Inlägg från: Pucko Buffy |Visa alla inlägg
  • Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 9

zezziz: dina värden verkar inte vara helt åt skogen så någon jättefara är det nog inte. Verkar vara fler här i tråden som är gravida, grattis till er allihopa.

Läste någon stans att om värdena inte är helt åt skogen så tar barnen det de behöver och det är kvinnans kropp som tar stryk. Fast om det är helt sant måste nog en läkare intyga om.
    Jag fick dock rådet att inte bli gravid då exempelvis mina TSH värden är på 200 och T4 var mindre än 5,2. Är de värdena så dåliga är det nog fara för eventuell bebis, så i mitt fall är det bara till å vänta

Solskensbullen: håller tummen att op går bra och att du mår bättre efteråt.

• Pucko Buffy

Välkommen hit Ippesmamma. Att man byter hårfärg har jag aldrig hört men förstorad sköldkörtel, tappa hår, trötthet, huvudvärk, frusenhet är vanliga tecken på problem med sköldkörteln. Om det sen är Hypo du har kan bara proverna visa, men nog låter det så alltid. Hypo och hyper är väldigt vanligt tydligen, läste någon stans att runt 5% av befolkningen(tror det var den siffran) lider av det någon i någon form. Det bästa med denna sjukdomen är att den är behandlingsbar alltid något... men man brukar må pest ett bra tag efter diagnosen är ställd och innan kroppen återhämtat sig.

Konstigt att du får vänta på provtagningen, har de köer eller måste du ha remiss? Jag fick gå direkt, läkaren fyllde i lapparna och skickade dem med mig till provtagningen. Sen var det bara till å knalla bort till labb för blodprov. (nu fick jag vänta en dag för det var under strejken och jag fick åka till storstaden för provtagning)När väl provet var lämnat tog det bara några timmar tills läkaren hade fått svaret. Men det är säkert olika på olika landsting. Huvudsaken är att du får ta dina prov och får det hela utrett.

Har du någon fråga om sköldkörteln, släng ut dem här. Här finns säkert någon som kan svara.

• Pucko Buffy

Åh vad kul trollet. stort grattis, självklart undrar jag oxå om det kommit självmant eller om du kämpat.

• Pucko Buffy

Av hypo blir man segtänkt och det känns som om man rör sig och tänker i sirap. Man blir glömsk och tappar ofta ord. Jag kände mig trög och korkad och mycket energi gick åt till att "hänga med" i vad som sades och komma ihåg vad som bestämts. Huvudvärk har jag oxå haft men inte mer än tidigare vad jag kan erinra mig om.

• Pucko Buffy

Loppan vad skönt att höra, det måste vara en lättnad att veta att det inte är någon fara för bebisen. Bra att de håller koll oxå.

• Pucko Buffy

Smultronsmulan: min man hade oxå lite svårt att fatta i början. Men sen fick han läsa infoblad om symptomen mm pluss att jag faktiskt har sagt ifrån att jag inte orkar. Tror även han har googlat en del på nätet om min sjukdom och fattat lite mer. Om din man mår pecka bör han oxå gå o ta prover annars får han nog rycka upp sig.

Jag har blivit ytterligare sjukskriven en månad det hade inte funkat att jobba. Orkar vara igång två timmar sen är jag helt slut. Här hemma ser det ut som ett mindre krig hade utbrutit men jag orkar inte städa så prinsen har lovat göra det i morgon. Har även pratat med sjukhuset om mina smärtstillande tabletter. Nu ska jag ta full dos varje dag för att se om en jämn dos är bättre och om smärtorna blir mindre. Sköterskan trodde att jag kan ha varit lite för försiktig och istället chockat kroppen de gånger jag tagit medicinen vilket ledde till sämre smärtlindring då jag haft ont trotts tabletterna.

Här har ni oxå en som tappar hår.. tappar i massor och borsten blir full varje gång. Tur jag eg har kanonhår vilket gör att det än så länge inte syns så mycket att har tappat en massa.

Trollet: Håller tummarna att det är levaxinet som gett effekt. Hoppas på samma sak hos mig själv nämligen. Första målet är att gå ner till 68 kg och sen om det går kanske hamna runt 63-65kg.

Ha en trevlig helg.

• Pucko Buffy
    Mi76 skrev 2008-06-30 12:45:24 följande:
    Hej! Får man fråga vilka symtom ni hade innan ni upptäckte detta??Kan man ha detta fel utan att tappa vikt???Tack
    Det beror på vilket problem man har med sköldkörteln. Jag har hypo (kroppen går på lågvarv) och var extremt trött, frusen, seg, irriterad och sur, trögtänkt, värk i kroppen samt viktuppgång. Några veckor innan jag fick min diagnos började jag snarka så mycket att jag och mannen fick sova i separata rum, jag fick torr hud, svullnad kring ögonen och under hakan, ännu mer långsama rörelser och grymt ont i kroppens alla muskler och leder.

Har man hyper (kroppen går på högvarv)blir man darrig, svettas lätt, viktnedgång, man kan få hög feber, värk i kroppen mm

Soffeli: vad jag längtar tills den dagen jag orkar göra en massa saker igen. Fattar eg att jag fick så mycket gjort som jag fick under tiden jag var sjuk. Fast å andra sidan så fattade jag ju inte att jag var sjuk så jag gick väl på ren jäkla vilja.
    Trollet: ahh känner igen mig, vi städade lite här hemma igår och idag är jag helt slut. Grattis i efterskott förresten

Emma3: tänkte på det där med vikten, har du ändrat på något sedan du började äta levaxinet? Som jag fattat det hela borde du inte gått upp på grund av det utan tvärt om. Men har du ändrat på något omedvetet så kan det påverka. Själv blev jag bara tröttare och tröttare och orkade till slut inte röra på mig = att jag gått upp i vikt. Kan det vara så att du efter diagnosen faktiskt känner hur trött du eg är och omedvetet väljer att inte göra de där jobbiga sakerna som tog energi? Kommer du inte på vad som hänt hade jag nog pratat med doktorn i ditt fall. Själv har jag gått ner 1,5 kg den senaste tiden och känner att det kanske börjar röra på sig. Längtar till den dagen jag orkar gå en lång promenad i rask takt och njuta av den.

Sköt om er tjejer och ni killar, som läser men inte skriver här
  • Pucko Buffy

Mi76 skrev 2008-06-30 12:45:24 följande:

Hej! Får man fråga vilka symtom ni hade innan ni upptäckte detta??Kan man ha detta fel utan att tappa vikt???Tack
    Glömde skriva att jag blev extremt hes oxå, veckorna innan jag diagnostiserades.
  • Pucko Buffy
    Mi76 skrev 2008-06-30 15:38:45 följande:
    Svar på #437
     Glömde....Även svullna ögonlock mensrubbningar
    [/citat]

Låter som om det skulle kunna vara hyper du har även om du inte gått ner i vikt. Jag blev oxå yr mot slutet men jag har ju hypo.
    Enda sättet du kan få reda på om det är det du har är genom att gå och ta ett blodprov. Har du hyper så syns det i provsvaret. Finns säkert andra sjukdomar som kan ge liknande symptom, det är ett litet pussel att lägga för att komma fram till vad det är man har.

Linda o Tindra skrev 2008-06-30 15:22:52 följande:
    [citat]
    Hej,, Är det nån som vet om tsh värderna ska ligga mellan 0,2-4,0 hos barn också? Har en dotter på 2,5 år och hennes värden ligger på 5,8 så på onsdag ska vi till läkaren och se hur vi ska gå vidare. Finns det fler som har barn här som har problem med sköldkörteln?Våran dotter har haft problem med förstoppningar i ca 1½ år och nu äntligen har dom tagit prover.
    Tråkigt att de inte tagit prover tidigare, har tyvärr ingen koll på vad som gäller för barn, men det är några här som skrivit tidigare om sina nyfödda vilka haft medfödd hypo. Står det inget på www.thyroid.se? om barn och sköldkörteln?

hittade denna länk:
    www.vpfs.info/moten/ref_021121.html
  • Pucko Buffy
    zezziz skrev 2008-06-30 16:52:00 följande:
    Ingen som vet någon annan sidan än www.thyroid.se blir ju bara deppad när man läser den.Står ju absolut inget positivt och visst finns det inte så mycket positivt med sjukdomen men nu har jag läst en massa som bara skrämmer upp en och som läkaren säger inte alls stämmer. Det beror ju på hur hårt man är drabbad så klart. Vet ju inte vem man ska lita på...
    [/citat]

Håller med lite faktiskt om att det är väldigt lite positivt på den sidan. Jag tycker den var väldigt bra(dock lite rörig och ostrukturead) i början när jag fick min diagnos. Tycker du ska lita på vad du själv känner och vad läkaren säger. Allt som står på Thyorid stämmer ju inte in på alla. Dvs alla får inte alla symptom och det verkar vara individuellt hur man reagerar på behandling mm
    Mi76 skrev 2008-06-30 17:28:29 följande:
    [citat]
    Hej!! På thyroid.se så står det att Ögonproblem kan vara ett symtom...vad menar dom med ögonproblem??
    Som jag förstått det kan man om man har svår hypo drabbas av svårigheter att se i mörker. Men det är om man har gått med det länge. Hyper i form av struma kan däremot ge utstående ögon. Så här står det på Apotekets hemsida tidning nr 5 år 00

"Männen bakom sjukdomsnamnen
    Den irländske läkaren James Graves beskrev 1835 fyra patienter med struma och hjärtklappning. Han förmodade att det handlade om en form av hjärtfel. En patient hade också utstående ögon.

Ovetande om Graves rapport beskrev den tyske ögonläkaren Karl Adolf von Basedow 1840 några patienter med struma, förmaksflimmer och utstående ögon. Fortfarande sattes symtomen dock inte i samband med sköldkörtelns funktion."

länken är:www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp&a=804&t=2240

Thyroid är en bra men som tidigare skribent skrev en ganksa dyster sida. De flesta som får de här problemen blir bra men det tar tid.
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9