Inlägg från: vinkelslip |Visa alla inlägg
  • vinkelslip

Vi som knipit färdigt del 2

eldflugan, jag känner igen mig i vad du säger om att Oliver tystnat. Precis sån var Elvis förra och förrförra veckan, efter att tidigare gurglat och låtit en hel del var han plötsligt jätteyst i ett par veckor. Nu har han dock börjat tjuta och bluddra med tungan nästan hela tiden. Så just detta behöver inte ha något samband med att han är orolig i övrigt, det kan nog vara en normal period av eftertanke och funderingar.
    Skönt för er att han sov hela natten igår iaf!

Mina bröst är heller inte hårda, har heller aldrig varit - inte ens i början, men mat har alltid funnits. Elvis har inte fått något annat än bröstmjölk än.

• vinkelslip

Mysens dagbok: jag har också boken och har liksom du läst i aktuella kapitel inför och under olika faser. Håller med om att den är bra, och även om alla detaljer inte stämmer in på Elvis så stämmer mycket i stort och man får lite förståelse för hur mycket som egentligen händer i hjärnan och kroppen hos de små under det första året och hur de bearbetar det.

Idag på självaste 4-månadersdagen har Elvis rullat från rygg till mage helt själv för första gången. Mage till rygg har han gjort ett antal gånger även om jag inte är helt säker på att han från gång till gång kommer ihåg hur man gör...

Får väl passa på att gratulera Osborn, Filemon och alla andra småfolk som firar 4 månader i morgon och framöver

• vinkelslip

Angående nattningsrutiner tror jag att det blir bäst om man lyckas lista ut hur barnet vill ha det, inte hur man som förälder föredrar att göra. I vårt fall märkte vi för ett tag sedan att Elvis somnar bäst när han ligger ner i sin säng, det tar faktiskt längre tid för honom att somna om man går och bär på honom. Mat vill han inte ha när han är så trött, i regel har vi ammat för någon timma sedan. Jag eller pappan sitter sen bredvid spjälsängen en stund tills han somnat.

Vi har inte börjat med smakportioner ännu. Elvis är väldigt nyfiken och tittar storögt på oss när vi äter, men jag vill vänta lite till, varför stressa liksom!? Känns smidigt att fortsätta helamma nu när det blir sommar, enkelt att ha maten till hands när man är ute och åker. Elvis dreglar också mycket och gnager på händerna, men enligt vår BVC-tant är det inte pga vad han äter eller inte äter utan bara ett tecken på att han är i den "orala fasen" och att allt ska in i munnen att utforska.

• vinkelslip

nightswatch: även Elvis verkar ogilla värmen. Han sover oroligt och bara kortare stunder på dagtid numera, men tar igen det genom att ta kväll tidigt (18-19). Har väl inte riktigt vant sig vid värmen än, det har ju kommit ganska plötsligt.

Vi försöker dock få tag på en sista minuten-resa till Spanien eller Grekland i början av juni, så det är väl bra att vänja honom vid värmen redan här hemma. Märker att jag är helnojig med solen, får smått ångest så fort Elvis inte är i skuggan så det gäller att ha smarta grejer med sig i sommar. Funderar på att köpa ett sånt där tält/vindskydd att ställa upp på stranden/utflykten. Någon som prövat och har tips om var man köper ett bra och smidigt?

Kom på att jag skulle höra med er andra vad ni tycker om era kontakter med BVC? froggyL antydde lite misstro mot BVC-tanter i ett inlägg ovan, själv är jag nöjd med vår ena och missnöjd med vår andra (vi får träffa två olika). Sen är det väl så, precis som froggyL säger, att magkänslan är allra viktigast, det är ju inte så att BVC-tanterna är allvetande orakel som man måste lyda blint liksom...

• vinkelslip

Puma86: verkar dumt och själviskt av din sambo att överlåta så mycket av ansvaret och omsorgen om Lukas på dig. Jag skulle inte tolerera det från min man, för precis som du skriver blir man ju själv också både varm och trött, det är ingen godtagbar ursäkt för att inte ta hand om sitt barn! Försök förklara lugnt hur du upplever det, någon gång när ni inte redan hunnit börja bråka är väl mitt enda tips. Hoppas det ordnar sig!

froggyL: vilket otroligt hus!! Lyxigt värre får man väl säga, men absolut inte i min smak...
    Vi träffar 2 olika på BVC för att de delar på vårt boendedistrikt, tror att de jobbar olika veckodagar.

Tack för era tips om strandskydd, jag ska kolla upp jysk och ikea!

Idag har varit en lite halvtaskig dag, Elvis har varit rätt gnällig, vilket han inte brukar. Han verkar ha svårt att komma till ro när det är så ljust och soligt ute, sov därför skitkasst i vagnen och var trött nästan hela dan, överväger nu att pröva inomhussovning dagtid för att se om det blir bättre.

• vinkelslip

eldflugan, vad ledsen jag blir för er skull! Håller tummarna för att det ordnar sig och att er lille pojk blir frisk fort.
    Med ens känns en gnällig söndag inte så farlig, man ska nog akta sig för att klaga i onödan...

Känner igen min man i din beskrivning av din, Tezz79. Han byter blöjor när han är hemma, han går alltid upp och byter den sista blöjan för kvällen när vi egentligen har lagt oss, han lägger Elvis på kvällen och leker gärna med honom på dagarna. Han är väldigt angelägen om att kunna trösta när Elvis gråter, jag försöker då hålla mig undan och bita ihop även om det tar lite tid ibland, och visst får man väl bita sig i tungan då och då när för många goda råd vill hoppa ut... Även min man är liksom din lite dålig på att se när det behöver städas och jag får ofta påminna honom om att tvättmaskinen inte startar sig själv Å andra sidan är han rätt pigg på att fixa i trädgården, men jag skulle nog ändå önska lite mer initiativ inomhus... Hursomhelst, på det stora hela har vi det dock väldigt bra, vårt förhållande är kanske lite annorlunda än förut, men absolut inte sämre. Jag har dock inte fått fylla i någon enkät på BVC, har till och med hört talas om den i min föräldragrupp, men jag har inte sett till den.

• vinkelslip

Vad bra att ni finns allihopa! Här får man ofta bekräftelse på saker man går och funderar på - och det är helt enkelt skitbra att vi alla har jämnåriga bebisar, för vi möter samma problem och glädjeämnen samtidigt!

eldflugan, nu har ni äntligen fått träffa den "riktiga" Oliver - glad och pratig. Inte undra på att han haft det jobbigt stackarn. Hoppas hoppas att det ordnar sig på bästa sätt!

Mumin och Froggy, vi har haft Padwico 903 sen i januari och är helnöjda. Funkar ute/inne, uppe/nere och har bra ljudkänslighet. Går att använda även under uppladdning dessutom. Kan rekommendera den starkt!

och Froggy - starkt jobbat att inte lägga dig i . Jag försöker också, men kan inte alltid hålla mig.

Har läst och begrundat jämställdhetsinläggen här. Slående att i stort sett ingen av oss lider av en tjatande, gnällande sambo som tycker att vi inte tar tillräckligt med initiativ med hem och barn (sorry puma, du verkar dock ha det jobbigt på den punkten)... Men vad beror det på? Jag tror personligen mycket på att vi tjejer uppfostras annorlunda. För inte är det för att vi rent fysiologiskt har bättre syn som vi ser dammråttorna före våra män! Jag tänker mycket på jämställdhet och vill verkligen uppfostra Elvis till en person - inte till en specifik könsroll. Men det gäller att kolla allt på vägen dit, jag förargas just nu mycket på alla jävla barnramsor som handlar om att "flickorna vågar knappt sitta upp på den lilla lilla ponnyn medan pojkarna galopperar så hästskorna flyger omkring"... Förstår ni vad jag menar? Det är inte bara vi föräldrar som påverkar synen på könsroller och vad det innebär att vara flicka eller pojke, det är allting runtomkring. Inte fasen tycker flickor om rosa av biologiska skäl - tacka alla barnklädesfabrikanter och leksakstillverkare som indoktrinerar barnen till favoritfärger och favoritlekar. Nu menar jag inte att starta debatt här, men jag tror så starkt på könsroller som som en social konstruktion, inte som biologi i första hand. Tror att de individuella skillnaderna mellan personer är större än skillnaden mellan män och kvinnor.

Förlåt alla för detta megainlägg, det bara rann ur mig...

Nåväl, för att råda bot på bristen på initiativförmåga angående hushållssysslor hos min man startade jag förra året en poängjakt där olika sysslor gav olika många poäng. Alla grejer man normalt gör hemma fanns med såsom blomvattning, tvätt, tvättvikning, plocka ur diskmaskinen, städa badrum, dammsuga etc. etc. För er som har män med tävlingsinstinkt är denna metod att rekommendera. Vi tävlade i en till två veckor åt gången och eftersom min man inte gärna förlorar så jobbade han på rätt bra och faktum är att även om vi inte kör poänggrejen längre så skakade den nog ner nån polett nånstans för han gör mer i hushållet sedan dess. Tror att han äntligen fattade hur mycket man faktiskt måste göra för att ett hem ska funka. När han nu inte gör det jag tycker att han borde så säger jag det bara rakt ut, undviker dock gnällröst utan säger bara som det är, typ "Linus, när dammsög/tvättade du egentligen senast?"

• vinkelslip

Jag tappar också massor av hår!!! Hår överallt; på golven, i badkaret osv. Hoppas det slutar snart.

Tycker inte den brusar så farligt, man hör tillräckligt bra iaf.

• vinkelslip

Jag är gymnasielärare i media med fast tjänst, kommer att börja jobba vårterminen 09. Enda nackdelen med jobbet är att jag pendlar ca 4,5 mil.

I söndags gick Elvis namnkalas av stapeln och blev mycket lyckat. Vi började med sommarbuffé, därefter bildspel med fotografier på Elvis och så fick alla gästerna fylla i ett formulär med frågor om Elvis, typ "Vårt första möte", "Vad tror du jag kommer bli när jag blir stor?" etc som han ska få läsa när han blir äldre. Sen var det obligatorisk tårta och presentöppning. Mycket lyckat kalas, även om vi inte hade en sån där kanongenomtänkt och vacker ceremoni a'la Xeni

Annars har han varit lite ängslig och orolig senaste veckan, tror att han haft "19-veckorskris" (för er som läst den tidigare nämnda boken om barns utveckling). Både jag och Elvis pappa tycker dock att det verkar ha vänt nu, han var gladare och nöjdare redan igår. Och idag har Elvis skrattat högt för första gången!

• vinkelslip

För er som ev ska köra frågor på namnkalas så tänkte jag bara berätta vilka frågor vi ville ha svar på från gästerna till Elvis:

Ditt namn
    Hur är vi släkt
    Ditt första minne av mig
    Beskriv mig med tre ord
    Det här tror du att jag kommer bli när jag blir stor
    Ditt bästa råd för framtiden
    Några ord från dig till mig

Och alla på kalaset, från Elvis 5-årige kusin till 90-årige gammelmorfar svarade. Det var fantastiskt kul att läsa efteråt och jag tror Elvis kommer tycka det med när han blir större. Vi hade också en ruta på varje papper där vi ska klistra in ett foto på den som svarat. Sätter sen in dem i plastfickor i en pärm.

Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2