Inlägg från: Muminlina |Visa alla inlägg
  • Muminlina

Vi som knipit färdigt del 2

Lurvan: Vi har det oxå sådär med rutinerna. Det beror ju helt på när hon sover och hur mycket hon äter när hon väl äter. Så här har vi inte fasta tider för måltiderna. Just nu så gråter/skriker hon varje gång det ska ätas gröt, vet inte om det kan ha med tänderna att göra, såg ikväll att den andra tanden nu kommit fram pyttelite... Doris har ju ätit gröt länge nu för att undvika nattmålen som hon la sig till med, men hon får ju både amma o ersättning efter gröten o hon håller sig max 6 timmar...
    Undrar om min bvc-sköterska oxå tycker att det är dags för fasta måltider nu? Hon är så himla underbar, och lugnar mig i alla möjliga och omöjliga situationer. Jag ska fråga henne om jag ringer henne imorgon. (behöver råd om hård mage...)

• Muminlina

Ja det låter verkligen som att våra små är inne i samma fas... Doris har krånglat med maten, inte velat äta gröten som hon förut bara älskat! Jag tror att det kanske är tandens fel, för fick jag väl in gröten så åt hon upp den, spottade inte ut så mycket alls. (vilket hon kan göra vissa kvällar när hon är på "bus-humör", då bubblar hon ut den och tittar på mig med pliriga ögon o skrattar!)
    Men nu har det precis vänt, igår, hon äter med god aptit - trots att tand nr 2 nu är på väg upp!
    Däremot så har hon vissa nätter lagt till ett ammningsmål, så nu har vi börjat ge gröt till frukost oxå. Ibland så har vi nyss ammat innan, ibland så ammar vi efter ett tag. Hon får katrinplommon- eller päronpuré 2-3 ggr per dag, en matsked åt gången ungefär, för att hålla magen i trim.
    Vi ska snart byta ut Nan2, som hon får när vi lägger oss, till riktig välling så står hon sig förhoppningsvis lite längre på natten. Fast ibland är det väl närheten hon vill ha kan jag tro, o den får hon ju mer än gärna!

Ca-tider, kan variera väldigt!!
    8-9 uppstigning
    9-10 en portion Hipp havregröt + fruktpuré
    amma
    14 amma + potatispuré el dyl när vi äter lunch
    18-19 en portion Semper kvällsgröt + fruktpuré
    21 amma
    23-00 210ml Nan2
    03 amma
    06 amma
    Många måltider blir det...

• Muminlina

Till er som får ont här och där för att ni bär långa stunder vill jag rekommendera att köpa en Ergo sele! Jag har inte köpt mig en än, men ska så fort jag kommer iväg till Göteborg! (man kan köpa på nätet men jag vill prova o få lite tips hur man gör) Har läst så mycket om den under de år vi kämpade för att bli gravida, och min kusin bär sin son i en sådan. Man kan använda den upp till ca 20 kg, alltså när de är runt 3-4 år tror jag. (om de fortfarande skulle vilja bli burna då)
    Här kan ni läsa om den om ni vill:
    www.babyhip.se/ergo.htm

Det finns flera andra bra ergonomisktriktiga selar, men de vet jag inte så mycket om, tex Manduca, Patapum, Weego mfl.

Doris kräver inte att bli buren alls egentligen, hon är nöjd o glad i sin gåstol eller där man sätter henne, men jag vill gärna ha med henne mer, tex när jag hänger tvätt ute, eller gå o kika i trädgården lite längre än vad jag orkar kånka på henne. Promenad med hundarna skulle bli mycket lättare med händerna fria (tänkte på dig där Tezz79 ) och om man snabbt ska in i en affär eller göra andra ärenden.
    Man kan bära på magen, ryggen o höften. Barnen är alltid vända mot den som bär, men har bra utsikt ändå.

Så, nu har jag babblat på ett tag igen, hoppas nån orkar läsa, men jag kom att tänka på detta när jag läste om er som har ont, hoppas ni snart är smärtfria!

• Muminlina

Roots: Det är verkligen en sån där period nu, de tar ett stort steg i utvecklingen och då vill de vara nära! De blir klängiga o vill inte att man ska lämna dem alls - det går över säger de som vet
    De behöver vår närhet, för nu fattar de grejen med avstånd, i/på/under osv, och värst ska det tydligen vara när de är 29v då kan de bli jätteledsna när vi går ur rummet. (jag har läst i "Att växa och upptäcka världen" )

Doris går oxå, alltså om man håller i henne så går hon frammåt med benen. Vi märkte detta för ett tag sen när vi skulle "passa över" henne från mig till pappa i soffan mittemot, och vi höll henne runt midjan - det är verkligen sött

• Muminlina

Xeni: Vi gör egen katrinplommonpuré, jättelätt
    Ta 100g katrinplommon 2,5 dl vatten o låt det koka tills de blir väldigt mjuka. Mixa. Färdigt!!
    Har läst nånstans att man ska lägga dem iblöt först, men det har jag inte gjort... Sen fryser vi in det i isbitsfack, o hon brukar få 2-3msk 2ggr per dag. Håller magen lagom

• Muminlina

Nu måste jag få skryta lite
    Igår sa Doris pappa!! Hon har hållt låda ett tag nu med långa ramsor pa-pa-pa da-da-da ma-ma-ma osv ni vet, så jag tänkte att det bara var sånt prat, men Johan påstod naturligtvis att det var riktat till honom. Efter ett tag fick jag ge mig - hon sa verkligen pappa o tittade på honom!! Två stavelser, inte fler. Gissa om Johan blev stolt!!
    Jag försökte naturligtvis få henne att säga mamma ist, men inte då. Men - senare på kvällen när jag bullat upp henne i soffan o höll på att plocka lite i rummet så sa hon mamma och tittade på mig!!! Inget mer prat, bara det mamma o så räckte hon upp armarna mot mig!!!! Gissa om mammahjärtat höll på att brista!!
    Hon har inte sagt mamma mer, men pappa flera gånger idag

• Muminlina

Hej! Här är en till som inte varit här på ett tag - sen i söndags! Känns jättelängesen, men jag har helt enkelt inte startat datorn. Så här kommer en hel del "svar" på veckans inlägg

Xeni: Jo jag köper sådana där torkade katrinplommon, fast de är ju ganska kladdiga ändå, jag trodde de var mer som torkade aprikoser som är supersega/hårda, men så är de alltså inte.

Ang att skaffa nr två... Vi vill nog ha syskon till Doris, men egentligen vill jag vänta ett bra tag, typ 3-4 år. Men om jag skulle blir gravid nu så skulle det vara underbart, eftersom vi kämpade i 5 år för att bli gravida, och vi vet inte om vi orkar genomgå alla behandlingar igen... Så vi känner att vi inte planerar något än, får ta det senare. Fast jag är ju 32 år, sambon är 35. Jag tycker att man blir lite bäbissjuk nu när man ser de små nyfödda - har våra verkligen varit så små???

Jag önskar såå att Doris ska få vara hemma tills nästa höst! Men jag plockar nu ut 7 dagar i veckan, sambon är ju arbetssökande så det är inte ofta som månaderna går ihop Tack o lov har han blivit lovad utbildning genom af i höst, så till jul borde han ha jobb. Jag jobbade i garnaffär nu senast, (är bibliotekarie) men det var en lönebidragsanställning o jag tvivlar på att det går att fixa en sån igen. Min tanke är att försöka skaffa mig ett helgskift på nån fabrik, så jag kan ha Doris på veckorna o Johan på helgerna.

Vi var på 6 månaders kontrollen igår, en vecka "för sent", och Doris växer verkligen så att det knakar! Hon är 72,5 cm o väger 9,2 kg!!! Hon följer sin kurva fint, så det känns bra, men när jag kollade in kurvorna så ligger hon ganska exakt på en 10 månaders tjej!! Jösses... Bm sa att man brukar säga att de växer 25cm under sitt första levnadsår - Doris har redan växt 19,5 cm!! Men som jag säkert sagt förut så är det väntat, jag är 180 cm lång o mannen 200

Doris har börjat sova dåligt på dagarna, typ 30 min sen vaknar hon o är trött men jag kan inte söva om henne... Det går något bättre om vi är ute och går i vagnen, men det är ju inte alltid som det passar att gå iväg. Sen sover hon olika många ggr per dag och gärna alldeles för sent sista gången, men det går inte att hålla henne vaken och ge henne gröt så trött som hon är...
    Jag försöker ta varje dag som den kommer, jag är ju hemma för att ta hand om henne så då får jag anpassa mig efter henne, egentligen inge problem, men jag får lite ångest över "alla andra barn" som sover på bestämda tider o så
    Fast å andra sidan så är hon sällan kinkig eller ledsen, utan mest gó o glá - det är underbart

• Muminlina

Yosa: Vi har nu i dagarna gett Doris välling ist för ersättning när vi går och lägger oss - hon har inte reagerat! Eller jo lite kanske, men hon har bara slurpat i sig flaskan. Hon har blivit lite fisigare men annars ingen skillnad.

Vi köpte Sempers Ekologiska milda välling, den är väldigt trögflytande tycker jag! Har ju ingen annan att jämföra med, men den är på gränsen till blaskig gröt tycker jag.. Har någon annan koll på hur flytande välling ska vara?

• Muminlina

Eldflugan: Jo vi har vällingnappen till flaskan, det är väl jag som tycker att vällingen är för trög, tar nog lite mer vatten i ikväll och testar.
    Vi ger alvedon flytande till Doris, tror det var The Pig som läst en ny undersökning om att det går snabbare ut i kroppen än vad supparna gör, alltså tvärtom mot vad man sagt länge. Funkar finfint, men jag är inte riktigt vän med "sprutan" som man ger med, har en tendens att splacha till allt på en gång, så hon får i medicinmugg, är ju så åpen på allt att hon hinner dricka upp innan hon känner efter vad det är Fast jag har smakat lite, skogsbär är väldigt sött o gott

TheLuckiest: Doris låg mest bara på rygg, ville inte vara på mage alls, men sen en dag började hon vända på sig till mage massor och sen dess krälar hon baklänges och runt Så det kommer, och mycket fortare än vad jag trodde iallafall. Nu vill hon ju mest sitta upp eftersom hon gör det helt själv sen ganska länge, men ibland lägger hon sig på mage och kämpar som bara den med rumpan upp i vädret - ursött

Ang välling: På paketet står det att man ska blanda pulver och vatten, sen värma det, men jag undrar om det inte går att ta varmt vatten o skaka ihop det med pulvret? Så som man gör med ersättningen? Har ni nån erfarenhet? Spelar det nån roll lixom??

• Muminlina

Använder ni alla micron till barnens mat och vällingar osv? Jag känner mig lite skeptisk... Jag kanske bara är fånig, men jag tycker det känns bättre med spisen. Visst jag har använt micron oxå, men bara nån gång.

• Muminlina

hmmm, kan det vara "fel" på mitt mått då oxå tro? Det står 200ml vatten blandas med 4,5 msk pulver, och jag har naturligtvis tagit 2 dl... Får kolla upp detta.

Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2