• Tezz79

Vi som knipit färdigt del 2

Vad knepigt inlägget ser ut?!

Stolt mamma åt Ebba
  • Tezz79

Jag helammar fortfarande- jättesmidigt! Men i juli ska vi börja med smakisar:)

Ebba äter oftare på nätterna än på dagarna. På nätterna äter hon varannan till var tredje timme.

På torsdag ska vi till BVC- spännande. Men Ebba ska också vaccineras för andra gången vilket inte är så skoj. Värst är pneumokockvaccinet som verkar göra mest ont. Hutr har ni gjort med detta vaccin?! Har ni gett det till era barn? Här kostar det ju 750 kr att ge vaccinet :(vaccinet inkluderat) men vi valde att Ebba skulle ha det. Jag vet att det är gratis på vissa ställen i landet.

Stolt mamma åt Ebba
  • Tezz79

Puma86- skönt att flytten gått bra men jag kan inget annat göra en att skicka styrkekramar. Du måste ju ha det jättejobbigt just nu med flytt (stressande i sig), abort, omplacering av hund och så har du gjort slut med killen!
    Kram på dig!

Vi ska till BVC idag! Gud vad spännande och se vad Ebba väger och se hur lång hon är. Hon ska ju även få 5 mån vaccinationen vilket jag inte ser fram emot:(

Stolt mamma åt Ebba
  • Tezz79

Ebba var lite mer än 63 lång och vägde 6880 g! Hon går upp i snitt 130 g i veckan vilket anatgligen är lagomt för henne (hon äter ju bara bröstmjölk och de har ju oftast inte samma viktuppgång som de andra barnen). Det var även barnläkarundersökning idag vilket gick bra. Läkaren och BVC sköterskan gav Ebba en varsin spruta i benen samtidgt så det inte blev flera stick iallafall. Ebba skrek otröstligt en bra stund efterråt och jag satte mig och försöjte trösta henne genom att ge henne bröstet, efter en stund kunde hin slappna av och äta. Sedan var allt bra igen men hon fick en supp alvedon i förebyggande syfte. Under kvällen har hon varit grinig men inte otröstlig som hon var förra gången hon fick sprutor. Hon fick också en till Supp alvedon innan hon somnade inför natten!

Stolt mamma åt Ebba
  • Tezz79

Eldflugan- först så fick hon den vanliga vaccinationen och sedan fick hon en till vaccination som ännu inte ingår i det allmänna vaccinationsprogrammet. Det är vaccin mot pneumokocker som kan ge svåra infektioner, man får själv bestämma om ens barn ska ha denna vaccination och då kostar det nästan 800 kr varje gång (får den sammanlagt tre gånger). Vi valde att ge Ebba denna vaccination och vad jag förstår så kommer alla barna att få det gratis from nästa år!

Vi firade midsommar i en stuga vid havet där det inte fanns rinnande vatten och ett utedass men vi hade det jättebra och mysigt. Igår åkte jag båt en sväng (Ebba fick stann i land då vi ännu inte köpt någon flytväst åt henne).

Stolt mamma åt Ebba
  • Tezz79

Här hemma har vi en tjej som inte bajsat på två veckor, de säger ju att bebisar som helammar bajsar sällan men nu har det gått så lång tid ju. Ebba verkar inte heller ha ont och må dåligt. Vi har testat att ta tempen på henne men inte hände det någonting.

Vi har haft en prsät på besök då Ebba ska döpas på lördag, det ska bli jättespännande. Vi ska ju vara i en kyrka. Min bror ska vara korsbärare, jag ska läsa en dikt, Peter ska läsa en bön och gudföräldrarna (min bror och hans tjej) ska läsa en dikt, Peters mamma och hans syrras två barn ska fylla i vatten i dopfunten. Vi ska också sjunga tre psalmer (en vänlig grönskas rika dräkt, härlig är jorden och tryggare kan ingen vara. Efter dopet ska vi vara i våran lokal och äta paj och tårta! Jag har förberett papper där som alla gäster ska få skriva i (jag kommer inte ihåg vem som berättade om detta men det var någon här i forumet!). Jag ser verkligen fram emot lördagen:)

Stolt mamma åt Ebba
  • Tezz79

I lördags hade vi som sagt var dop för Ebba. Vi hade dopet i kyrkan heliga trefaldighet mitt i Gävle. De hade satt stolarna så vi alla fick sitta nära varandra kring dopfunten, vi blev sammanlagt 20 st med Ebba. Vi sjöng 3 psalmer under dopet, en vänlig grönskas rika dräkt, härlig är jorden och tryggare kan ingen vara. Jag läste en dikt, pappa en bön och gudföräldrarna läste också en dikt. Peters syrras barn fyllde vatten i dopfunten med hjälp av sin mamma. Prästen var jättebra och cermonin blev mycket lyckad och personlig. Efter detta tog vi en promenad till lokalen som hör till våran förening. Vi åt taco- och ost och skinkpaj samt två olika tårtor efter. Jag hade också gjort iordning lappar som alla gäster fick fylla i med olika frågor och Ebba t.ex. vad de tror att hon kommer att bli när hon blir stor o.s.v (tack för tipset;). På framsidan hade jag gjort en bild av Ebba och skrivit dopdatumet och hennes fullständiga namn och så skrivit av en dikt. Kalaset blev mycket lyckat och Ebba fick fina presenter bl.a. en polisbil som hon kan åka på om ett tag, ett gungfår, en trehjuling, smycken, pengar och regelbundet sparande, träleksaker från brio, bok, tåg. På kvällen åkte vi hem till Ebbas farmor och farfar och grillade och umgicks:)

Jag har heller ingen koll på mattiderna men Ebba helammar ju fortfarande! Dock så har hon fått dricka ur flaska några gånger då jag varit borta. Först så provade vi en vanlig nappflaska men det gick inte alls utan allt rann ur Ebbas mun så sedan köpte jag en Dr Browns flaska och den har fungerat jättebra:)

Vi ska snart åka på hundläger i 10 dagar, spännande att se hur det kommer att gå! Vi börjar med en natt på hotell sean över en vecka på logement och sedana avslutar vi med en hotellnatt! Vi ska också åka till min pappas stuga ett par dagar samt till några bekanta i Norrtälje. Sedan så ska vi kanske till Mölle (skåne i augusti) och ev blir det en utlandsresa i höst?!

Ebba, världens underbaraste tjej
  • Tezz79

Jag har precis haft problem med hö höft och fick gå till läkaren och han bände och grejade och sa att bäckenet var förskjutet. Detta berodde säkert också på snedbelastning då man går och bär bebis på höften om dagarna:(

Jag var ute och gick med Ebba idag efter att hon sovit sin förmiddagslur och det var inte roligt. Inte skulle hon vara i någon vagn utan ville vara i min famn och det går ju inte när man har en stor rottis i kopplet! Det blev ingen lång promenad (oftast brukar vi försöka att gå tidigare så hon sover i vagnen!).

• Tezz79

Här är en tjej till som är i någon jobbig period just nu. Det började ett par nätter förra veckan då hon vaknade flera gånger i timmen och gnällde och somnade sedan om. Jag vaknade ju också alla dessa gånger vilket var jobbigt men så blev det bättre i helgen. Men de senste två nätterna har varit jobbiga igen och hon vaknar flera gånger i timmen och gnäller och somnar sedan snabbt om igen. Jag vaknar ju också alla desssa gånger vilket tär när man aldrig får sova mer än någon timme i sträck. Ebba sover ju dock lite längre på morgonen då så jag iallafall kan dra mig lite.

Jag har en babybjörn active sele som jag brukar använda på skogspromenaderna! så skönt att kunna gå i skogen på stigar och slippa dra barnvagn. selet är jättebra med en sorts platta i ryggen. Men jag orkar inte använda den varje dag då det blir för tungt. Dessutom så har jag inte vågat använda den sedan jag var till läkaren men tänkte göra det snart igen då det känns bra igen i höfterna!

• Tezz79

Jag har precis fyllt 29 år och min sambo blir 30 i december! Vi tänker också vänta ett tag med bebisverkstaden men det blir nog tidigare än vad jag trodde tidigare. När Ebba kom ville jag inte ha några barn till ju eftersom jag bara ville rå om henne och hur skulle jag kunna älska någon annan lika mycket och sedan så ville jag ha barn men ganska lång emellan men nu börjar jag verkligen förstå de som skaffar barn tätt!! Man kanske skulle skaffa en till ganska tättt och sedan en sladdis om ca 6 år?! Det tråkiga är ju eftersom vi har hund så måste vi verkligen skaffa en buss när vi skaffar nästa barn- annars får vi inte plats ju!

Jag tar ut fem dagar i veckan, sambon tjänar ok (ganska normalt) så vi klarar oss. Vi lever ganska gott så vi kanske skulle kunna snåla lite till men man vill ju leva också och njuta av att vara ledig. Dessutom är ju jag väldigt aktiv med min hund så han kostar mig nog ca 2000-2500 kr per månad (försäkring, tävlingar, läger, mat, medicin, träningsgrejer, bensin). ( Men vi bor billigt:) Vi trängs i en tvåa på 53 kvadrat, visst är det trångt men det funkar. Det är en bostadsrätt utan lån så vi betalar bara 3600 kr i månaden (vi köpte den billigt för många år sedan och vi har letat efter nytt boende i snart 1 år men vårat drömhus har ännu inte dykt upp men samtidigt så spar vi ju en hel del pengar på att bo billigt, bodde vi dyrare så måste vi ju snåla mer!).

• Tezz79

Jag glömde men jkag har ju skrivit det tidigare tat jag jobbar som sjuksköterska, jag ska faktiskt in och jobba tre nätter i augusti men nu börjar jag ångra mig! Jag vill ju vara hemma:)

Är det någon av er som har studielån, jag är så less på mina studielån från CSN. Jag betalar ca 1500 kr i månaden på dessa trots att jag får ut ca 8000 kr i månaden på föräldrapenningen:(

Angående ersättning så kan den ges rumstempererad (iallafall tetrapacken)! Då kan man ju ha en burk i tetra på nattduksbordet!

• Tezz79

Jag glömde skriva att jag fortfarande helammar- jag måste ju defintivt vara den enda härinne men dock har hon fått ersättning av Peter då jag varit borta. Igår var jag bl.a. och åt middag på en restaurang med en kompis. Ebba hade typ gallskrikit hela tiden men tack och lov så ringde inte Peter utan han kämpade på! Ebba blir sådär ibland när jag går hemifrån.

• Tezz79

Puma 86- annars kanske man kan ha en termos med ersättning på nattduksbordet?!

Nu kommer jag inte att skriva mer här på ett tag- jag åker på fredag på hundläger och blir borta sammanlagt 10 dagar! Ebba hänger på och min mamma som får hjälpa mig med hund och bebis då sambon stannar hemma. Vi ska bo på logemente och jag kommer inte åt någon tvättstuga på 10 dagar!

• Tezz79

Hej allihopa!

Nu är jag tillbaka igen efter 10 dagar utan TV och Internet! Jag har ju varit på hundläger och Ebba har såklart varit med, det har gått hur bra som helst. Jag kom hem ikväll och har hunnit med att handla lite bl.a. gröt till ebba, imorgon ska vi börja med gröt:)

När jag får tid ska jag kika igenom tråden och se om jag missat något!

• Tezz79

Vad mycket era äter och vad få det är som verkar vilja amma!!

Här har vi fortfarande bröstmjöls i grunden- Ebba har idag ätit gröt för allra första gången, hon fick det som förmiddagsmål men tanken är att hon ska få det till frukost imorgon. Imorgon tänkte jag också börja med att ge välling på kvällen också och nästa vecka så ska vi börja med smakisar till lunch. Ebba tyckte iallafall om gröten och ville ha mer:)

Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2