No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
Har någon utav er provat hårvårdsprodukterna på denna sida?
www.b-i.se/butiken.htm
Balsamets ingredienser lät ju lockande. Jag förstod ju varenda en Fast 109kr whioohoo
Har någon utav er provat hårvårdsprodukterna på denna sida?
www.b-i.se/butiken.htm
Balsamets ingredienser lät ju lockande. Jag förstod ju varenda en Fast 109kr whioohoo
Grattis och ett stort WOW, du har satt en ny liten människa till världen. Vilka krafter!
Frågor om brännässlor,
Nu börjar de spira i trädgården och jag tänkte dra nytta utav dem innan de dj*****a ska bort
Hur gör man:
* Schampoo
* The
* annat?
Måste bladen kokas innan de torkas för att användas till the? Kan man använda torkade blad till schampoo?
Jag ska iväg i sommar och gestalta en "ört kunnig" så jag tänkte ha med mig lite torkade brännässleblad i en burk - men det vore bra om jag kunde använda dem till något oxå
Har ni tips på nån bra sajt?
Sitter och läser en bok som legat i hyllan länge. Fann ett recept som jag tyckte var intressant.
Boken heter NaturSkön, kosmetika som du gör själv med naturens råvaror av Jeanne Rose
Örtshampo för ljust hår
2 tsk aloegel ur färska blad (kan uteslutas)
1 dl kamomill torkad eller färsk
½ dl apelsinskal torkade eller färska
1 dl ringblomma torkade eller färsk
½ dl irisrot
11 dl vatten
100g olivtvål
några droppar eterisk olja efter eget val upplöst i knappt 15g bensoetinktur
Räcker till: Du får en liter schampo vilket nog räcker åt en fyrapersonersfamilj i 6 veckor om varje medlem tvättar håret var 5-8 dag
Beredning: Häll vattnet i en liten emaljerad kastrull och blanda ner örterna och låt alltsammans sjuda i 5-10min. Stäng av värmen och låt det dra i 10-15 min eller längre medan du gör i ordning de andra ingredienserna.
Väg upp 100g torr eller pulvriserad olivtvål och häll detta i en 1½ liters emaljskål. Sila ifrån örterna. slå 2½ dl av den silade örtvätskan i en mixer och tillsätt aloegelet och kör på låg hastighet till det blandats väl. Häll därefter resten av örtvätskan på tvålen i skålen och vispa tills tvålen lösts upp. Tillsätt vätskan i mixern.
Du måste kanske värma blandningen en aning för att tvålen ska lösa sig helt. Häll schampot i en enlitersflaska och tillsätt parfymen, skaka om. Det ska bli en liter om du har mindre mängd måste du tillsätta mer vatten.
Verkar ju inte så svårt!?