Inlägg från: vinkelslip |Visa alla inlägg
  • vinkelslip

Vi som knipit färdigt del 2

Kul att vi är flera som vill fortsätta med tråden. Tänk vad mycket som hänt sen vi satt och knep...

Elvis sitter nu korta stunder utan stöd, lite ostadigt såklart och det gäller att ha beredskap att ta emot honom när han tippar över åt något håll. Han har vänt sig från mage till rygg några gånger men verkar inte komma ihåg riktigt från gång till gång hur man gör. Efter att ha varit lite tystlåten nån vecka har han också börjat babbla igen, han kan föra ett riktigt "oväsen" - alltså inte gråt utan allmänt gap och ljud... Igår prövade vi sittdelen till barnvagnen för första gången, han kommer upp lite bättre när han är vaken i den och kan sitta och titta lite. Kan inte fatta att han redan är så stor och har lärt sig så mycket på så kort tid. Att ha barn är mycket roligare än jag nånsin hade kunnat tro

• vinkelslip

Jag fick ett tips om att när barnet ligger på mage kan man hålla sina händer bakom dess fötter (böjda knän) så att de liksom kan ta spjärn och skjuta sig framåt med benen. Prövade det med Elvis och han såg mäkta stolt ut över att lyckas ta sig närmare leksaken som jag lagt framför honom. Kanske kan locka de små att tycka det är roligare att ligga på mage?

Idag har Elvis gungat ute för första gången. Jag tyckte nog egentligen att det var för tidigt, men hans mormor och morfar hade ställt fram sin gungställning med bebisgunga så det var bara att sätta i honom och pröva. Han verkade faktiskt tycka att det var lite kul, men vi tog det givetvis mycket lugnt!

Lägger ut min förfrågan här en gång till, vår gamla tråd stängde ju... Någon som har koll på var man kan få tag på en inte alltför dyr sjömanskostym i storlek 68 eller 74?

• vinkelslip

Vad vi gör på dagarna? Vi promenerar en del (har dessutom tänkt intensifiera promenaderna framöver), går på öppna förskolans babycafé, fikar med föräldragruppen, grejar i trädgården mm. Nu kommer jag ägna de kommande två veckorna att planera och förbereda Elvis namnkalas den 18 maj. Tycker att vi har rätt lagom späckat program, vill gärna ha åtminstone en aktivitet "inbokad" varje dag, det är lagom tycker jag.

• vinkelslip

Jag kollade in dina bilder Puma86, Lukas såg verkligen ut att gilla maten Ser verkligen fram emot att börja ge Elvis smakportioner så småningom, men vi väntar ett litet tag till. Han är ju inte fyllda 4 månader än och så länge han fortsätter gå upp i vikt ordentligt på enbart amning är det ingen brådska tycker vi.

Idag har vi invigt grillen för i år. Sjukt gott så här första gången

Kan också rapportera att jag nu hittat en sjömanskostym på H&M. Den ser inte exakt ut som jag hade tänkt mig, men funkar helt klart. Kombinerar med en sjömanshatt med ankare från Lindex och utstyrseln är snart komplett. Ska bara fixa ett par snygga skor till också

• vinkelslip

Tack för länken froggyL, kan nog vara bra att läsa på lite inför matandet!

• vinkelslip

Även här har vädret varit fantastiskt! Vi har varit på vår första picknick med Elvis idag. Tog med lite fika och åkte upp till ett ställe som heter Munkängarna och som ser ut som en riktig "Robin Hood-skog", dvs väldigt grönt och mycket vackert. Där satt vi på en filt och fikade och Elvis låg och jollrade i sin nya solhatt. Det var första gången som han låg på en filt ute i det fria och han tittade förundrat upp mot trädkronorna och himlen.

Elvis pratar jättemycket nu igen, precis som flera av era småttingar. Han skriker och gör mycket höga och gälla ljud, men ser glad ut samtidigt så det är ingen gråt eller argt skrik - verkar mest som om han utforskar sina egna röstresurser. Kul!

• vinkelslip

froggyL, vi bor i Lidköping så det är en lagom utflykt till Kinnekulle. Ramslöken blommade inte riktigt än, men däremot massvis av vitsippor Bor du i närheten?
    Härliga kort du lagt in från smakprovningen tidigare förresten

Kan tillägga också att jag ammat utomhus ett par gånger, men som flera av er andra endast i varmt och vindskyddad läge.

Våra nattrutiner har stabiliserats de senaste veckorna med läggning kl 18-19, amning kl 22-23, ev. lite gny vid 03-04 då nappen behöver puttas in några gånger, morgonamning vid 06-07. Därefter går vi antingen upp eller somnar om nån timme, idag fick vi sovmorgon till närmare 9.30 till mannens stora glädje eftersom han var på krogen i går kväll

• vinkelslip

Så skönt för dig Roots! Det får ju verkligen räknas som en hel natts sömn. Hoppas det blir en vana som håller i sig.

Om en timme ska vi till BVC för vägning och mätning. Har inte varit där på en månad nu så det ska bli jättekul att se hur stor Elvis blivit nu. Folk som ser honom brukar tro att han är minst 6-7 månader att döma av storleken, så det är med spänning vi går och väger idag...

• vinkelslip

Ah, det gick finfint på BVC. Äntligen fick vi svar på allergiprovet som visade att Elvis faktiskt INTE är mjölkallergisk Så jag har ätit mjölkfritt i en månad i onödan, gick därför hem och glufsade i mig en massa ost som jag saknat

För er info är nu Elvis 3 månader och 27 dagar, väger 8,3 kg och är 65 cm lång.

• vinkelslip

Låter jobbigt eldflugan. Vet inte vad jag skulle gjort om jag vore i din situation, men hoppas för er skull att det går över, vad det nu är. Däremot, även om det säkert är lättare sagt än gjort, skulle jag försöka att inte bry mig om vad andra tycker om skrik och gnäll. Kan det vara en tidig 19-veckorskris månn tro? Har hört att det kommer en utvecklingsfas då ungefär som gör bebisarna oroliga.

Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2