Inlägg från: Lurvan83 |Visa alla inlägg
  • Lurvan83

Vi som knipit färdigt del 2

froggyL: Ååå, du anar inte hur tacksam jag e för att du tar dig tid å svarar på mina frågor =) Känner mig ovetandes om allt just nu, men jaja, han får ju i sig mat å mår bra iaf!

Jag provade aldrig att dra upp handtagen själv. Fast å andra sidan hur mkt´kommer man använda dom tro, nu när han blir större så lyfter man nog ur honom mer tror jag, alltså utan stol. Men suck, jag vet inte hur vi ska göra... Kan tycka lite oxå att det finns ju (som med allt annat) huuuur mkt olika modeller som helst å kolla på. Samma som när vi köpte vagn. Vi sa att nu väljer vi mellan dessa två. Klart det finns snyggare å bättre, det gör det ju alltid, men då kan vi ju hålla på i en evighet oxå...

Tror vi tar babyskyddet faktiskt. Det känns smidigare. Men så tänker jag så, att tänk om han inte sitter så skönt i det. Han har börjat få tokskriks attacker i bilen, å man undrar ju vad det betyder! Tänk va lätt det hade vart om man kunde fråga dom =) När vi frågade hon i affären (när vi kollade på stol) så sa jag att vi kan ju sätta ner han i ett skydd så hon får säga vad hon tycker, om den passar eller ej. Men då sa hon direkt, han ska inte sitta i det. Okeeeej, sa jag. Varför inte? Näe, för kan man sitta själv som han kan så ska man inte sitta i skyddet. Öhm, nu visste ju hon inget om huruvida han kan sitta eller ej. Å det har ju skett precis i dagarna att jag har kunnat släppa honom i några minuter så han sitter själv... Men sen efter ett tag så provade vi iaf skyddet å då minsann så tyckte hon att vi kunde ta det! Virrigt...

Vi ska ju till Norge, så det blir en bit å åka. Längst ner i Norge oxå, så det blir ju typ upp å sen ner igen! Vi bor i Vara, så det e inte så långt från er =) (du bor i Alingsås va?!) Tänk att det inte skiljer mer än några mil mellan oss, haha! Min svägerska jobbar i Alingsås, intressant va, haha =)

Det där med napparna hängde jag inte riktigt med på. Men ska jag köpa en 3:a till DrBrownen tro? Funkade vällingen till den? I 2:an kom det ju inget. Han fick i sig typ 10 ml på 5 min eller nåt, haha! Sen bytte vi till en rock star baby flaska å vips så va vällingen nere =) Får se hur vi ska göra.

Nu har jag en fråga till. Lessen om jag ställer en masssssa frågor, men jag e så glad å få lite svar, då min BVC tant som ni kanske förstår, inte e till nån hjälp. En 5 månaders burk, räknas den mängden som lagom för ett mål? Plus efterrätt sen då. Å isf, när man då börjar med 6 månaders burkarna (de e la stora va?) räknar man då de som ett mål? E det "tänkt" att de ska äta mer när de e 6 månader? Hoppas ni fatta vad jag mena =)

Näe, nu ska jag kolla till lilleman som sussar i våran säng =)

• Lurvan83

Här e en till med feber. Fast förkylning oxå. Jag har vart jätteförkyld i veckan, så det e ju itne så konstigt om han blitt det med. Va på jouren med honom idag, trodde han fått öroninflammation eller nåt, men det va det inte som tur va. Men de sista nätterna har vart kaotiska här hemma. Skrik heeeeela nätterna, fast nu kanske det va förkylningen som va på g då... Vi kan ju ändå ta nässpray, halstabletter å så, men en sån liten, stackare... Han har iaf fått alvedon nu, så vi hoppas han sover lite iaf. Så vi ska snart gå å lägga oss oxå, iom att vi sovit knappt nån timme var de senaste nätterna.

Skulle äkt till Ullared imorn. Max skulle va hos mormor å morfar. Men det gör vi ju inte nu när han inte e kry. Fast sambon började ju sin semester igår (eller ja, pappaledighet nu först...) så vi har ju flera veckor på oss =) Vi ska ju däremot åka till Norge nu på torsdag så jag HOPPAS att han mär bättre tills dess! E lite nojig över resan innan, så förkylningen får gärna va borta då...

Har itne bestämt hur vi ska göra med bilstol än heller. Suck. Han sitter ju ok i skyddet än, men han knorrar å har sig, vill inte åka längre sträckor, så det kanske ändå e dax å byta. men till vad?! Det e ju det som e frågan nu. Å det e ju inte så många dagar vi har på oss å bestämma det heller...

Nu till det där med jobb. Jag e personlig assistent. Håller på för fullt å försöker komam fram till hur länge jag ska va hemma osv. Men som det ser ut nu så e jag hemma året ut å så får vi se hur vi gör därefter. Har inte insett förrän nu att dagarna går åt som smör i solsken. Å sen har vi inte den lyxen att sambon har ett toppjobb som räcker som inkomst, så här behövs det tas ut dagar för att det ska funka... Fast jag hade allt kunnat ta mindre, för vi snålar itne direkt. Tror bara inte vi fattat att, oooppps, dagarna tar ju slut förr eller senare. Jag började ta ut dagar 1 januari. Bf va 5, men sen kom han ju inte förrän 18, så det va ju sura dagar å ta ut dagar på. Men även fast han va i magen så va ju räkningarna kvar! Tyvärr, haha! Hur länge har ni tänkt stanna hemma förresten?

Nu ska jag kolla till sjuklingen som somna nyss, helt utslagen å varm. Stackarn...

• Lurvan83

Usch va jobbigt det e å se dom små sjuka. Han har ingen matlust alls, bara lite ersättning har gått ner. Å tydligen lite gröt nu oxå på kvällen. Har vart å köpt bilstol till honom nämligen, å då hade sambon fått i han lite gröt. Bra det. Men vilka jobbiga nätter det har vart. Suck. Gav han alvedon igår kväll, men det hjälpte nog inte. Fick lite till inatt å efter det sov han som en stock. Ska man ge efter kilo antalet eller? För det står ju 10 kilo, å jag antar att han ligger runt 9, så det e ju okej. Men sen står det ju ca 1 år efter, å det stämmer ju sådär. Men det måste lka va kilona som räknas va? Vi gav mitt emellan de 5-10 kilos mängden...

Som sagt, nu har vi köpt en bilstol. Känns sådär faktiskt, hade gärna kollat runt mer, men vi ska ju åka på torsdag å ville ha fixat det innan. Tog denna sorten för det va såna där isofix fästen. Verkar bra. En acta graco dulogic tror jag den heter. Har babyskydd i sig oxå. De säger ju att man ska byta när dom kan sitta helt själva å det e ju precis i dagarna som han har börjat göra det, men då tänkte jag att iom att det e babyskydd i oxå, å tre olika lägen att ha stolen i, så blir det ju itne så påfrestande för honom om det e precis på gränsen för en ny stol... Kanske kan va jobbigt för deras rygg anars om de kommer i upprätt läge direkt, men vad vet jag. Det dumma e ju att den bara e till 18 kilo, de flesta andra va till 25. Tänkte att om han väger typ 9 kilo nu när han e 5,5 månad, så har jag svårt å tänka mig att han inte väger över 18 när han e 4 år!!! Men det problemet får vi ta då! Hoppas han sitter bra i denna iaf, ska prova imorn eller så fort febern lagt sig!

• Lurvan83

Jag e 25 å sambon 26! Har alltid sagt att jag ville ha barn när jag va 22, men man ska tydligen va två om det där, haha =) Han kom iaf några månader innan jag fyllde 25!!!

Nu e han piggare igen förresten. Springer runt som hejsan i gåstolen. Shit vilken fart han får upp, bäst å passa fötterna, haha! Skönt att det vände iaf, hade vart jobbigt med resan om han va dålig. Liiiite snuva kvar, men ingen feber eller nåt.

foggyL: Ja, vi har oxå isofix i bak, men jag troooor vi har det i fram oxå, men egentligen har jag ingen koll alls. Han får sitta ba nu, iaf när vi åker alla tre. Å sambon e ju ledig nu i 6 veckor, så det blir ju inte att jag åker själv med honom än =) Fast när jag väl gör det så hade jag nog helst velat haft honom i fram. Ja, det där med 18 kilo irriterar lite, men som jag sa, det vi får göra är ju att köpa en ny stol sen å man vet ju inte hur mkt de planar ut med vikten sen. Så denna får duga nu. Känns lite konstig bara, iom att det e ett babyskydd i den. Känns ju inte som om man köper större stol direkt... Men så blir det när man har tidsbrist =)

Näe, nu MÅSTE jag komma igång med packningen. Hej på er =)

• Lurvan83

Nu e vi tilbaka igen efter Norge trippen. Det har gått bara bra, fast det har vart intensivt å lång restid. Max har vart lite krasslig oxå, väldigt hes å tät, men nu e han pigg igen =)

Läste att ni pratade om välling här nu, å vi provade ju det för nån vecka sen. Han tog det utan problem i två dagar, å sen totalvägrade han. Men nu har jag köpt nr4 till DrBrowm flaskan istället (den ska tydligen va för tjockare vätskor...) å han tog flaskan! Tror det e kvällsvälling, eller vad den heter. Mild havrevälling iaf. Men det rinner sjuuuukt fort i den nappen ändå, så han surplar ju i sig det på ett kick! Hur gör ni iordning vällingen förresten? För på förpackningen står det ju att man först ska blanda å sen värma å sen blanda igen... E det så det ska göras?

Nu sa sambon precis att Max fixk i sig 160 ml välling på 4 min, ska det verkligen gå SÅ fort? Jaja, det återstår å se om han tar det de följande kvällarna... Vill ju så gärna att han inte ska äta på natten längre. Ett tidigt morgonmål e ju helt okej, men våran käre son har börjat äta 2 ggr per natt, vilket inte uppskattas så mkt av hans föräldrar =)

• Lurvan83

Okej, så bra =) Då e det fler än Max som slukar det då! Nu får vi se hur denna natten går, han har haft en tendens nu att äta runt 1 på natten å även vid 5-6 på morgonen. Å han har oxå börjat med att inte somna om efter det målet! DET gillar vi inte! Runt 7 tycker vi e lagom, halv 6 e liiiiite tidigt =) Så nu måste ju vällingen mätta mer än ersättningen.

Så bra att du oxå blandar så froggyL, du har ju kolla på det mesta, så då gör jag säkert rätt oxå =)

Idag vet jag inte vad det tog åt Max, han sover exakt 30 minpass på dagen, det e verkligen som en klocka. Å det har han gjort länge. men idag så va han så gnällig när han skulle äta, så jag tog upp honom, han somna å jag la ner honom. Sen när 30 min hade gått räknade vi ju med att han skulle vakna. Men vi väckte honom efter 2,5 timma! Känns ju egentligen inte så snällt å väcka honom, men vi hade lite besök här plus att jag ville försöka få lite ordning på kvällstiderna efter semestertrippen nu, så då försökte jag styra det lite... Men shit, snacka om att vi satt å bara väntade på att han skulle vakna! Jaja, de e roliga de små liven =)

• Lurvan83

Jo just det, skulle ju skriva det oxå om hans "konstiga" sovning idag, att så bra det vore om han gjorde längre pass på dagen, typ 2 timmar. För han gnällde ju inget eller sa minsta pip efter det, så snacka om att va utvilad! Det har jag svårt å tro att han blir på 30 min annars... Jaja, lite onödig info =)

• Lurvan83

Muminlina: O ja, jag använder micron till allt! Vet inte vad jag hade gjort utan den =)

froggyL: du skrev ju att du gjorde välling på 200 ml vatten, står det de som en mängd eller blandar du efter typ tyck? (Hm, det kanske man inte kan göra?) Undrar bara för att det står på förpackningen med den vällingen vi har att man ska blanda 2 dl vatten å typ 5 msk pulver. Sambon sa att han hade mätt å att det motsvarade 180 ml vatten, men nu kollade jag å det va ju lite drygt 160. Känns ju änna för lite... Eller kan det va olika mått beroende på vilken sorts välling det e? Jag hade ju gärna velat ha typ 200, för han äter ju nästan så mkt ersättning på nätterna!
    Om nån annan har nåt bra svar så mottages det gärna oxå =)

• Lurvan83

froggyL: Hinner bara skriva lite snabbt nu, för sambon har fixat mat. Men asså, jag mätte oxå å jag fick ca 160-170 på 2 dl! Helt knäppt! Jag jag trodde oxå att 1 dl = 100 ml. Eller ja, det e såkert så alltså, men jag har ett sånt där gammalt hederligt dl mått å jag tog två såna å hällde i flaskan. Så himla skumt! Men men, den tabellen du skicka med stämmer ju säkert =)

• Lurvan83

Asså, detta e ju lite skumt. Mätte precis med ett sånt rostfritt 5dl mått. Å det e typ 180 ml! Först tog jag 200 ml i flaskan å hällde i, å det steg ju över 2 dl gränsen. Sen hällde jag ut lite så det kom ner till 2 dl gränsen å hällde tillbaka i flaskan, å mkt riktigt, ca 180 ml... Hm, bra skumt. Men det måste ju stämma då om man tar 180 å 5 skopor å så får man ju mäta ut 2.5 dl å se vad det e då... Å ta det med 6 skopor istället som du skriver froggyL. Men som sagt, knepigt värre =)

• Lurvan83

Haha, nu har jag testat plast mått oxå. Å det stog ju tom 100 ml på det! Å vad hände, jo jag hällde upp det i DrBrownen å fick 80!!! Hur kan det stämma?! Å sen hällde jag över det till rockstar baby flaskan som jag blandar i (å då även mäter upp i...) å det blev ca 80 där med! Hm, men då undrar jag. Det måste ju va tänkt att det ska va 200 ml va? Eftersom det enligt tabeller å så e 1 dl=100 ml. Så om jag då ska blanda 2 dl så borde det ju va menat 200 ml? Eller vad tror ni? Men det sjuka e ju att efter jag hade provat mned plastmåttet, så hällde jag upp 100 ml vatten i flaskan å hällde över det i plastmåttet som jag precis använt. Å nog tusan gick allt i! Fast det såg ju ut som ett rågat dl mått! KNEPIGT!!!

• Lurvan83

Vällingdoserare finns på ICA! Å Ullared då =) Men det e huuuuuur bra som helst. Fattar inte hur vi orkade stå å hålla på med måtten varje gång innan vi kom på denna smarta uppfinning! Försöker alltid å ha den full så det går smidigt =)

• Lurvan83

froggyL: Ja, precis. Det e till ersättning vi har använt våran. Men nu ska vi köpa en till så vi har en till ersättning å en till välling. Bra grej =)

Ja, shit, det måste ju klia nåt fruktansvärt i munnen på dom! Max lekte med en tom petflaska i veckan, å så tog han korken (givetvis fast på flaskan) å satte i munnen, å började sen röra huvudet fram å tillbaka! Å igår köpte jag en ny bitring, å han gör samma sak där, sätter den i munnen å rör hela huvudet, så man hör verkligen hur den gnuggas mot tandköttet! Stackars småttingar =) Men borde inte tänderna komma då snart kan man ju undra?!

Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2