• Roots

Vi som knipit färdigt del 2

Grattis ThePig! Jag nojar så för att börja jobba, inget jobb i sikte ännu, men det löser väl sig.

Xeni: Trots att jag ammar ger jag Osborn vatten. Började lite på sked när han var några månader och nu dricker han ur pipmugg och ibland ur min sportflaska, lite efter amning och mitt i smakisarna. Allt man äter ska han smaka på. Igår fick suga på mitt äpple och det var gott.

Han är nog inte uttorkad om du inte märkt något ovanligt. Fontanellen kan vara insjunken om de är uttorkade har jag läst nånstans...

• Roots

Leksakerna osborn gillar mest är såna där nycklar i flera färger som skramlar och kan tuggas på. Han gillar även papper och han får ett reklamblad att massakrera när jag läser tidningen. Annars grejer som låter och så har jag tagit fram bultbrädan som vi har fått. Han är för liten för att banka men ligger och fingrar och suger på själva brädan. Allt i klara färger. Och tyg! Handdukar och sjalar och sånt. Garnnystan och ballongvispar grejar han också med. Köper inte så mkt utan han får ta vad som finns i lådorna här.

Vi har en gammal emmaljunga classic och nu ska vi åka bort, där finns ingen spjälsäng. Undrar just om han kan ligga skönt i liggdelen en hel natt..? Kan man ha dom på madrass annars tror ni om man lägger kuddar på sidorna? Ska nog ta fram sittdelen och se om den kan ställas ned helt så kanske vi kan ta den. Annars sitter han (han kan sitta!!!) upp i liggdelen när han är vaken. Hänger nästan över kanten för att hinna se allt.

Och igår tog han sina första stapplande krypsteg. Upp på alla fyra några sekunder och typ två steg framåt! jag började gråta.

• Roots

Slottsskogen är ju ett paradis för barnvagnsträffar... Mysigt att ha med filtar och picknick och termosar med varmt vatten för vällingbarnen. Annars finns kaféer i där där man kan få sig lite varmt vatten.

Herregud, vi måste säkra allt här hemma nu. Inatt var jag riktigt rädd. Hade lagt osborn och hörde att han låg och stånkade. Skulle bara kolla på honom och då har han vänt sig på mage, vridit sig nittio grader och står liksom på knä med huvet och bröstet upp mot spjälorna. Vi fick vända honom rätt och han bara skrattar! Natten gick bra men idag ska vi sänka ned spjälsängen till golvnivå!!

• Roots

hallå. vi har varit bortresta i tre nätter för första gången! allt gick jättebra, och det var stök och bök i rummet precis utanför där osborn sov, men han somnade som vanligt. Ammade två gånger istället för en gång på natten men det kändes helt okej. MEN vad vild han är!! Ska vara med överallt och se vad som händer. Roligt, men man får var vaksam.

• Roots

Oj vilken halvtråkig lista, hoppas ni andra kniptjejer kan.
    Kommer den 5 juli till GBG:

FroggyL
    Roots (bor ju här)

Kommer inte:

RaraTjejen (tyvärr för långt att åka, det blir för dyrt)
    Tezz79 (Kan tyvärr inte då)
    Eldflugan (skulle komma, men vi måste spara allt då vi förhoppningsvis snart ska flytta)
    Devania (Bor i Finland, det säger väl allt :/)

• Roots

hihi, blir det bara du och jag Froggy så är ni välkomna hem till mig så kan vi greja med puréer och beundra varandras bäbisar hela dan!!

• Roots

här har vi haft det rätt gnälligt. Smakisarna går bra. han gillar det så jag matar på. typ tre matskedar grönsaker och så en tsk katrinplommon. ibland lite banan på eftermiddagen å så 1 portion gröt på kvällen. men ändå äter han två gånger på batten nu igen! å vaknar ca en gång i timmen från 04 till 07 och ska ha nappen. Han SKRIKER verkligen då. natten här är mellan 19.30 å ca 07. kag är supertrött och funderara nästan på 5 mm metoden. men detta kanske är normalt..?

• Roots

Pratade med BVC om mitt "problem" med nattmålen. Hon föreslog kött och fisk i smakisarna och gröt även på morronen samt lite rapsolja till varje mål mat. ska börja med det!!

• Roots

å thepig har tänkt fråga dig som flugit! inget skrik på planet? jag ska nämligen flyga själv med osborn om ett par veckor - bara inrikes - men är lite nervös ändå för att han ska få lock i öronen och så. hade ni honom i knät hela resan? några tips?

• Roots

Lurvan: Han verkar ju väldigt nyfiken på mat och dryck - du kanske kan testa att låta honom smaka ur ditt glas om han vill det.
    Jag ammar ju men har haft strul med att Osborn hellre kollar på allt runtomkring än äter. Och han började vakna på nätterna tre gånger oc skulle ha mat. Fick råd av BVC att öka på smakisarna - blanda matolja i dem och lägga till ett grötmål. Det har verkligen hjälpt. Det är deras hjärna som behöver fett.

Nu äter osborn så här:
    uppstigning 06-07: ammas
    08-09 gröt med en tsk olja
    10-11 puré och ammas
    14 ammas ev banan
    ca 17 ammas och sen gröt när vi käkar middag
    19 ammas och sen sova.
    03--04 ammas

jag är så trött på att slabba med gröten och ska kolla om det går att ge n ågot annat. youghurt ska man ju inte ge, men kanske lite smörgås på nåt sätt...

Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2