Inlägg från: froggyL |Visa alla inlägg
  • froggyL

Vi som knipit färdigt del 2

Lurvan83: Kan ju mycket väl vara så att det är tänder på G. Linnea har krånglat hon med. Knappt ätit nåt, inte mycket iaf under 2 dagar. Flaskan har dock gått bättre än gröten som hon älskat och suttit som en fågelunge och gapat och svalt och jag fått skrapa skålen. Men ändå har hon inte ätit upp allt ur flaskan. Vi får nog låta de hållas, bara det inte pågår för länge! De äter nog när de väl är hungriga!
    Skönt att han tog nappen. Då kanske det blir lite lugnare för dig. Då kan han suga när han bara vill suga, istället för att äta/suga på nappflaskan. Tyvärr har jag inget direkt råd till dig....

Linnea har även varit hur trött som helst de senaste 2 dagarna. Somnat och tappat huvudet mot bordet när vi ätit och gäspat och gnuggat ögonen fast hon sov 1-1,5 timma för bara en halvtimma-timma sen. I vanliga fall sover hon ju inte mycket på dagarna. I övrigt har hon inte verkat sjuk. Har dock börjat ge henne vatten oftare... för att motverka förstoppning.

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • froggyL

Insåg precis att det är v. 26 nu..och Linnea föddes v. 1... alltså... 26-veckorsfasen! Dags igen att läsa i boken: Växa och upptäcka världen. Minns ju inte vad som stod där...

• froggyL

Puma86: vi har redan börjat med välling, för Linnea blev ju inte mätt på ersättningen. Vilken hungrig varg jag fått

Vi tänker väl inte jättemycket på tider heller, men hon har ju fått vanor på när hon äter... så här ser det ut:

ca 7: Ersättning 200ml
    10: Gröt på 6msk vatten + några teskedar katrinplommon el. annan frukt
    ca 13.30: Mat, 5månadersburkar mellan en halv till en hel + efterrätt, mango e populärt, en halv burk.
    16: Havrevälling 200ml
    ca 18.30: Nattvälling 200ml

Som dryck serveras endast vatten. Hon kommer ändå få sött i sig senare....

Som lite mellanmål nån gång ibland får hon majskrokar. Mycket populärt

Ja, alla tider är väl egentligen ca-tider, men mer eller mindre..

Jag har fått så ont i högerarmen, 5 cm nedanför axeln. Det har bara blivit värre och värre. Det började en dag när jag kastade upp Linnea i luften. Nu behöver jag inte göra någonting, det gör ont ändå. Kanske en inflammation... aldrig haft det. Antar man äter antibiotika för sånt eller... får väl ringa vårdcentralen på måndag.

• froggyL

Xeni: I sommar... ja, vi har inget planerat förutom en överraskningsresa med grannen. Det blir dagsturer i övrigt, och självklart håller vi oss vid sjön och hemma i trädgården. Har inhandlat ett partytält som vi tänkte sätta upp så Linnea får skugga. Kändes bättre än en stor parasoll. Så kan vi ju sätta på väggar som skydd för blåst också om vi vill. Köpte till myggnätsväggar också. Sen tänkte vi köpa en liten pool som Linnea kan bada i, och jag med kanske

• froggyL

Knäppa jag insåg igår att Linnea redan äter en hel portion gröt. Tänkte för mig själv att 10msk blir 1 dl, men det blir det ju inte! Knasigt. Det är ju 15ml i en matsked... så nu behöver jag ju inte "feppla" med matskedsmått när jag gör gröt, utan kan ta dl-måttet istället. Så mycket smidigare. Ja ja, ibland e man bra knäpp.

Ringde Vårdcentralen idag. Halva styrkan har semester så sköterskan tyckte jag skulle prova med Ipren några dagar i rad, regelbundet över dagen, så får jag höra av mig igen om jag skulle behöva det. Läkaren skulle ändå säga till mig det om jag prompt ville träffa en läkare. Sen kunde jag gå till sjukgymnastiken, så kunde de klämma lite på min arm.

Sen frågade jag om ytterligare en sak som jag inte nämnt här, men det var ang. mina fingrar. Sen Linnea föddes har jag haft så ont i fingrarna varje morgon. Precis som reumatisk värk. Suck. Skiten går i arv, fast mamma fick det inte sååå tidigt. Nu börjar jag få ont i fötterna också...  men jag skulle avvakta med det också och det e ju ok för det är ju inte akut precis. Får ta det efter sommaren.

Idag var jag och min mamma i stan (ja Linnea också) och köpte 6månaderspresenter det blev en docka, hårda kuber som man kan pilla och låta med och en rund hårdplastbolls som flyttar sig på golvet när hon ska krypa. Ja lite svårt att förklara men inuti finns en sköldpadda i vatten. Hon älskar dockan (fick de idag, kunde inte vänta till på fredag) och pratar för fullt med den! En sån där docka som e mjuk, fast hårda händer/fötter och huvud. Ett hett tips för er med tjejer!

• froggyL

Xeni: Jag fick bara vanlig mens. Fast inte lika riklig och mindre dagar. Min arm e kass. Var hos sjukgymnasten idag. Det är en inflammation i muskeln. Har fått bärförbud
    Så idag är min man hemma. Hade så vansinnigt ont i armen när jag vaknade, så han fick komma tillbaks igen, när han åkt till stationen i morse.
    Nu ska jag äta värktabletter, smörja med voltaren gel och "misshandla" mig själv genom att massera det onda. Bara gå med armen rakt ned, inte lyfta ens en mugg...
    blir det inte bra tills på torsdag/fredag, får jag ringa vårdcentralen igen och få en kortisonspruta i armen usch. tycker INTE om sprutor. då skulle det tydligen göra skitont just den dagen, men sen skulle det bli bra. Får hoppas att vila och värktabletter/gel räcker...

Välling funkar...sådär. Hon äter ju glatt, men sempers havrevälling tycker jag inte hon håller sig mätt på särskilt länge. Sen ger vi nattvälling på kvällen och den sover hon hela natten på. Funderar på om jag ska byta ut vällingen som jag ger vid 16-tiden..till ett extra mål mat kanske. Fast nu börjar hon äta så duktigt så hon nästan bara äter 4 mål mat per dag, och då försvinner det automatiskt det målet. Får se hur jag gör....

Hm..angående träffen så får jag nog lägga ner den...så länge jag har bärförbud... tyvärr. Annars hade jag inget emot att komma till dig, roots. Hade vart kul. En annan gång kanske.

• froggyL

Jag har burit Linnea...tydligen vanligt att förstagångsföräldrar får inflammationer lite var stans... burit och hystat upp i luften... sjukgymnasten frågade om jag gör som alla andra mödrar...bär mitt barn på höften... ensidig rörelse helt enkelt... armen lätt utåt...

• froggyL

Jag kan annars rekommendera en Beco: http://sveali.se/product_info.php/products_id/585?osCsid=434ab90435c6d28b3499eae67b7a2eda från nyfödd till 25kg.

Har ju den dock inte själv, men skulle vilja ha...! Har en babybjörn och den funkar ju, men den e krånglig och dessutom bara till 10kg. Den här kan man byta bärare på, utan att ta ur barnet. Och så sitter den bättre på kroppen. Fast den e ju aningens dyr...

Puma86: ja, jag hade också ont så jag knappt kom upp ur sängen. Men jag tänkte att "det går väl över"... men det gjorde det aldrig... det blev bara värre... så kolla du upp det..
    Lukas kanske går för fullt...utan att du vet om det hi hi...

Hemska nätter...ja, usch... det är inte att leka med. Man blir ju totalt färdig av det. Men de små har ju så mycket att bearbeta nu, alla intryck..så det är därför de sover så dåligt och är lättväckta.

Lurvan83: det låter som att du hade det roligt

Jag har syndat lite idag. Det går ju inte att va hemma med Linnea utan att gossa med henne. Och det går ju inte gossa med henne utan att röra högerarmen... Ja ja, e nog inte så farligt. Bara jag inte BÄR henne...  Imorgon kommer min mor å far som ändå är hemma och tar hand om Linnea så att min man kan jobba och tjäna lite pengar åt oss. Idag jobbade han halva dagen hemma och tog resten komp. Tur att de finns.. och ganska nära oss också.

• froggyL

Puma86: vad härligt det lät. Ute i solen i några timmar! Linnea sov max 20 minuter åt gången idag... 3 omgångar. Ja ja, vissa dagar kan hon sova 1 timma åt gången.
    Vi köpte ju en BeSafe Izi Kid X1, om du vill ha en stol som har vunnit många tester. Det är den enda stolen som klarar en krock i (skit ock, har glömt hastigheten.. 60km/h eller nåt)

Idag har vi varit ute i trädgården. Pappa har med hjälp av mamma och mig satt upp ett staket. Eller ja, ska fortsätta i morgon, blev inte klara. Jag fick göra lite ärenden, köpa längre skruvar och så var det rea idag på sveali.se butiken som jag rekommenderade till er ang. bärselar. Den ligger här i Alingsås där jag bor. Jag bestämde mig igår för att köpa en Beco Butterfly, och så läste jag att det skulle va rea från idag, så då tog jag mig en sväng dit. Ville se de olika mönstrena på selen i verkligheten. Sökte lite på nätet igår. Såg en häftig jag ville ha, men den hade ju utgått, många färger e "limited edition" tyvärr. Men det blev en sån här:

http://sveali.se/popup_image.php/pID/647

Och nu har jag provat den. HELT UNDERBAR! Perfekt också att man kan bära upp till 25kg i den. Så nu ska jag sälja min babybjörn på tradera, den var inte mycket att ha, krånglig att få i och ur barnet, och ont i ryggen av den fick man också. Rekommenderar Beco:n starkt!

På tal om att bli ledsen när man lämnar rummet. Det problemet har jag redan haft ett tag här. Undrar bara hur länge det håller i sig. Men det kanske till och med blir värre

Idag åt vi pasta med kyckling. OJ vad populärt det var! Hon kanske har lärt sig mammas matvanor redan i bröstmjölken. Det är bra... för det är mycket pasta och kyckling som kommer att serveras i det här hemmet hi hi.

Vilka drömmar Linnea drömmer nu. Hon gnyr till och gråter i sömnen fler flera gånger. Ibland tror jag nästan hon är vaken, men nej, hon sover! Nästa vecka har ju maken semester, då ska vi prova att flytta över henne till sitt rum. Det ligger en bit ifrån vårt rum, så det e ju bra att prova såhär i semestertid, fast vi ska fixa i ordning rummet lite mer först. Sätta upp en ny bård m.m. Kommer nog vara jag som har  mest problem med att sova långt ifrån Linnea. Kommer ju undra om hon lever... hur sjutton ska JAG kunna sova? ja ja..jag vänjer mig väl...

• froggyL

Lurvan83: Ska försöka svara på dina frågor... Jag e absolut ingen matexpert, men jag har gett bara potatis ibörjan, tillsammans med nån grönsak, men nu när jag börjat med 5 månadersburkarna innehåller de ju oftast en komplett måltid. Står det inte med på burken att det finns nån grönsak brukar jag ge tex lite broccoli till. Men ibland inte. Hon brukar alltid få efterrätt, då någon frukt, så det känns som att hon får i sig det hon ska. Hon brukar hålla sig mätt 3-4 timmar på lunchmaten. För tillfället äter hon 3/4dels burk med mat och ca en halv burk med tex mango.

Vad gäller bilbarnstol så skrev jag om Be Safe Izi Kid X1 i mitt tidigare inlägg, vad jag vill tillägga som svar på din fråga, är att om ni åker långt kan det ju vara bra att ha kvar babyskyddet, men man måste ju ändå ta många pauser med barnet. Det beror ju lite på hur bra barnet sitter också, hur stadigt det är. Men vad gäller babyskydd så är det så att det är bra till små barn, men så fort de sitter någorlunda bra, ska man byta, för de sitter mycket säkrare i en bilbarnstol (bakåtvänd!) Man kan ha kvar babyskyddet, tills huvudet når upp till överkanten (eller tills de blir för feta) men det är ju mindre säkert. Däremot kan man ju tycka att det är praktiskt med babyskyddet för de går ju att bära med sig. Med en bilbarnstol däremot förändras livet praktiskt. Då får man BÄRA barnet vareviga gång. Eller ja...sätta det i en vagn funkar ju också...

Nackdelen med den där stolen du pratade om som hade ett babyskydd i sig, vilket många nya stolar har, är att du även där måste flytta/bära barnet. Därför väljer man väl oftast ett babyskydd...om man inte vill spara på pengarna då...

Vi bytte stol när Linnea var 4 ½ månad. Då satt hon ganska precis upp. Vi åkte inte några långa sträckor då direkt, så vi fick den inmonterad, och Linnea satt NÖJT upp och tittade faschinerat ut Jag tummar INTE på säkerheten (som trafiklärare) öh, harkel...förutom med hastigheten då...på utvalda ställen 

Lurvan83 skrev 2008-07-03 12:57:20 följande:
    Eller ska man ha potatis som grund varje dag å ge lite nya sorter till det? Å när man ger en sån 5 månadersburk, e det allt han behöver i en sån eller behöver jag ge honom nån grönsak eller nåt oxå?

Sen en fråga till, det här med bilbarnstol. KOllade igår, eftersom vi ska på semester nästa vecka. Men när vi åkte igår så satt han ju bara med body å mysbyxor, å då tyckte vi itne han hade växt ur skyddet. Men det e på gränsen. Ska man byta då tro? Har ni bytt? Å till vilken stol? Bästa kompisarna köpte en acto graco (kommer inte ihåg va den hette mer...) å det blir ju lätt att man kollar på den som man hört ltie om innan. Det e ju en djungel av stolar! Denna va det iaf ett babyskydd i, vilket jag irriterar mig lite på att vi inte visste innan vi köpte våran...Tänker så oxå att han kanske blir för stor för en sån redan nu, det kanske påfrestar ryggen å sitta upp så mkt.
Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2