respektera alla!!!!