Inlägg från: vinkelslip |Visa alla inlägg
  • vinkelslip

Vi som knipit färdigt del 2

Men vad ni skriver mycket, och så bra det verkar gå med era små och maten. Är det bara jag som helammar fortfarande? Börjar känna mig lite stressad att sluta trots att jag nog vill fortsätta att amma ett tag till. I alla fall kommer jag fortsätta några veckor till, har bokat Mallorcaresa den 7 juni och det känns smidigt att amma över semestern åtminstone.

Eldflugan, skönt att höra att Oliver verkar må lite bättre nu!

Puma, grattis till lägenheten och i efterskott på födelsedagen!

froggy, vad är det för en bra barnstol ni köpt? Vi har också börjat fundera på att byta ut babyskyddet.

impala, vad bra att ni fått låna ett larm, verkar superläskigt det som ni varit med om.

• vinkelslip

Nu har jag vid flera tillfällen skrivit inlägg som bara "försvinner" när jag postar, så vi får se om detta lyckas...

Roots, jag tror du slog huvudet på spiken i det här med att vi håller på att växa in i en ny livssituation och identitet. Det är ju egentligen rätt stort och då måste det få vara ok att det tar lite tid mentalt att anpassa sig och att det får gå åt många känslor på vägen. Sen tror jag iofs också att man kan behöva tänka över sin självbild emellanåt. Har jag stökigt kring mig så är jag ju inte ordningssam även om jag vill tro det, eller om jag hittar mig själv framför TVn hela tiden så är jag ju en soffpotatis och inte så aktiv... En aning kontroversiellt kanhända, men vad jag menar är att kraven kanske faktiskt inte kommer inifrån en själv alla gånger - det kan faktiskt vara normen eller omvärlden som ställer städ- och/eller aktivitetskrav; att man ska ha fint hemma eller att hela tiden vara ute på olika grejer fast man innerst inne kanske inte är en sådan person.

Det blev lite rörigt detta, kanske fattar ni vad jag menar, kanske inte

• vinkelslip

Vår BVC rekommenderar vanligt kranvatten, här i stan är det kommunala vattnet tillräckligt bra och behöver inte kokas.
    Helammar man är vatten oftast inte nödvändigt såvida blöjorna är våta som vanligt, men är barnet uppenbart törstig skadar det inte eller om det är mycket varmt. Vet dock inte vad som gäller när man inte längre ammar eftersom det inte är aktuellt här än.

På lördag åker vi till Mallorca - ska bli härligt med semester!

Kan också rapportera att jag nu under föräldraledigheten lyckats byta jobb, har fått fast anställning på en skola här i kommunen och behöver inte pendla 4,5 mil som förut sen när jag börjar jobba igen. Gött!

• vinkelslip

Vi har en Brio Happy och bytte till sittdelen för snart en månad sedan, den har ju fullt liggläge och jag tyckte att liggkorgen började bli lite trång. Dessutom var jag nyfiken på att pröva sittdelen, sen blev det inte att jag bytte tillbaka... Elvis gillar att sitta och titta sig omkring när han är vaken, men jag skulle nog inte välja en vagn utan fullt liggläge än, för de sover ju fortfarande rätt mycket.

Tänkte höra med er vad era småttingar gillar för leksaker nu? Elvis gillar saker som prasslar och låter, men jag tror vi behöver köpa lite nytt.

• vinkelslip

Lurvan83, jag instämmer med dig. Det är lite klurigt att veta vad som är en smakportion i början. Elvis fick potatis igår för första gången. Hade kokat och mosat ihop med kokvatten, bröstmjölk och lite matfett till typ filmjölkskonsistens. Det gick ok, han åt ett par småskedar, sammanlagt kanske motsvarande en matsked max. Sen ville han inte ha mer och jag ammade som vanligt. Det jag har fattat det som är att det i början handlar just om smakportioner vid sidan av ordinarie amning. Så jag tänker inte hetsa upp mig för att han inte tar så mycket åt gången, jag hoppas bara att han är villig att lära sig äta vanlig mat successivt men har ingen brådska. Nu kör vi potatis en gång om dagen i ett par dagar, tänkte sen fortsätta med morot, palsternacka, majs och ärter på samma sätt. Elvis äter inget nattmål, ammar sista gången vid 23 och sen äter han nästa gång vid 5-6 nånting, men om han visar tecken på att vilja börja äta på nätterna igen kommer vi att börja med kvällsgröt.

Jag är lite sugen på Göteborgsträffen, men måste kolla upp övrig semesterplanering först.

• vinkelslip

Nu får nog vi börja med lite kvällsgröt här också. Elvis har velat ha nattmål ett par nätter nu och då är det nog läge för gröt. Ska nog ta en portion till fotbollen i kväll

Kan nu meddela att vi inte kommer till Göteborgsträffen heller. Får långväga besök den helgen.

• vinkelslip

Hoppas ni alla haft en bra midsommar! Det har vi, men nu har jag och Elvis åkt på världens förkylning, så det blir nog några lugna dagar framöver.

Eldflugan, vad skönt att höra om blodvärdet, måste vara lättande att det blir bättre! Även våran läggning på kvällen har varit lite orolig på sistone - kanske är en sån period??

Puma, låter som om du haft det jobbigt. Trots det verkar du ha en positiv syn på framtiden. Lycka till nu i nästa vecka med allt.

Tezz79, vi har varit ute i båt med Elvis. Han hade en flytväst för 10-15 kilo och den stora kragen tryckte ihop kinderna så han nästan såg ut som en sån där kinesisk docka vilket han tyckte var lite obehagligt. Själva båtturen var dock spännande!

Elvis har nu fått smakportioner och gröt i en vecka. Vi har prövat potatis, morot och palsternacka så här långt. Idag blir det nog ärter. Banangröten på kvällen är en riktig fullträff, igår fick jag nästan skrapa rent tallriken

Minns inte om jag skrev det här i tråden, men vi var ju på Mallorca förrförra veckan och det gick hur bra som helst med Elvis på flygplanet, så jag kan verkligen rekommendera det till er som eventuellt funderar på att åka nånstans i sommar. Passa på innan de små börjar krypa, vi hade full koll på Elvis hela tiden vilket var skönt med tanke på närheten till pool, hav och ätvänlig(?) sand...

• vinkelslip

Vi hade honom i knät hela resan, ca 3 timmar. Han sov i starten på nerresan och ammade under landningen, hemresan ammade vi under starten och sen sov han igenom landningen. Inget skrik överhuvudtaget! Kan tillägga att både jag och pappa Linus kände av trycket under landningen på hemresan, men Elvis vred bara lätt på sig i sömnen. Så lycka till, det kommer säkert gå hur bra som helst för er också!
    (Har hört att nässpray inför start och landning ska vara bra, men det prövade vi alltså inte.)

• vinkelslip

Tezz79, det kommer säkert bli en jättefin dag, låter som ni har allt under kontroll
    Intressant att höra att er Ebba bajsar sällan vid helamning, Elvis gjorde det ca 5 gånger per dag från det att han föddes tills vi förra veckan började med smakportioner och gröt, det var nästan väl ofta ibland... Men jag har också hört att bebisarna inte kan bli förstoppade när de helammas, så det är säkert inget att oroa sig för.
    Det var jag som skrev om frågepappret till gästerna på namnkalaset, kan verkligen rekommendera det! Och glöm inte att fylla i ni föräldrar också, när jag läste vad Elvis pappa skrivit började jag grina, man blir så rörd liksom...

• vinkelslip

Här ser mattiderna ut ungefär som följer:
    6 ammar
    10 ammar
    12 puré (endast små smakportioner än så länge)
    14 ammar
    18 gröt (smakportion)
    23 ammar

• vinkelslip

Vilka framsteg de gör era små!
    Måste vara fantastiskt att höra dem börja prata riktiga ord, Elvis bluddrar mest på sitt eget språk

Jag är ju, som jag tror ni redan vet, lärare i media/dataämnen på gymnasiet. Min man är systemvetare. Jag kommer att vara hemma ett helt år, därefter ska Linus vara pappaledig ett halvår till nästa sommarlov. Blir mao dagis i augusti 09.
    Syskon vill vi ha så fort som möjligt. Jag är 32 och vill inte vänta för länge. Hur gamla är ni andra, tror jag missat det..?

• vinkelslip

Vi har också studielån, båda två här hemma, så jag vet vad ni menar. Det är trist att betala nu när man får ut mindre i månaden, men jag har ändå tur att bara ha lån från gamla csn-systemet och betalar nog därför mindre än er andra varje månad.

Idag experimenterar vi med endast två tupplurar. Elvis brukar vanligtvis sova tre gånger, men jag tror han börjar bli redo för en förmiddagslur och en eftermiddagslur och hålla sig vaken lite längre emellan. Än så länge går det bra, han har precis slocknat och jag hoppas han sover upp emot två timmar.

Han har också fått smaka kött för första gången idag. En halv burk slottspuré slank ner utan krångel. Däremot rynkar han på näsan åt och spottar ut fruktpurén jag försökt med de senaste dagarna. Tyder på att man nog nån gång under barndomen "lär" sig vad som är gott och inte. Elvis äter gladeligen olika osaltade puréer som jag och Linus tycker smakar blä, men de sötare varianterna med frukt gillar han inte lika mycket. Tacksamt på nåt vis, för i vårt samhälle lär det bli nog mycket socker ändå, utan att man måste truga liksom...

Jag håller med vem-det-nu-var som tyckte 1500 för babyvakt var dyrt. Visserligen fick du ju massa finesser på köpet. Vi köpte en enkel Padwico 938, utan termometer odyl men med vibration åtminstone och den kostade typ sju, åttahundra och det räckte tyckte jag.

• vinkelslip

Roots, måste fråga dig om det här med att dra in på amningstillfällena eftersom jag funderar på att sluta lunchamma (ja ni andra som har idéer i frågan är givetvis också välkomna att tycka till). Hur mycket mat äter Osborn då istället ungefär? Elvis drar i sig en liten burk, dvs ca 1,5 dl puré, plus kanske 0,5 dl fruktpuré efter det men vill ändå amma en rejäl slurk till efterrätt. Funderar så på hur mycket mat han behöver äta för att vi ska kunna hoppa över dessertamningen. Får väl pröva mig fram iofs, men vill ändå höra hur mycket era små gryn äter till lunch.

Kul att det gick bra på flyget förresten, visst var det skönt att märka att man oroade sig i onödan!?

froggyL, jag är i samma sits som du angående jobbet, kan inte heller hoppa in och jobba då och då utan det är antingen eller. På gymnasiet har vi i princip inga inhoppsvikarier så det är inget alternativ att hoppa in för sjuka kolleger heller.

Elvis går nu upp i riktig krypställning emellanåt. Kämpar som bara den, men krypningen är inte där än. Men så kul att se på när han försöker

• vinkelslip

Oj oj oj, att döma av era inlägg verkar det som om flask- och decilitermåttillverkarna inte riktigt går efter samma volym på sina produkter. Svårt då att få till rätt mängder kan jag tänka mig... Ska kolla upp våra mått och flaskor nån gång för skojs skull, vi har inte börjat med välling än.

Roots, tusen tack för ditt svar om maten!! Det är ungefär så jag har tänkt också, att bara hoppa över amningen efter maten, för att döma av mängden mat han äter borde han kunna stå sig ett tag på den ändå.

Även Elvis kan sova olika länge som flera av er skrivit. Igår var jag ute på en rejäl långpromenad på förmiddan och då sov han i nästan 2,5 timma. Oftast sover han inte mer än 1,5 timma i sträck, ibland mindre ändå.

• vinkelslip

Grattis RaraTjejen! Hoppas du haft en bra födelsedag

Jag tänker ibland tanken att vi ska flytta Elvis spjälsäng till hans rum, som bara ligger tvärs över hallen från vårt sovrum, men jag är nog inte helt redo än. Elvis sover allt som oftast halva natten i vår säng så jag får lite separationsångest av tanken... Men nån gång ska vi väl ta tag i det, har iaf målat och gjort i ordning hans rum lite grann.

Visst är det skönt FroggyL att greja i trädgården!? Vi håller på att lägga plattor och marksten runt huset och på baksidan efter att vi dränerade om huset i höstas och det ska bli såå skönt när det blir klart. Känns som om vi haft en grusbelagd trädgård alldeles för länge nu!! Men det tar på krafterna att köra skottkärror fulla med jord och grus (förhoppningsvis kanske man blir av med något gram på köpet ).

Vad stickar du Roots? Jag har precis påbörjat en tröja till Elvis. Satsar på storlek för en ettåring så att jag garanterat hinner färdigt. Är snart klar med bakstycket.

Elvis äter nu bara barnmat mitt på dagen, så vi ammar inte mellan 9 och 17 och jag har helt plötsligt fått en helt ny frihet dagtid och det är en rätt härlig känsla. Var iväg till Skövde och käkade lunch idag några timmar mitt på dagen UTAN Elvis och det var kul, men givetvis fint att komma hem igen!!

Har den senaste veckan "ställt om" till att sova endast två gånger per dag och nu funkar det kanon. Sover gott på nätterna med!

Ser precis som flera av er andra att det kanske inte är full fräs på tråden längre, men som någon skrev så är det ju sommar och semestertider och man sitter ju inte lika mycket framför datorn. Tycker dock att vi får starta en ny tråd när denna stängs, för visst vore det synd att skiljas åt redan!?

Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2