• Nufsan

Problem med sköldkörteln? Del 9

Bröderna Bus skrev 2008-06-11 20:31:10 följande:
    Jag frågade min dr & när jag svettas ligger jag lite högt i levaxindos...
    Hmmm det vore ju bra om det var så för då gick jag väl ner i vikt... eller borde, men det gör jag inte. Jag har inte gått ner ett gram sen jag började med levaxin, trots att jag inte ens har matlust och inte äter så mkt! Rör dessutom på mig!
    ♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Nufsan
    3barnsmor35 skrev 2008-06-12 14:01:29 följande:
    Idag var jag o lämnade prover, skojade med min dr o frågade om man inte kunde få en fettsugning på remiss. Hatar att vara så här överviktig! Träning funkar inte nu iom trasigt knä heller...bläh. Väntar ff på op.Gick ju upp 60 kg med struman o har iofs gått ner 35kg men hur kul är det!!!????!!!Inte alls - kan jag tala om - men det vet ni (alla m hypo) väl redan.
    Nej det är överdjävligt... Har t om funderat på att ta lån för att fettsuga mig, men får se hur det blir med den saken... Just nu som mammaledig finns det inte pengar så det räcker iaf!
    ♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Nufsan
    fröken freja skrev 2008-06-12 22:22:44 följande:
    Jag har inte tappat ett enda gram sedan jag började min behandling!
    Det har inte jag heller gjort, vilket känns såååååå frustrerande!
  • Nufsan
    Mimmie81 skrev 2008-06-16 17:10:05 följande:
    Hej Helt ny här i den här tråden... hoppas jag får hoppa in  Lite bakgrund. Precis haft mitt andra missfall, den här gången med tvillingar i vecka 10... (MA), hade för ca 5 månader sen ett tidigt MF i vecka 5...Är helt förtvivlad och fått göra lite blodprover redan nu, slipper vänta till ett tredje missfall... ett av proverna rör just sköldkörteln och det andra var kardiolipinantikroppar...I alla fall, har fått svar på det första, sköldkörtelprovet, mitt värde låg på 5,5 vilket innebär att det ligger över 4.... vilket innebär att de skickade mig vidare på någon mer koll...Jag är helt grön i det här ämnet... Hjälp mig lite, är det någon fara med ett värde på 5,5? Behöver man medicineras? Stämmer det att man då helst ska avstå från att bli gravid 1-2 år?Jag blir så arg... förstår inte varför de inte gjort det här provet mycket tidigare... jag är väldigt smal, har antagligen väldigt hög ämnesomsättning, har försökt gå upp i vikt i många år, men inget hjälper... jag har haft hjärtklappning ofta, haft "kort stubin"... långa menscykler med utenbliven ägglossning (äter Pergotime) ja, många av de symptom som stämmer in på det här med en överaktiv skölkörtel... men ingen doktor har någonsin gjort detta enkla blodprov! Hoppas ni kan svara på mina frågor...Kram
    Vilket prov var det 5,5 på? Men jag antar att det är TSH och då ligger du högt och har då underfunktion. Mest optimala för att bli gravid är där 1,0

Det finns ett värde som ska ligga på 0,2 - 4,0  (kan skilja sig från labb) i ref.värde och är det högre så har du underfunktion, vilket menas att du får för lite sköldkörtelhormon och bör då äta levaxin.

Har man ett lågt eller icke mätbart på detta så har man överfunktion och detta kan inte behandlas!

Hoppas du hänger med lite iaf
  • Nufsan
    Miss M skrev 2008-06-16 22:19:33 följande:
    Nufsan vad skulle inte gå att behandla med överproduktion???
    Jag syftade på att du inte kan börja med att äta levaxin vid överproduktion. Kan inte påstå att jag är är helt inne på överproduktion, men då sköldkörteln överproducerar hormon så kan man ju inte börja äta tillskott på det hormonet förrän sköldkörteln är borttagen!

Rätta mig om jag är ute och cyklar!
  • Nufsan
    Pucko Buffy skrev 2008-06-17 09:41:29 följande:
    Trollet: det är ju så vanligt att man ignorerar känslan av att inte må bra när det gäller den här sjukdomen. Fast du verkar ha haft lite tur och inte hunnit gå ner dig så mycket. Jag blir fortfarande helt knockad av minsta aktivitet även om jag börjar känna mig lite piggare efter ca fyra veckors behandling. Mensvärk är inge kul att ha och särskilt inte när man har p-medel. Fast det kan väl vara så ibland med p-stav om jag inte fattat helt galet. Hade själv p-spruta under många år men hade inga problem alls med mellanblödningar och mådde kanonbra under första omgången på fem år. Fick sen göra ett uppehåll på inrådan av barnmorskan. Efter det funkade inte p-sprutan för mig då jag blev jättesvajig i vikten mm så det blev p-piller o sen Nouva ring istället. Det sista funkade allra bäst.Ang överproduktion så googlade jag och på sjukvardsradgivningens hemsida och där står följande:Behandling av giftstrumaDet finns tre sätt att behandla hypertyreos, nämligenläkemedel radioaktivt jodkirurgi, det vill säga operation.Alla behandlingsformerna är effektiva. Vilken behandling man får beror på en rad olika saker. De viktigaste ärvilken typ av giftstruma det rör sig omhur gammal man ärstorleken på sköldkörtelnhur kraftig överproduktionen av hormon är och hur påverkad man är av sjukdomenom man har någon annan sjukdomeventuell graviditet.Behandling med läkemedelTvå typer av läkemedel används i behandlingen:Läkemedel som lindrar symtomen. Läkemedel som minskar produktionen av sköldkörtelhormon.Läs mer i Sjukvårdsrådgivningen.se om Läkemedel vid hypertyreos. Länk finns i kapitlet Fördjupning och länkar.Läkemedel som lindrar symtomFör att lindra de besvär som man får av hormonöverskottet används så kallade betablockerare, till exempel propranolol som finns i Inderal och metoprolol som finns i Seloken ZOC. Medicinerna är bra mot hjärtklappning, oro och skakningar, men hjälper inte mot andra besvär och de påverkar inte själva sjukdomen. Biverkningar som man kan få av betablockerare, speciellt i början av behandlingen, är trötthet, huvudvärk samt kalla fingrar och tår. De här biverkningarna kan vara otrevliga men är inte farliga och går ofta över efter en tids behandling. Det kan vara svårt att träna konditionsidrotter om man använder betablockerare.Läkemedel som minskar produktionen av sköldkörtelhormonLäkemedel som minskar hormonproduktionen i sköldkörteln kallas tyreostatika. De läkemedel som finns heter tiamazol som finns i Thacapzol och propyltiouracil som finns i Tiotil. Den här behandlingen brukar skötas av en invärtesmedicinare eller en endokrinolog.Det finns två behandlingsmodeller. I det ena fallet får man inledningsvis lägsta möjliga dos. Sedan följs symtom och blodprov regelbundet. Efterhand ökas dosen om det behövs. I den andra modellen, som har blivit allt vanligare, tar man full dos av läkemedlet från början så att produktionen av sköldkörtelhormon blockeras. Efter två till fyra veckor kompletteras behandlingen med sköldkörtelhormonet tyroxin som till exempel finns i Levaxin. Därefter följs effekten av behandlingen genom att man får lämna blodprov och beskriva hur man mår.Om man får ett återfall efter något år provar läkaren ofta någon av de andra behandlingsmetoderna.länk: www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp... står följande:
    Tack Det var så jag tänkte, men tillsätter ju inte då levaxin utan annat ist.
  • Nufsan

Ngt jag märkt sen jag blev sjuk är att jag är så dålig på att förklara saker och ting och jag ofta tappar ord... så jag skyller på det

• Nufsan

Har fått mina prosvar idag! TSH 0,46 och T4 13 och tycker att jag borde må bättre, men det gör jag inte. Är så förbannat trött att jag snart blir galen!

Har på eget bevåg börjat knapra B12 idag och hoppas att mina leder och tröttheten blir bättre!

Ngn av er som testat B12? Mitt låg på 217.

• Nufsan
    smultron smulan skrev 2008-06-18 19:47:50 följande:
    Okej. Min vänster hand har varit bortdomnad i två månader. Det var därför jag sökte vård. Jag trodde jag hade en nerv i kläm först, man är ju lite knakig i lederna och så där, knaket trodde jag var "gammal" foglossning. Men nu när fogarna är bättre och inte resten så sökte jag hjälp. Tur det. Mitt TSH låg på 25 och T4 på 6,2 och T3 på 3,3. Idag tog de blodstatus,kobalamin,folat,glukos, albumin, leukocyter, acetoacetat och hemoglobin. Är det något av detta som kan påvisa kalcium värdet? Tack så mycket för alla fina välkomnanden Och skönt att höra vad din sköterska sa Banzai, det verkar logiskt. Tänker som så att jag åt ju vitaminerna innan jag blev gravid då jag läst om att folsyran var viktigast i det allra tidigaste skedet av graviditeten, så förhoppningsvis fanns det iallafall tillräckligt till lilla skruttan.Ja just det...Jag trodde att även lågt B 12 kunde ge myrkryp? Men jag kanske har fel, det kanske var svullnad under trampdynan och onda fötter? Hur som helst, sa till min läkare att jag tänkte äta vitaminer. Hon rekommenderade "Mitt val kvinna" (finns även för ammande och gravida) så det äter jag nu. Räcker det för att rätta till ett eventuellt lågt kalcium värde?Sorry för alla frågor men de är ju så många så här i början! Bjussar på några kramar istället. KRAM KRAM
    Mina händer var också bortdomnade och inte trodde jag det hade med sköldkörteln att göra, vilket det hade. Sen är mina leder också knakiga och värker massor. Jag har ff problem och jag har dels högt kalcium i blodet och jag har även visat positivt på 2 st olika prover mot reumatism. Mindre roligt...

B12 har jag på eget bevåg börjat äta för jag ff är så trött! Hoppas det hjälper nu då!
  • Nufsan
    smultron smulan skrev 2008-06-18 20:46:52 följande:
    Jobbigt att du är så trött. Hoppas du snabbt blir bättre av vitaminernaOm man har högt kalcium i blodet innebär det att kalciumet i kroppen är lågt? Att man inte kan binda det, att det går ut i blodet och sedan till sist kissas ut i stället? Eller är det så att du  har ett högt värde "på riktigt" och samtidigt myrkryp?  Virrigt? Förstår du hur jag menar? Jag har ju  på loftet fortfarande jag.Hur lång tid tog det innan domningarna försvann för dig?
    Domningarna tyckte jag gick över fort, på nån vecka!  Myrkryp har jag och jag har högt värde på riktigt

Här har du en till som ff har tomtar på loftet
  • Nufsan
    Pucko Buffy skrev 2008-06-24 22:07:39 följande:
    Av hypo blir man segtänkt och det känns som om man rör sig och tänker i sirap. Man blir glömsk och tappar ofta ord. Jag kände mig trög och korkad och mycket energi gick åt till att "hänga med" i vad som sades och komma ihåg vad som bestämts. Huvudvärk har jag oxå haft men inte mer än tidigare vad jag kan erinra mig om.
    Exakt så var jag också. Jag var t o m rädd att köra bil då jag tyckte själv att jag hade svårt att hänga med i trafiken. Tyckte t o m att orden fastnade i munnen och att jag nästan sluddrade ibland
  • Nufsan
    3barnsmor35 skrev 2008-06-25 11:16:46 följande:
    Fick kallelse till röntgen av skk nu, stod att man inte ska ta sitt Levaxin 4 veckor innan us.När skickade de ut den? 3,5 v innan....*duh*Så nu lär man väl bli astrött o ännu fetare ett tag framöver, har gått upp igen redan
    Har inte du hypo?? Varför ska du då inte ta levaxin, jag skulle ju bli urdålig igen om jag hoppade över mitt levaxin.
  • Nufsan

Soffeli, vet du vad ref.värdet för T4 är??

Jag tycker det låter väldigt högt, men om läkarna säger att det inte är nån fara då lär det inte vara det.

Tar du mer levaxin så lär du ju öka T4 ännu mer så jag hade nog heller stått kvar på den dosen.

Jag ligger på 0.46 på TSH idag och 13 på T4, nu är jag inte gravid, men ändå 

• Nufsan
    Soffeli skrev 2008-06-26 15:53:27 följande:
    Lönnemåla:Hur vanligt är det att dosen ändras under graviditeter?Det verkar vara vanligt att behöva öka med 25-50microgram under graviditet. Är det någon som ej fått den ändrad?Jag har just blivit gravid och behöver inte ändra ännu som det verkar, har absolut tillräckligt med t4, om inte för mycket till och med.. Det återstår att se.Vad är påverkan på fostret om det inte ändras?Fostret kan inte själv tillverka t4 i början av graviditeten och är helt beroende av mammans tillförsel av t4. För lite kan leda till handikapp, en bara liten underproduktion kan leda till lägre intelligensnivå då det är centrala nervsystemet som inte utvecklas optimalt om nivån är för låg.Efter första trimestern har fostret en egen sköldkörtel och kan producera egen t4. Det är ändå viktigt att mamman har normala nivåer.Detta har jag läst mig till och kan ha missuppfattat något. Det finns en hel del information här:www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    Med tanke på vad du skriver så tycker jag det är högst otroligt konstigt att man inte kollar upp sköldkörteln hos ALLA gravida. Jag själv tror ju att jag har haft problem med sköldkörteln sedan 2000 och frågan är hur jag då hade det under min grav. Blir ju orolig att detta kan ha påverkat min lilla skrutta idag. När hon var 5 månader gammal låg mitt TSH på 96 och T4 på mindre än 3
  • Nufsan

Hej tjejer!

Kan bara stämma in i att här är ännu en sambo som inte förstår hur dåligt man kan må. Den dagen jag började ta medicin så trodde han direkt att NU mår hon bra, men gud vad jag har fått kämpa för att få honom att förstå att det tar tid innan kroppen återhämtar sig!

Jag har börjat märka att min värk faktiskt nu, efter 4 månader med levaxin, börjar lätta. Visst är jag ff stel som jag vore 85 år och jag kan INTE göra ngt utan att den kommer tillbaka, men jag är överlycklig över att inte behöva ha ont 24-7 som förut.

Imorgon ska jag läggas in med min dotter som inte sover nattetid och jag längtar tills hon sover hela nätterna så jag kan få min sömn. Är ju ff så trött att jag inte längre vet om det är sköldkörteln som spökar ff eller om det är så att Jonnas vaknanden nattetid gör att jag är så här trött, vilket jag iofs tror, men jag vet inte hur det är att vara pigg längre.

När det gäller vikten så har jag gått ner snart 1 kg och jag tror faktiskt att min ämnesomsättning också börjar få fart... Jag är glad bara jag inte går upp för det gjorde jag i början av levaxinet... och var livrädd att jag aldrig skulle gå ner nått mer.

Sköt om er så höres vi när vi väl är hemma igen. OM det inte finns datorer där vill säga

• Nufsan
    zezziz skrev 2008-06-29 14:37:58 följande:
    smultron smulan skrev 2008-06-29 00:41:43 följande: Kan inte annat än att le lite för mig själv. Känner så igen mig i det du skriver. Det är inte lätt att göra oss nöjda! Ni som ätit Levaxin ett tag, när kommer man känna sig bättre? Jag läste att man bör känna skillnad på bara ett par dagar. Jag har ätit medicinen (25 mg levaxin) i lite mer än en vecka och känner ingenting.Ska till doktorn och ta om proverna om en vecka. Så vi får se vad de säger då. Har dock känt av att jag svettas mer än vanligt. Är det ett symtom man kan få av tabletterna?
    Svettningarna kan vara att kroppen reagerar hyper på dig, men det betyder inte att du får i dig för mkt, utan att den reagerar på levaxinet.

Nu när jag har fått normala värden så har jag börjat svettas igen, före det frös jag hela tiden, men jag är ändå mer frussen än varm av mig..
  • Nufsan
    trollet83 skrev 2008-06-29 16:06:57 följande:
    Hmm..jag fryser jättelätt..fortfarande trots levaxin sen början av maj..men visserligen var jag frusen tidigare med och så har vi flyttat till en kylig/sval lägenhet på bottenplan men har aldrig förr behövt ha tofflor på mig inomhus på sommaren vad jag kan minnas,,,hoppas detta blir bättre snart..har sovit med kläder på under täcket vissa nätter för jag frusit så utan..känner ni med hypo igen er nåt med detta?
    Jag har varit likadan. Började äta levaxin mars/april så det kommer nog lätta för dig snart. Jag är inte alls lika frussen längre, men jag är inte så varm som jag en gång var förut heller.
  • Nufsan
    lunaria skrev 2008-07-04 22:07:38 följande:
    hej på er!! nu sitter jag med funderingar kring mina symptom igen!!Jag har fortfarande stora problem med min hud och magen sen jag blev sjuk och jag har börjat fundera på om det verkligen beror på giftstruman...huden är på armarna är tjock och "svullen" och magen är ständigt gasig. tror ni det beror på sjukdommen?? har ju också fruktansvärda problem med ont i lederna och eftersom mina prover var bättre sist gång så borde väl mina symptom försvinna och jag borde väl må bättre??tacksam för alla svar!!
    Jag är ju hypo så jag kan inte riktigt symtomen för hyper. Däremot så har jag ju ledbesvär och min mage är gasig, men det har den varit så länge nu att jag inte vet om det beror på hypon. Jag har mer en degig hud och torr
    De senaste dagarna har jag fått så sjukt ont i fötterna att jag har jättesvårt att gå när jag suttit eller legat still en stund. Undrar så vad det beror på??

Jag har ju ätit levaxin sen 28 mars och jag kan ff tycka att jag har en hel del symtom kvar,vilket borde ha försvunnit tycker jag, iom att mina värden är bra!
  • Nufsan

Hej tjejer!

Ni som är hypo och har fått bra värden har ni blivit bra i magen, d v s sluppit problem med förstoppningar? Jag hade bra värden sist, men har blivit sämre i magen igen och börjar fundera på det är så att jag har dålig värden igen

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9