• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 9

Det finns både olika symtom och symtomer som är lika
    Hypo behandlas genom att tillsätta Levaxin
    Hyper behandlas oftast genom att man får Thacapzol som ska bryta ner överproduktionen men man får ofta även äta levaxin för att nerbrytningen blir lite hård i början.
    Värdena kollas allt från var 6vecka till en gång om året det beror helt på vart i behandlingen man är.

Under sköldkörtelrubbningar på denna sida www.thyroid.se/
    har du en rull lista där Hypo & Hyper fins med och där kan du läsa alla de olika symtomerna skulle ta upp hela sidan att skriva dem här

Ippesmamma skrev 2008-06-23 20:15:12 följande:
    Är det olika symtom för hyper och hypo? hur behandlar man och hur lång tid tar det innan man mår bra igen?Finns det biverkningar av behandlingen? Hur ofta kollar men sina värden?
  • Banzai

Är väldigt olika har jag förstått vissa behöver fortsätta med Levaxin länge och vissa blir helt återställda efter behandling
    Det man ska komma ihåg är att om man efter en lyckat behandling börjar känna minsta symtom genast kolla upp värdena igen för det är tyvärr inte ovanligt att man får återfall.

tjoohej skrev 2008-06-24 12:08:28 följande:
    Men här är inga planer på någon op eftersom jag svarar så bra på medicinen, just nu ligger mina värden på det normala o läkarbesök nästa vecka. Någon som vet hur lång tid efter att man fått normala värden som man måste fortsätta med medicineringen???
  • Banzai

Jag tappade massor av hår så mycket att jag var flint på ena sidan så mittbena var enda alternativet.
    Och nu har jag haft så mycket runt om kring mig så jag slarvat med levaxinet o då kommer det som ett brev på posten
    Men jag kan trösta dig med att det växer ut igen.

Loppan27 skrev 2008-06-26 23:57:06 följande:
    Ni som opererats har ni tappat hår efter op? Jag tappar massa hår och det ser verkligen tunnare ut hela tiden. Är det vått kan jag se skallen. Fler som drabbats av det? Har det fått tillbaka sin gamla kvalitet och mängd sedan och hur lång tid tog det i så fall? Jag opererades för 3 månader sedan och har höjt dosen för tredje gången nu men värdena har nu blivit helt ok. Vad kan jag vänta mig?
  • Banzai

Tog nog en månad eller 2 tills det började växa ut men det tar ju betydligt längre innan det är som det var innan håret ska ju liksom växa en bit på mig(Har ju långt)

Loppan27 skrev 2008-06-27 23:34:27 följande:
    Banzai - skönt att höra tt det växer ut och ordnar sig igen. Hur lång tid tog det ungefär? Alltså hur långt efter att du fått veta att dina värden var bra tg det tills håret blev normalt igen? Mina värden är bra nu så jag hoppas att det snart slutar trilla hår varje gång jag kammar mig, duschar eller drar lite i det. Lönnemåla - ja min läkare höjde min dos när han fick veta att jag var gravid och det trots att mina värden var i stort sett helt som de ska. Han menade att man vill att gravida ska ligga lite högt för det är inte bra för barnet om man är undermedicinerad. Men det har säkert din läkare också koll på!
  • Banzai

Oj nu har jag inte varit här o läst på länge ser jag får sätta mig o läsa i kapp hoppas att alla mår hyggligt i alla fal.

Här mås just nu sådär har börjat tappa massa hår igen hoppas att det bara beror på att jag ammar får försöka hinna iväg o ta det där provet som skulle ha tagits för någon månad sen.

• Banzai

Jag ska ta mig själv i kragen på fredag för nu ska här packas bil sen bär det av till Stockholm på World Dog Show

Soffeli skrev 2008-07-02 08:56:17 följande:
    Banzaio mama bean:Sant. Jag tappade otroligt mkt hår efter min förlossning. Det växte sedan ut igen och jag fick en liten ursnygg lugg.. hrmm.Å andra sidan har man hypo är det viktigt att kolla värdena efter förlossning. De kan balla ur rätt rejält om man har otur..
  • Banzai

Urs ja måste tvättas varje dag kan gå varanan men det beror på vad man gjort.

zezziz skrev 2008-07-05 18:50:31 följande:
    lunaria skrev 2008-07-05 09:30:19 följande:
    Jag tappar också en hel del hår, som tur är så har jag väldigt tjockt så det syns inte. Men nu undrar jag om erat hår oftare blir fett?
  • Banzai

det är TSH som ska ligga så nära 1 som möjligt för att vara perfekt sägs det.

zezziz skrev 2008-07-10 10:48:03 följande:
    Pucko Buffy skrev 2008-07-09 14:01:19 följande:
    Menar du att värdet ska vara 1 på TSH eller T4?
  • Banzai

Loppan27: Levaxinet i sig påverkar inte graviditeten det är de iventuelt dåliga värdena som gör det. Levaxinet är ju en ersättning för ett hormon som normalt set fins i kropen.

• Banzai

Jag började också med thacapzol & sen Levaxin jag kände för visso av min hjärtklappning redan innan men fick tableter mot det som hjälpte bra.
    Vikten började nog stiga igen efter 2månader eller så mins inte riktgt är ju ett tag sen.

kev2004 skrev 2008-07-12 22:01:19 följande:
    I tisdags började jag att äta Thacapzol...om 2 veckor ska jag smygstarta med levaxinet oxå... nån som har erfarenhet av detta?Jag som knappt hade symtom av min hyper innan har fått symtom nu av dessa tabletter i form av hjärtklappning till tusen... och känner mig ännu mer stressad När märker man att man börja gå upp i vikt?Med tanke på att jag alltid har varit "smal" så ligger jag säkert normalt ganska högt inom det normala gränsen och nu är den sänkt till max eller?
  • Banzai

Beklagar & skickar massor av kramar
    Även kramar till er dotter urs vad trist hoppas hon tillfrisknar snabbt

Soffeli skrev 2008-07-13 09:04:30 följande:
    Tack för alla kramar.Det var helt klart mf.. Var i v 9.Ska på ultraljud nästa vecka för att få det bekräftat och se att allt är ok. Hemskt ledsna! Men nu börjar vi inse fakta och fokusera på semester och sådant som kan vara lite upplyftande. Vi har även en dotter på 2,5 som behöver oss. Hon har dessutom fått borrelia och får antibiotika intravenöst. Mycket nu.
  • Banzai

veroniq: Låter för mig verkligen som hyper jag var lika dan vissa dagar kunde allt gå i 200 o andra dagar ville jag bara ligga kvar i sängen.Aptiten var det inge fel på åt nog 7-10 gånger på en dag för jag var ständigt hungrig.
    Du ska se att du kommer må mycket bättre så fort du fått på börjat en behandling.
    Lycka till i morgon

• Banzai

Mina lever värden är ok de var något påverkade när jag var som sämst men det var inget att oroa sig över då i och med att jag skulle börja behandling.

veroniq skrev 2008-07-13 11:22:01 följande:
    Svar på #530tack så mycket.....hur är dina levervärden???
  • Banzai

Ja tyvärr så tappar många hår när de blir medisinerade med Thacapzol.
    Hur fort det går att få rätt dos på Levaxinet är väldigt indeviduelt vissa tar det bara 2-3 månader & mig tog det nästan 2 år för.
    Om det är svårt att bli gravid skulle jag svara Nej på det tog 5 ordenliga försök efter att jag fåt värdena ok
    Angående det där med MF & fosterpåverkan så sa min läkare att hade man OK värden så hade man samma förutsättningar som en "Frisk" person
    Påverkningen på fostret är bara om värdena är så dåliga att inte ens fostret kan ta det den behöver något avvikande värden innebär bara att fostret tar det det behöver och man själv får mindre (Kan må sämre) Men är man under behandling så ska man inte behöva oroa sig
    Ser man till att ta brov var 4-6 vecka hela graviditeten så ska allt gå bra sa du se.

Kana och Kickorna skrev 2008-07-14 22:21:15 följande:

Hej alla sköldisarJag har också hyperthyreos, Graves sjukdom.Läste något om att man tappar hår efter op, stämmer det? Ska operera mig i sept och sedan börja äta levaxin. Har behandlat mig med thacapzol sedan april. Är det svårt att bli inställd på rätt levaxindos?Är det svårare att bli gravid efter op då man äter Levaxin och om man blir gravid är det större risk för mf då? Finns det stor risk för att få barn med sk. utvecklingshandikapp?Varför och när kan levervärdena påverkas?Jag hinner inte läsa igenom hela tråden nu.Tacksam för svar.
  • Banzai

Tyvärr är det ganska vanligt att även en lyckad medisenerad Hyper kommer tillbax & därför slutar de flesta i en OP

Angående Kalciumprodukter så gör jag inga undantag då min enda last här i livet är OBOJ & min läkare talade om att om man dircker/äter någorlunda lika vid varje intag av levaxin så stäls ju värdena in efter det.

zezziz skrev 2008-07-15 10:07:25 följande:
    Jag läser här i tråden att det är många av er som genomgått en operation. Nu undrar jag om det är vanligt att man får genomgå en operation om man har hypothyreous?Sedan puffar jag lite för en fråga jag ställt här innan utan att fått något svar. Jag undrar nämligen om det är mer än jag som inte äter kalciumprodukter i samband när man tar levaxinen? (Står så på bipacksedeln!)
  • Banzai

Jag äter mit levaxin det sista jag gör innan jag går och sover

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9