Lurvan83: Ska försöka svara på dina frågor... Jag e absolut ingen matexpert, men jag har gett bara potatis ibörjan, tillsammans med nån grönsak, men nu när jag börjat med 5 månadersburkarna innehåller de ju oftast en komplett måltid. Står det inte med på burken att det finns nån grönsak brukar jag ge tex lite broccoli till. Men ibland inte. Hon brukar alltid få efterrätt, då någon frukt, så det känns som att hon får i sig det hon ska. Hon brukar hålla sig mätt 3-4 timmar på lunchmaten. För tillfället äter hon 3/4dels burk med mat och ca en halv burk med tex mango.
Vad gäller bilbarnstol så skrev jag om Be Safe Izi Kid X1 i mitt tidigare inlägg, vad jag vill tillägga som svar på din fråga, är att om ni åker långt kan det ju vara bra att ha kvar babyskyddet, men man måste ju ändå ta många pauser med barnet. Det beror ju lite på hur bra barnet sitter också, hur stadigt det är. Men vad gäller babyskydd så är det så att det är bra till små barn, men så fort de sitter någorlunda bra, ska man byta, för de sitter mycket säkrare i en bilbarnstol (bakåtvänd!) Man kan ha kvar babyskyddet, tills huvudet når upp till överkanten (eller tills de blir för feta) men det är ju mindre säkert. Däremot kan man ju tycka att det är praktiskt med babyskyddet för de går ju att bära med sig. Med en bilbarnstol däremot förändras livet praktiskt. Då får man BÄRA barnet vareviga gång. Eller ja...sätta det i en vagn funkar ju också...
Nackdelen med den där stolen du pratade om som hade ett babyskydd i sig, vilket många nya stolar har, är att du även där måste flytta/bära barnet. Därför väljer man väl oftast ett babyskydd...om man inte vill spara på pengarna då...
Vi bytte stol när Linnea var 4 ½ månad. Då satt hon ganska precis upp. Vi åkte inte några långa sträckor då direkt, så vi fick den inmonterad, och Linnea satt NÖJT upp och tittade faschinerat ut Jag tummar INTE på säkerheten (som trafiklärare) öh, harkel...förutom med hastigheten då...på utvalda ställen
Lurvan83 skrev 2008-07-03 12:57:20 följande:Eller ska man ha potatis som grund varje dag å ge lite nya sorter till det? Å när man ger en sån 5 månadersburk, e det allt han behöver i en sån eller behöver jag ge honom nån grönsak eller nåt oxå?
Sen en fråga till, det här med bilbarnstol. KOllade igår, eftersom vi ska på semester nästa vecka. Men när vi åkte igår så satt han ju bara med body å mysbyxor, å då tyckte vi itne han hade växt ur skyddet. Men det e på gränsen. Ska man byta då tro? Har ni bytt? Å till vilken stol? Bästa kompisarna köpte en acto graco (kommer inte ihåg va den hette mer...) å det blir ju lätt att man kollar på den som man hört ltie om innan. Det e ju en djungel av stolar! Denna va det iaf ett babyskydd i, vilket jag irriterar mig lite på att vi inte visste innan vi köpte våran...Tänker så oxå att han kanske blir för stor för en sån redan nu, det kanske påfrestar ryggen å sitta upp så mkt.