• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! --->
    Läs TS och länkarna!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

En tråd med våra rutiner:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m28536848.html

SUPERINPACKNINGEN (från LHC - rekommenderas!)
    "SMT" (Snowymoon's Moisture Treatment):
    www.longhaircommunity.com/forums/showthread.p...

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

VÄLKOMNA!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 21:44
    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

Superinpackningen SMT:s länk fungerar inte, men receptet finns i bloggen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-11 22:42
    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
  • Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • imsel

Finns det nån bra på bodystore, så tar jag ju gärna den, när jag ändå ska beställa..
    både BUS och solskydd..

• Whintra

Weleda har en solskyddskräm som verkar bra, funderar på att köpa den själv. Tyvärr såg jag att den var slut nu på bodystore men den finns säkert på hälsokosten.

www.bodystore.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi&funk=visa_artikel&artnr=A1999398

imsel skrev 2008-05-15 21:24:10 följande:
    Finns det nån bra på bodystore, så tar jag ju gärna den, när jag ändå ska beställa..både BUS och solskydd..
  • Magrat

Apropå Urtekrams No parfum serie (det var PrettyUgly som nämnde dem för några sidor sen): Weleda har en shampoo & body wash för baby som ser rätt okej ut om man vill ha en shampooflaska stående i sitt badrum.
    Jag tänker att det kan vara bra att ha NÅGOT när dottern kladdar färg i håret eller om hon får löss och jag vill ha massor av olja i håret som sen ska bort. Har jag gäster någon gång kanske de vill ha något shampoo-liknande också...
    www.bodystore.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi&funk=visa_artikel&artnr=A4754&extra=
    Den innehåller sockertensid som vad jag förstår är den mildaste tensiden. Frågan är vad tvättaktiva aminosyror är...
    Den är fri från doft-, färg- och konserveringsämnen samt fritt från mineralolja.
    Vad tror ni?

• Whintra

ja, den verkar mild Jag har denna hemma som akutschampo till lillen:
    www.apoteket.se/rd/d/4302/ProductSKU/227289/tab/tillverkarinfo/showBuy/true/rightColumn/1786/action/showProdInfo

"Endast livsmedelsgodkända råvaror, utan parfym, alkohol och färgämnen, miljövänlig och utan konserveringsmedel."

Ingredienser: Aqua, Glycerin, Polysorbate 20, Potassium Cocoate, Sodium Oleate, Sorbitol.

Verkar också helt ok va?

Magrat skrev 2008-05-16 12:40:23 följande:
    Apropå Urtekrams No parfum serie (det var PrettyUgly som nämnde dem för några sidor sen): Weleda har en shampoo & body wash för baby som ser rätt okej ut om man vill ha en shampooflaska stående i sitt badrum. Jag tänker att det kan vara bra att ha NÅGOT när dottern kladdar färg i håret eller om hon får löss och jag vill ha massor av olja i håret som sen ska bort. Har jag gäster någon gång kanske de vill ha något shampoo-liknande också... www.bodystore.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.f...= Den innehåller sockertensid som vad jag förstår är den mildaste tensiden. Frågan är vad tvättaktiva aminosyror är... Den är fri från doft-, färg- och konserveringsämnen samt fritt från mineralolja. Vad tror ni?
  • Magrat

Whintra, den känner jag igen men hade glömt bort! Tack för påminnelsen!
    Tror jag går förbi apoteket på vägen hem och skaffar en sån i stället.

• Björnmossa

Nu ska jag göra inpackningen, återkommer med resultat!

Jag köpte jojoba, det står på flaskan att den ska förvaras svalt, men så gör man ju vanligtvis inte med oljor. Tror ni det gör nåt att ha den framme?

• ThisIsMe

Försökte beställa kokosolja från Crearome tidigare idag, men det gick visst inte. Åh, vad sur jag är nu!!

Vet någon hur man annars kan få tag i deodoriserad kokosolja?

• Mrs Vader
    ThisIsMe skrev 2008-05-16 20:09:56 följande:
    Försökte beställa kokosolja från Crearome tidigare idag, men det gick visst inte. Åh, vad sur jag är nu!!Vet någon hur man annars kan få tag i deodoriserad kokosolja?
    Man måste beställa för 500:- minst, kanske därför? Vet inte vad deosoriserad kokosolja är men crearomes kokosolja finns hos www.vitavera.se iaf
    Naturlig hud- och hårvård is the shit!
  • ThisIsMe
    Styrkekram skrev 2008-05-16 20:28:43 följande:
    Man måste beställa för 500:- minst, kanske därför? Vet inte vad deosoriserad kokosolja är men crearomes kokosolja finns hos www.vitavera.se iaf
    Ja precis, det var därför jag inte kunde beställa.
    Tack för länken, nu ska jag handla!

Vet någon om man kan ha eterisk olja i kokosoljan?
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård