• Tildy

Ont efter skrapning?

För en vecka sedan fick jag missfall; jag var i 17:e veckan. De klantande till det rejält på akutmottagningen och därför är jag otroligt förvirrad, rädd, panikslagen, etc...

Jag har pratat med kvinnoklinken och ställt några frågor som jag inte fick svar på när jag var där, men jag tänkte fråga er om era erfarenheter för då får jag nog inte lika mycket bullshit.

Fostret kom ut av sig själv, men de gjorde en skrapning på mig för att få bort resterna. De gjorde en odling för att kolla om det fanns en infektion, och jag har fått höra att de hade ringt om provet visade på en infektion. Men jag är ändå livrädd för att det ska bli en infektion; min kusin blev steril pga av infektion efter missfall/skrapning.

Min fråga är: hur mycket ont är "normal" efter sent missfall/skrapning? Jag har ihållande smärta, som mensvärk på framsidan och riktigt besvärligt i korsryggen. Jag erkänner att det kan vara muskelvärk i korsryggen pga att jag arbetade ivrigt i trädgården i fredags för att försöka distrahera mig. De mensliknande smärtorna tycks rätt normala med tanke på allt som kroppen gick igenom och att min livmoder måste dra ihop sig från 17-veckors storlek. Men vad säger ni som har mer erfarenhet med det här? Ska jag känna mig lugn så länge det inte finns någon feber eller konstiga flytningar?

Att känna mig lugn är inte en av mina stora talanger...

-Tildy

• Svar på tråden Ont efter skrapning?
  • Tildy

Tack så mycket för svaret. Jag ringde och ställde många frågor till kvinnoklinken, och hon sa att jag inte ska oroa mig över den mensliknande värken. Jag har inte tagit några värktabletter, och hon säger att ont som man får med infektion är mycket mer, även med smärtstillande, och att jag borde ha feber om jag får en infektion. De har också ställt upp med ett återbesök, trots att de inte brukar, så jag skriver en lista med alla nya frågor som kommer upp.

Jag förstår vad du menar om att oroa sig igenom hela graviditeten; det gjorde jag även nu trots att det var min första. När nästa kommer tror jag att jag kommer behöva någon sorts träning i lugn och ro... jag var 80% säker på att jag ville ha ett barn när vi började försöka för det här, och nu är jag 110% säker.

Svar på tråden Ont efter skrapning?