• camant

Vi som knipit färdigt del 2

Hej Alla! Jag har inte varit särskilt aktiv i tråden, men har försökt att då och då gå in och läsa vad som händer. Så himla kul då våra barn är i stort sett lika gamla, man känner verkligen igen sig

TACK Xeni för att du meddelade nya adressen till del2-tråden. Befarade att den gamla tråden "tystnat" då jag inte såg några nya inlägg.

Har ännu inte hunnit läsa ikapp, men det ska jag roa mig med i em. Just nu ligger Viggo och sussar sött i sin vagn utomhus, han sover aldrig lika gott inomhus.

Han har just blivit 4 månader, måste säga att det är en så himla mysig åler. Numera nöjer han sig aldrig med att "bara" sitt i knät, utan det ska stås och allra helst hoppa upp och ner. Ju högre hoppet blir, ju bredare blir leendet. Underbart!

Ska försöka skriva lite mer aktivt för det är så kul att hänga med.

• camant

Jag chockar med ett nytt inlägg direkt igen, nu när jag har läst ikapp

Viggo gillar mer och mer att ligga på mage och försöker helt klart ta sig framåt. Något som inte går särskilt bra utom när man ger honom stöd bakom fötterna. Han blir mäkta stolt när han förflyttar sig framåt...

Vad gäller att sitta själv så finns det inte, han sitter med stöd men känns som om det är ett tag tills han sitter själkv. Han rullar från mage till rygg, men från rygg så kommer han bara runt på sidan, precis som det var för ett par av er andra oxå

Smakportioner har vi kört i 2 dagar, han har fått ett par teskedar gröt och Viggo gillar det verkligen, tyckte att det var aslldeles för li´te... vi kommer försöka öka på mängden lite successivt.

• camant

Här kommer min lilla korta rapport efter 4-månaderskollen på BVC. Viggo väger nu precis över 7 kg och är 65,5 cm lång. Hur snabbt har det inte gått sedan det var en liten 3,1 kg bebis i famnen

Det är så himla roligt att läsa allas inlägg och verkligen känna igen sig. Viggo har också haft en period när han varit "tystare" och inte pratat lika mycket, men nu tycker jag att han verkligen håller låda igen.

Ha en riktigt skön helg!

• camant

Puma86: Hoppas verkligen ni hittar en väg framåt! Prata och få honom att inse vad han har att förlora. Om möjligt, säg att du behöver t ex en kväll för dig själv, åka och träffa kompisar, träna eller vad du är sugen på. Jag vill gärna tro att när de väl är ensamma tillsammans så kommer det med automatik bli mer naturligt för din sambo att ta Lukas.

Håller med om att det egentligen inte handlar om att avlasta utan att faktiskt ta sin del av ansvaret. Har hört kompisars sambo/män uttrycka sig " nej, jag kan inte följa med ikväll jag är barnvakt...." Barnvakt till sitt eget barn?? Så tror jag inte att en mamma skulle uttrycka sig, är så glad att inte min sambo gör det heller.

Jag har haft tur, min sambo vill väldigt gärna vara med Viggo, men ändå dyker det upp lite känslor som ni beskriver, speciellt om Viggo gnäller lite så hör man - vi ska se vad mamma håller på med... - och då blir det ju inte riktigt så att man får en stund för sig själv. Men jag upplever att det mer handlar om osäkerhet, i och med att jag just nu är hemma så har jag haft chansen att lära känna Viggo bättre och därmed tyda hans signaler. Sambon vill men blir osäker på hur ska jag göra och vad är det som gäller just nu. I början var jag lite väl snabb att gå in och tipsa, men biter mig nu i tungan för att de ska hitta sitt sätt och sina metoder tillsammans.

Blev ett långt inlägg... Framförallt hoppas jag verkligen att ni hittar ett sätt att hantera situationen Puma86!

• camant

Smakiskar är ju hur spännande som helst!

Vi har bara börjat med gröt, havre/majs från Semper. Viggo gillar den skarpt. Vi har tagit det riktigt lugnt så under en veckas tid har vi gått från ett par tsk till en halv smakportion. Vet inte vad som är rätt, men vi har valt att ha det som näst sista mål (med amning efteråt) innan läggdags.

Tack för tipsen gällande puré, ska bli kul när det blir dax för oss. Har också hört att man inte ska ha för bråttom att öka upp till 2 mål mat, men kan tänka mig att det verkligen beror på barnet. En del är nog måttlgit intresserade och andra kanske inte är riktigt redo i tarmar od, andra har jag hört har fått byta ut alla mål på en månad (6-7mån) för att barnet blivit helt ointresserad av att amma efter att fått smak på mat

Ikväll ska vi på babysim för 8:e gången. Det är superkul, Viggo blir helt i extas när han kommer i bassängen och plaskar ner sig själv och alla andra som råkar komma i närheten.

• camant

Läser att flera av er andra också upplever att vår kära små blivit lite mer gnälliga och "klängiga". Viggo är allmänt väldigt glad och studsig, men kan just nu utan förvarning brista i gråt/illvrål och vill gärna vara nära. Läser boken "Växa och upptäcka världen" och Viggo stämmer bra in på att det är ett stort utvecklingssprång kring vecka 19.

I och med att våra barn är ungefär lika gamla så är det så himla intressant att höra att det faktiskt verka ligga lite i det där med att alla barn går igenom vissa faser vid ungefär samma tid.
    Kan ju vara en tröst att det i och med det går över

Ha en fantastisk dag!

• camant

Glömde skriva: Vi har en Padwico 938 som vi är väldigt nöjda med. Används flitigt när Viggo ligger ute och sover i sin vagn och jag vill hinna göra något inomhus!

• camant

Jag jobbar som säljare inom telekom i sydöstra Sverige, ett jobb som finns kvar (som det verkar nu i alla fall) när det är dax att börja jobba igen. Planen är att jag börjar vid nyår, då ska sambon vara hemma ett halvår. Efter det återstår att se om det går att pussla med ett jobb som innebär en hel del resande... Nåja, det löser sig alltid på något sätt, får väl byta jobb om det inte funkar.

Jag väger nu ett par kilo mindre än när jag blev gravid, men skulle vilja gå ner ytterligare 5-7 kg för att nå den vikt jag mår bäst med. En bra början vore ju att fika mindre, men det är ju så svårt att låta bli

• camant

Var på 5-månaderskoll hos BVC, inkl andra vacc-sprutan. Viggo väger nu 7,5 kg och är 67 lång. När hände allt detta...??? Hu, jag tycker nästan det går för fort

Vi har också en Emmaljunga City Cross som vi är mycket nöjda med. Har hittills använt liggdelen, men i helgen ska vi ändra till sittvagn (liggdelen börjar bli trång). Hoppas det ska funka lika bra att sova i den, då vagnen används för i stort sett alla dag-tupplurar.

Vad gäller leksaker så är det precis som ni andra har sagt, det får gärna prassla och bläddras i. Favoriten är prasselböcker och mjuka ledsaker som låter. Har märkt att nu börjar det visa sig lite temprament, om han tappar leksaken och vi inte ploickar upp den så glöms det inte bort utan istället protesteras det betydligt mycket mer än innan

• camant

... glömde en sak angående leksaker: bitleksaker typ bitringar eller andra hårda plastgrejer ligger nu mycket högt på listan, hänger nog ihop med att det är tänder på G. Allt ska gnuggas i munnen så det killar nog rejält.

• camant

Tyckte också det var lite lurigt att börja med smakportioner och vad som skulle gälla i mängd och tid osv. Men allt har flutit på väldigt smidigt. Började med att endast ge ett par teskedar några dagar (höll mig då till samma puré) för att se att det inte blev någon allergisk reaktion. Sedan ökade jag på mängden successivt för att minska besvären med mycket mjölk i brösten, nu har vi helt bytt ut lunchmålet mot riktig mat. Efter att ha introducerat nya smaker och råvaror enligt ovan så är jag nu inte lika försiktig utan låter Viggo få en hel portion även om det är en ny smak för honom. Han gillar det verkligen, speciellt när vi nu har vågat oss upp på de köpta puréerna avsedda från 5 månader där det är t ex biff stroganoff och kyckling med pasta. Godare än enbart grönsakspuré enligt honom.

Undrar dock om ni liksom vi har ett smärre kladd-kaos vid dessa måltider?? Det är puré över större delen av ansiktet, eftersom det är såååå spännnande att känna med fingrarna på hur maten känns.

Vad gäller nattmål så är det just nu 1 amning som gäller för det mesta, ibland 2. Viggo äter vid 18.30/19.00-tiden och sedan 1 alt 2 amningar innan kl 6.00/7.00 ca.

Vad gäller träffen i GBG så har jag tyvärr inte möjlighet, men hoppas verkligen ni får en härlig dag!

• camant

Glad midsommar alla!

Vi har haft en så himla mysig förmiddag. I området där vi bor ordnas varje år samling där alla åker traktor och lövade höskrindor, gemensam klädning av midsommarstång och sedan dans och fika innan alla skiljs åt för enskilt firande. Kändes så häftigt med massa barn och sen se Viggos förundrade blick när vi åkte i detta konstiga fordon

Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2