Inlägg från: eldflugan |Visa alla inlägg
  • eldflugan

Vi som knipit färdigt del 2

Hallå allihopa. En mycket mer positiv mamma här.
    Oliver´s Hb hade inte gått ner idag, men man kunde inte riktigt se om han hade bildat egna blodkroppar. Så det blir nya prov på måndag. Läkarna var ändå nöjda att Hb´t låg still.

Lurvan83: Känner igen det med att man inte fick sitta ner i 2 sek. Vi åkte faktiskt till sjukhuset för han hade feber och gått ner i vikt. När dom skicka oss på röntgen trodde jag max att det var lunginflamation, eftersom han hade hostat en del.
    Jag har ju kopplat ihop ett o ett efter (den diffusa) diagnosen. Han HAR ju haft ont! Nu vet jag att man ska ta föräldrainstinkt på allvar!

Devania: Tack, jo han pratar o skrattat tom högt nu. Har han inte gjort förut. Så det tar vi som ett mycket gott tecken.
    Jag sitter med o väntar ut det där första året som barn-par. Inte för att vi bråkar så mycket, men det är stor skillnad från innan vi fick Oliver.

Impala59: Du är en fantastisk mamma! Att ha småbarn är jobbigt, och du har 2! Tycker det är jättebra att du pratar med Bvc o utreder om det kan vara nått annat. Du struntar ju inte i det o bara blir arg. Det gör dig till en bra mamma.

Camant: Jag håller med på o läser den nu, men inte hunnit så långt än.(haft annat att tänka på :-S) Många som har pratat om just vecka 19.

Muminlina: Är hon ledsen när hon "tjuter" eller är det bara för o höra sin röst?

Jag tappar med massor av hår. Och mår illa. Trodde nästan jag var med barn igen, men min syster sa att det blir så av att man ammar.

Nu har Oliver och jag varit i skogen o plockat Liljekonvaljer
    Och så la jag honom i vaggan när vi kom hem o han somna av sig självt. NU är det underbart att vara förälder!

• eldflugan

Igår va min man iväg på nått event. Tog längre tid än vad han trodde, så han ska bjuda iväg mig o en kompis på bowling nån kväll medans han är hemma med Oliver

De gånger jag varit barnfri blir det att gå på stan eller fika med någon. Mer hinner man inte ju.
    När tobbe o jag haft barnvakt har de blivit bowling o krogen.
    Vi dricker inte, men gillar att spela lite blackjack
    Sen är vi båda dj´s o älskar musik.

Idag har vi varit på en kompis dop och Oliver va så snäll o glad.
    På måndag hägrar nya prover.

Han vände runt från rygg till mage idag med! Har han gjort nån gång förut med men de va länge sen, skönt att det är tillbaka.
    Nu sover han sött o jag sitter o väntar på att han vill äta snart så man kan slappna av o somna sen med.
    Godnatt på er..

• eldflugan

Bra fråga Xeni!
    Jag var fritidspedagog (outbildad dock) på barnavdelningen på ett bibliotek. Bästa jobb jag haft!! Tyvärr sa de upp folk 4 mån innan Oliver kom o min tjänst va en av dem som försvann, så jag har heller inget att gå tillbaka till tyvärr. Har ju sökt jobb o varit på intervju, men de har inte hört av sig så det blev nog inget.

Idag har vi kollat hb´t på Oliver igen, o de hade tyvärr gått ner lite. De kan inte säga än om han har producerat eget blod, men det verkar inte så eftersom Hb´t har gått ner
    Men imorgon får vi en tid när vi ska göra benmärgsprov..

• eldflugan

Idag ringde en läkare från Linköping. Hon sa att hon tyckte proverna från i Måndags va bra. För Oliver hade visat spår av förstadier till nya blodkroppar! Tar samma prov på torsdag o visar det samma eller bättre behöver vi inte göra benmärgsprov. Då kanske vi inte får reda på varför han blev sjuk, men det spelar ingen roll så länge han får bli frisk o må bra. Jag ska inte ropa hej innan torsdag, men just nu ser det ljust ut. *Lättad*

Nu har vi varit o sett på Olivers kusins konsert på dagis. Han tyckte de va jättekul o sjunga med.
    Tänk va mycket lättare livet är när man får må bra!

• eldflugan

Åhh vilken bra dag vi hade igår!
    va o fika hos en kompis som har en jämngammal, så Oliver o hennes son "lekte". De hade jättekul och vi mammor med. Gick en promenad o kom hem till färdiglagd mat!
    Sen åkte vi till IKEA. Vi har bara haft en bardisk hemma, så vi köpte ett köksbord för Oliver ska börja intressera sig för mat. O de funka på en gång!!
    Han vart överlycklig av att se oss äta. Han skrattade o sprattla i sin stol.Han hade en nappflaska med vatten i som han faktiskt lyckades få in i munnen själv ett par gånger o skrattade.
    Han stirrade på oss o våran mat, så jag tänkte att nått kan han ju få smaka. Han fick lite päronsaft o OJ va de va gott
    Sen badade han med pappa, och han har upptäckt att det är kul att sprattla och stänka i badet med, så det var vatten överallt. Det är så roligt att se honom så glad.

Nu har vi kommit hem från provtagningar igen. O Hb´t visade samma, så vi hoppas av blodkropparna med är samma eller bättre. Läkaren ringer i em. Så då slipper vi troligtvis benmärgsprovet *hoppas*

The pig: Ja verkligen en bra ide till namnkalaset!

Maxen01: Jag slutade med med socker iveckorna, åt bara lördagsgodis. Men de orka jag bara med i en månad

Devania och Xeni: Tack!!

Xeni: Håller med om degig, men som nån skrev så bryr jag mig inte heller om hur kroppen ser ut. Nu är man lycklig o mår bra så då kvittar det.

• eldflugan

Impala59: Jag känner med er!! Vad tror läkarna att det kan vara för något?? Hoppas ni får svar snabbt och att hon blir helt frisk! Vad ligger saturationen på? Oliver låg på 97.

FroggyL: Tack, jo läkaren hade bara bra saker att säga. Dom ska hålla koll på Oliver åtminstonne under sommaren. Men det verkar som hans kropp har kommit igång med att producera blod, så troligtvis var det ett virus som orsakade stoppet. Och virus läker ju ut av sig självt.

Ni som gett smakisar, hur reagerade barnen efteråt? Oliver fick potatis och smörgåsrån igår och jag tror han har lite magknip idag. Ger ni juice som är speciellt för barn eller kör ni med "vanlig" saft och sånna drycker? Oliver tyckte bättre om "vuxen" päronsaften än den för barn.

Kram på er alla. Snart dags att planera in sommarträffen

• eldflugan

Puma86: Varför ska du sluta amma? Berätta gärna hur han reagerade på att äta ersättning sen.

Oliver gapar nämligen när han får smakis eller juice, men ersättningen spottade han ut..

• eldflugan

Hoppas Impala59 att allt går bra!

Märrå..måste börja se lite förlossningar på tv igen.. börjar fundera på en liten till. Måste påminna mig själv om hur ont det gjorde så jag slår de tankarna ur hågen.

Men jag tror att jag tänker så för jag i princip "förlorat" 4 månader med Oliver eftersom han bara har mått dåligt och skrikit. Jag tror min hjärna vill ha en ny första tid med Oliver, därför jag funderar på en till bebis. Men om jag blir gravid kommer jag nog tro att det är Oliver som är i magen, inte en helt ny människa man ska ta hand om och lära känna. Konstigt va?

Varit ute o promenerat i solen, men usch va de blåste. Nu vilar dom här. Jag ska fika lite med mig själv.

• eldflugan

Grattis till lägenheten Puma86

FroggyL: Va kul att de funkar så bra med Linnea i stolen!

Här funkar smakisarna inget vidare. Får inte ens i sig en halv tesked än. Provat potatis och smörgåsrån. Vet inte om det är konsistensen eller smaken, men han vill inte ha. Gapar inte ens.
    Ska prova banan och morot imorgon, hoppas det uppskattas mer.

Hur ger ni? Speciell tid? Vi äter så olika tider hemma. Men kanske måste bli lite striktare?
    Ger ni bröst eller ersättning innan?

Vet inte om Oliver ens är hungrig när han får smakis, men han är glad iaf. När han är hungrig o vill ha bröstet tar de ca 3 sek från att han har insett att han är hungrig tills han börjar gallskrika. Inte lätt att ge nått annat då.
    Efter sjukhuset äter han varannan timme o bajsar på nätterna igen. Tror hans kropp har mycket att ta igen nu. Han väger ju bara 6040 gr..

Vet inte om han är inne i 19 veckors gnället nu (fast han är 22 vecckor) Det är ju sånt som går över. Fast va faktiskt in till sjukhuset igår för jag va orolig om de va sjukdomen som blivit värre... Men Hb låg still så de va nått annat. Vad vet vi inte, så jag chansar på 19 veckors.

Mysens dagbok: Styrkekramar till dig!! Sömn och mat spelar in mkt. Många ger rådet att sova när barnet sover. Kan du det? Hoppas det känns bättre nu när pappan tar lite mer ansvar. Egentid gör susen!

• eldflugan
    froggyL skrev 2008-05-26 21:47:15 följande:
    Eldflugan: tar jag fel eller e inte Oliver född 3 januari? då blir det ju 19 veckor... eller räknar du övertidsveckor också?
    Jo född 3:e, men de e ju v 22 nu, o han är född vecka 1. Så 21 v då.. eller räknar ja helt galet?

Bra o höra om hur ni ger smakisar. Ska testa banan nu, o morot till lunch

Usch Oliver har haft ont i magen inatt, gråtit o vaknat massor, men nu på morgonen kom en jättebajs. Skönt för honom o bli av med det.

Bajsar era med när dom äter?

Froggyl: Min syster gifte sig i hemlighet, o vi vart jättebesvikna som inte fick vara med. Men hon va jättenöjd så man får va glad för hennes skull. Hon var med och hjälpte till på mitt bröllop, hade ju velat göra samma sak för henne. Va de inte trist att inte få några presenter eller bli firad?

Jag blev med uppvaktad av karln på mors dag. Jag älskar att bada badkar, så jag fick spalampor att ha i vattnet (www.smartasaker.se)
    Han sa dock att det kändes konstigt att ge mig en present eftersom jag inte är hans mamma..hehe.

Puma86: Kul att de går så bra o köra sulky. Oliver sitter med framåtvänd i vagen, men i insattsen fortfarande. Skönt o ha den kvar när han vill somna däri tycker jag.

Nähä, nu vill Oliver somna om.. Då får ja äta frukost ifred
  • eldflugan

Lurvan83: Oliver äter med massor nu, tror det beror på tillväxtperiod, typ 19-veckors.

Jag försöker släppa det där med att kolla kl hela tiden. Man blir ju hysterisk av det. Men har koll ungefär, för då vet man direkt om han är hungrig eller trött när han början gnälla.

Min syster har sovit här inatt, med sina 2 barn, det va jättemysigt. Vi va ute i parken hela förmiddagen. Tror det va nån mamma-grupp som träffats via FL där, då tänkte jag på alla er. Det skulle va så kul o ses, inte bara i sommar utan lite mer. Jaja, vi har ju alltid vårt forum

• eldflugan

Ska höra med karln, men den 5 Juli tycker ja låter bra!
    Jag tror att jag tar med honom då, alltid skönt att vara 2 på lilleman, dessutom när man ska åka långt.

Lurvan83: Om han äter ersättning o annat är det nog inga problem att lämna bort en helg. Men jag tror du kommer vilja åka hem till honom redan dag ett
    Vet när man själv lämnat bort bara ett par timmar så kollar man telefon hela tiden..

Jag håller med på att smyga in lite ersättning nu. Vi ska fira bröllopsdag på tisdag så då ska mamma va barnvakt. Skönt om man kan va borta typ 5 timmar istället för att komma hem efter 2 för han ska amma. Men det gillas inget vidare här. Lyckas lura i honom 2 klunkar, sen spottar han ut det. Smakisarna gillar han ju inte heller. Men det kommer väl. Får truga lite. Hur går de för er med ersättning nu?

• eldflugan

Hejsan alla! Va duktiga era små är, kryper o äter o får tänder.
    Va roligt.

Jag har varit borta en stund för Oliver vart sämre igen. Varit in o fått nytt blod idag igen. Inte så det är akut igen, men hb va nere på 64 :-O När de berättade det va jag nära på o svimma. Sköterskorna fick hjälpa mig att lägga mig ner o gav mig lite saft. Tror chocken kom då, att jag liksom fatta att han är sjuk.
    Läkarna tror iaf att han kommer att bli bra, men att vi får gå på täta kontroller tills dess de är säkra.

Annars tragglar vi på som er här hemma, med smakisar o bus.

Kollade tåg till Göteborg härifrån nu, de va dyyyyyyyyyrt... Får se om vi tar bilen istället, jobbigt bara för Oliver med en så lång resa.

Nä nu är de fotboll o soffa med karln som gäller här...

• eldflugan

Kommer den 5 juli till GBG:FroggyL

Kommer inte:RaraTjejen (tyvärr för långt att åka, det blir för dyrt)
    Tezz79 (Kan tyvärr inte då)
    Eldflugan (skulle komma, men vi måste spara allt då vi förhoppningsvis snart ska flytta)

• eldflugan

Usch känns som ja alltid har nått tråkigt att skriva här. Oliver vill inte alls äta mat eller smakisar alls. Hållt på över en månad nu, men han tvärvägrar. Ska jag tvinga honom?
    Vill ju att han ska äta själv, gapa o svälja. Inte ens en tesked tar han. Provat allt, när han är hungrig o när han är mätt, när han är pigg o när han är trött. Alla smaker med, från potatis, ärter o morot till blåbär, banan o mango. Gröt med, men inget funkar. Bvc vill ja inte prata med för henne litar jag inte på efter allt med Oliver. Tips någon? Eller tror ni de ger sig när han är redo själv?

Han ammar väldigt bra iaf, tror han har slutat nattamma av sig självt. Händer ibland bara.

Annars går de fint här hemma. Oliver mår bättre efter transfusionen. Jag tror dock det är tänder på G, men nu är han bara charmigt gnällig och relativt lätt-tröstad så det är ok.

Han är så söt när han vill krypa men det inte går, han blir så arg
    Han kommer upp med benen under rumpan o kan röra sig, men han har inte förstått att han måste upp på armarna med.

Xeni: 2 tänder redan Wow! Va kul.

The Luckiest: Lycka till med husköpet!! Hoppas det går som ni vill.

• eldflugan

tezz79: Varför fick hon 2 sprutor?

I 3 dagar nu har oliver ätit gröt med stor aptit och jag är så glad och lättad.
    Var på provtagning igår med, han har 97 i Hb!!! Han har aldrig haft så mycket, jätteglada är vi!

Men han har fått nån separationsångest eller trots på kvällarna, han skriker helt hysteriskt i 1-2 timmar när det är läggdags. Han "ska" sova vid 20, men är tydligen inte trött vid den tiden längre. Vi tycker att 20 är en bra tid ändå och försöker lägga honom. Det ger sig nog tror jag. Vi har inga direkta rutiner då. För ibland blir det bok ibland bad. Nu ska vi försöka ge kvällsgröt iaf, när han har börjat äta.

Puma86: Fy va tråkigt för dig med aborten,ni som pratat om ett till barn. Men du låter rätt glad med livet ändå. Kanske skönt att äntligen ha fattat besluten om separation och så?

Nu önskar jag alla en underbar midsommar, vi ska åka till st.annas skärgård i vår nya bil nu!

• eldflugan

Märrå, Oliver har nu fått falsk krupp med. Stackarn o aldrig få va frisk.

Vi har inga speciella mattider. Ibland äter han pure ibland gröt ibland bara bröstmjölk.

Han sitter själv, Och vi har bara sittdelen i vagnen nu.

FroggyL: Jo att det är 26 veckors har vi märkt här med. Läser flitigt i boken kontinueligt

Nu är det middag här.

• eldflugan

Är inne här o kikar vad ni skrivit nästan varje dag. Men jag läser o tar in o håller med, så har inte behövt skriva ngt. Idag har vi varit på utflykt med. Till 2 olika badplatser o grillat o myst med barndomskompisar till min man. Sönderbränd o trött och Oliver vill inte sova för natten än.

Han somnar inte förrns 22-22.30 numer tyvärr. Sover 3 ggr på dagen, sista mellan 19-20. O de är tvärkört att hålla honom vaken längre då.

Nu har vi med köpt ny bilstol. En acta gracco. Han sitter upp så fint, men somnar när vi åker långt o då "ramlar" huvudet ner lite.

En babymonitor tycker jag inte vi behöver. Men nu ska vi flytta till radhuss som har 2 våningar, då kanske det behövs. Skönt o kunna slappna av när man är en bit bort va?

Oliver är liten skit fortfarande. 7150 gr o 64,5 lång bara. Men hans blod är fortfarande sjukt. Det är nog därför. Läkarna tror han blir frisk iaf, men det kan ta tid säger dom.

Nu ska jag smörja axlarna

• eldflugan

Men då, är de bara min Oliver som inte äter annat än tutte?? Han har slutat med nattammningen självmant iaf, men man kan ju inte lämna bort honom nått, för han vägrar äta annat. Inget funkar, gröt, välling, ersättning, pureer. Provat allt. Spelar ingen roll om han får flaska, sked eller mugg. Nån gång har han ätit några skedar gröt.
    Nu har han tvärvägrat tom det i 4 dagar. Tänder på G. Kliar, o gnäller o har ont. Lite alvedon o gnugga lite så blir de bättre. Men han har lite diarre o svårt att sova lugnt.

Ger ni alvedon på supp eller flytande?

Jag tycker de är svårt att komma ihåg AD-dropparna nu när han inte äter minifom varje morgon längre. Hur gör ni med det?
    Inte lika viktigt nu på sommaren, men man vill ju ändå hålla i det när man börjat, annars kanske man glömmer i höst.

Muminlina: Blaskig gröt tycker ja låter som en bra konsistens. Det finns ju speciella nappar till flaskor för välling, eftersom den är lite trögflytande. Testa annars o blanda i lite mer vatten bara.

Nu måste jag sova. Killen jobbat dubbelt i 4 dagar så jag får ta hand om Oliver själv, då är de välbehövligt med vila när man kan.

• eldflugan

Muminlina: Vi har kokat vatten i vattenkkaren o blandat det med pulvret när vi testade. Funka lika bra tycker jag.

Va på Apoteket idag o frågade om supp eller flytande gick ut i kroppen snabbast, de sa supp. Men de va en gammal tant så hon kanske inte har läst några nya forskningsrön på länge

The Luckiest: Oliver kravlar upp med benen under rumpan, men ålar kan ja inte säga att han gör. Rör sig massor, men inte på det sättet. Just nu är det som för Muminlina, sitta upp är populärast nu.
    Eller ja o bli buren eftersom det är lite kinkigt med tänderna.

The pig: Måste va roligt att se när han kämpar. Kul!

Usch det har sprungit folk här o kollat på vår lgh idag. O jag orkar inte va trevlig, det är en negativ sak med o flytta. Påtvingade människor. Nu sover Oliver o jag får varva ner lite iaf.

Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2