Inlägg från: 3barnsmor35 |Visa alla inlägg
  • 3barnsmor35

Problem med sköldkörteln? Del 9

Solskensbullen skrev 2008-06-25 20:13:01 följande:
    Ush ja, måste oxå beklaga mig över vikten! Har på 2 månader gått upp 5 kilo!! Inte så kul, kläderna sitter ju skitdåligt coh magen är svullen och dubbelhakan har kommit!! Kommer man att fortsätta att gå upp så här?? Ush ush...har verkligen pendlat. Innan medecinen så var jag under min vikt och kände mig riktig smal. Behöver ju inte vara som då, men min vanliga vikt vill jag ju ha!!! Hur har ni gör ni eller har gjort? Blir det bättre sen? TACK
    Förstår att det är jobbigt, själv gick jag upp 60 kg...gick ner 35 men pendlar upp nu igen.
    Nufsan skrev 2008-06-25 11:50:19 följande:
    Har inte du hypo?? Varför ska du då inte ta levaxin, jag skulle ju bli urdålig igen om jag hoppade över mitt levaxin.
    Men eller hur! Det stod så på kallelsen, inga mediciner (de rabblade upp en hel lista) 4 veckor innan undersökningen. Tyckte det lät läskigt med biopsin, hoppas jag slipper. Ngn som gjort? Får man lugnande? *ryser*
    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • 3barnsmor35

Jag gick upp av Hypon, gått ner av Levaxinet.

• 3barnsmor35

Svårt att säga, men jag känner igen mkt av symptomen....jag har hypo. Både ökat o rasat i vikt om vartannat. Just nu ökar jag - äter inte Levaxinet pga den kommande röntgenus.

• 3barnsmor35

Banzai,
    Man tappar rätt mkt efter förlossningen, så det behöver inte betyda ngt.
    kram!

• 3barnsmor35
    Nufsan skrev 2008-07-05 08:02:46 följande:
    Jag är ju hypo så jag kan inte riktigt symtomen för hyper. Däremot så har jag ju ledbesvär och min mage är gasig, men det har den varit så länge nu att jag inte vet om det beror på hypon. Jag har mer en degig hud och torr De senaste dagarna har jag fått så sjukt ont i fötterna att jag har jättesvårt att gå när jag suttit eller legat still en stund. Undrar så vad det beror på??Jag har ju ätit levaxin sen 28 mars och jag kan ff tycka att jag har en hel del symtom kvar,vilket borde ha försvunnit tycker jag, iom att mina värden är bra!
    Så har jag haft i ett år...har fått hälsporre på ena foten, får infl i senfästet under hö fot. Gör så vansinnigt ont!
  • 3barnsmor35

Visst är det så, man ska inte blanda Levaxin m andra mediciner. Jag tar flera andra o de tar jag på morgonen, Levaxinet på kvällen för att undvika att det slås ut eller försämras av de andra.

• 3barnsmor35

Gud, jag är så trött igen. Har inte ätit Levaxin nu på 3 veckor och vikten bara ökar, tröttheten är jättejobbig o jag ser ut som en spetälsk i hyn *äääk*
    Bara vill att röntgen ska vara över så jag kan börja igen!

Frågar igen: Är det ngn som gjort biopsin? Nål i halsen känns läskigt, får man lugnande?

• 3barnsmor35
    Lill trojan skrev 2008-07-15 22:29:56 följande:
    Hejsan jag är väldigt ounnig om detta min dotter visade på pku provet några dagar efter hon föddes att hon hade sköldkörtelsunderfunktion. Går de att göra någon operation som jag läser att vissa pratar om. har hon större risk att få missfall om hon blir gravid när hon blir vuxen. Vad är "bäst" underfunktion eller "överfunktion"Kan snälla någon förklara allt lite bättre för mig har aldrig riktigt förstått mig på de. Hon får 37,5ml lelaxin varje morgon och vi mäter dosen med jämna mellanrum har fått sänka den två gånger men aldrig höja den. Läkarna säger att hon inte löper någon risk att få problem i den kroppsliga eller mentala utvecklingen att inga barn som de upptäcks på och får medicin får problem. Stämmer de.
    Grattis till dottern!
    Det blir säkert jättebra, det är ju därför de tar det testet, för att fånga upp och behandla så fort som möjligt. Levaxin gör ju att kroppen fungerar som den ska, så länge man får rätt dos och kollar sina värden så kan man leva ett normalt liv. Underproduktion är Hypo och då har man lätt att bli tex överviktig, medan Hyper är överproduktion och då går man ner i vikt. Det är inte säkert att det behövs ngn operation, det är från fall till fall.
    Läs mer på länken i TS
    kram
  • 3barnsmor35

Min gyn skrev ut extra folsyra också (folacin) som jag tar i tablettform.

• 3barnsmor35
    veroniq skrev 2008-07-17 10:35:54 följande:
    Usch är lite nervös nu ska få svaren på undersökningen/röntgen av min sköldkörteln idag....
    Berätta sen hur det gick! Jag ska göra min nästa vecka igen...
    kram o lycka till!
  • 3barnsmor35

Kram PB!

• 3barnsmor35

Jag har alltid tagit min på kvällen innan jag lägger mig, känns bäst.

• 3barnsmor35
    imsel skrev 2008-07-21 13:52:17 följande:
    Hej.Jag har lite frågor..Om man har överproduktion av skäldkörteln, måste man då ha alla symptom, eller kan man ha bara några?Jag har i några veckor nu svettats nästan hela tiden, inte överdrivet, men det luktar mer under armarna, och på natten kan jag ibland vakna av att jag är svettig i typ nacke och så.Trots att jag sover med tunt täcke och vädringluckan öppen.Sen brukar jag annars vara torr, helst i ansiktet och på benen, men nu måste jag nästan skölja av ansiktet hela tiden för det blir så fett.Sådär extremt trött är jag väl inte, kanske sover lite mer, men inte så mycket mer än annanrs.Minnet är väl sådär.. Känner mig ibland lite förvirrad, har inte så stor koll på saker, när man ska göra vad osv.Min mamma har problem med sköldkörteln, tror det är overproduktion, men hn har fått/får? medicin.Hoppas nån kan hjälpa mig, koma med råd kanske?Har börjat prata med en kurator för att jag mått dåligt ett tag.Och då ska jag ju oxå ta blodprover, men jag missade min tid förra veckann, så jag måste boka ny tid, ska prova ringa imorron.Lägger in detta i gamla och nya tråden.Men svara gärna i nya, så blir det på ett ställe.
    Jag har haft alla möjliga konstiga symptom, inte bara hypo utan även från hyper-sidan.
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9