Inlägg från: Pucko Buffy |Visa alla inlägg
  • Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 9

Hallå där, vad skönt att jag inte är ensam med värken. Idag har varit en hemsk dag. Har avstått från att ta citadonen som jag fått utskriven, vilket inneburit att jag gnällt mig genom dagen. Jag kommer nog ta en senare i kväll så jag kan sova i natt. Jag tog en Ipren i em, som verkligen inte hjälpte för fem öre så nu får jag vänta ut den så jag kan ta citadonen istället. Tog nog ut mig lite i torsdags oxå, för igår var jag helt mossig i skallen. Visserligen blir jag seg av citadonen men igår var värre än vanligt. Snarkade oxå som en gris i natt och blev förvisad in i gästsängen Jag känner att läkaren tog mig på allvar men jag får nog själv se till å hojta till att värktabletterna inte funkar riktigt. Får se vad de säger och om jag får något annat utskrivet istället.

Miss M vad skönt att operationen gick bra. Hoppas det går bra för er andra oxå som ska opereras.

Nä nu kallar kudden, natti o kram PB

• Pucko Buffy

När gjorde ni första återbesöket efter att det konstaterats att ni hade hypo?

Det har nu gått lite mer än tre veckor och har inte hört ett ljud om nästa besök.

• Pucko Buffy
    trollet83 skrev 2008-06-12 14:28:39 följande:
    Hej!Hittade precis denna tråd...jag fick diagnosen hypo för ca en månad sedan, en vecka innan vi skulle flytta ungefär..hade inte alls tänkt på att symptomen kunde bero på detta då jag naturligt var trött, seg , frusen mm efter graviditeten med sonen samt att ha en bebis inte precis gör än pigg..äter nu levaxin o ska ta nya prover i augusti i mitt nya landsting..har dessutom diabetes typ 1 vilket verkar vara vanligt att man får problem med sköldkörteln också då.
    Välkommen trollet83. Vi fick nog diagnos ungefär samtidigt. Jag fick min samma vecka som jag skulle åka på weekend till Stockholm med min man.. Den helgen rasade allt och jag var inge roligt sällskap

Har inte hört att det är vanligt med problem med sköldkörteln om man har diabetes sedan innan, fast det är nog väldigt induviduellt. Däremot är det jättevanligt att man får problem om man varit eller är gravid. Du har säkert på grund av din diabetes varit extra utsatt då diabetes oxå är en ämnesomsättningsrelaterad sjukdom om jag fattat allt rätt.

Hur låg dina värden? mina var ordentligt höga enligt läkaren, dock slapp jag inläggning på sjukhus. Saken var den att jag fattade inte riktigt vad som var fel, dvs att jag var sjuk.. trodde det var vanlig vårtrötthet och psykiskt betingat då det varit en jobbig tid för familjen med dödsfall och så.

Hur mår du nu? Och vilken dos går du på? jag går på den lägsta än så länge. Jag har heller inte märkt så mycket skillnad än, mer än att jag orkar vara uppe lite längre. En längre promenad finns inte på världskartan och jag känner mig fortfarande som ett skrutt. Någon ny tid för provtagning eller återbesök har jag inte heller fått, så jag hoppas höra av doktorn i nästa vecka. Annars får jag väl ringa och höra mig för vad som är på gång.

Hoppas du mår bättre än mig, för det är jobbigt med en liten och flytta i samma veva tar på krafterna. Kram /PB

Till er andra.. känner med er som är jätteöverviktiga det är inget roligt alls. Jag väger en del för mycket och hoppas att jag ska gå ner det när jag väl orkar börja röra på mig mer igen.

Kram på er/PB

Mojje: prata med din gyn och förklara att du känner dig förvirrad och osäker på grund av de olika svaren du får av vården. Antingen får de kontakta varandra och prata igenom vad som är bäst för dig eller så får de komma överrens vem som ska sköta dina provtagningar och behandling. Jobbigt att få olika svar. Fast försöker du bli gravid så är det nog gyn du ska följa. De har nog bättre koll på den biten än en husläkare. Men det är min åsikt och bäst är nog att prata igenom med läkaren.

Lycka till, kram PB
  • Pucko Buffy

Trollet: det är ju så vanligt att man ignorerar känslan av att inte må bra när det gäller den här sjukdomen. Fast du verkar ha haft lite tur och inte hunnit gå ner dig så mycket. Jag blir fortfarande helt knockad av minsta aktivitet även om jag börjar känna mig lite piggare efter ca fyra veckors behandling. Mensvärk är inge kul att ha och särskilt inte när man har p-medel. Fast det kan väl vara så ibland med p-stav om jag inte fattat helt galet. Hade själv p-spruta under många år men hade inga problem alls med mellanblödningar och mådde kanonbra under första omgången på fem år. Fick sen göra ett uppehåll på inrådan av barnmorskan. Efter det funkade inte p-sprutan för mig då jag blev jättesvajig i vikten mm så det blev p-piller o sen Nouva ring istället. Det sista funkade allra bäst.

Ang överproduktion så googlade jag och på sjukvardsradgivningens hemsida och där står följande:

Behandling av giftstruma
    Det finns tre sätt att behandla hypertyreos, nämligen

läkemedel

radioaktivt jod

kirurgi, det vill säga operation.
    Alla behandlingsformerna är effektiva. Vilken behandling man får beror på en rad olika saker. De viktigaste är

vilken typ av giftstruma det rör sig om

hur gammal man är

storleken på sköldkörteln

hur kraftig överproduktionen av hormon är och hur påverkad man är av sjukdomen

om man har någon annan sjukdom

eventuell graviditet.

Behandling med läkemedel
    Två typer av läkemedel används i behandlingen:

Läkemedel som lindrar symtomen.

Läkemedel som minskar produktionen av sköldkörtelhormon.
    Läs mer i Sjukvårdsrådgivningen.se om Läkemedel vid hypertyreos. Länk finns i kapitlet Fördjupning och länkar.

Läkemedel som lindrar symtom
    För att lindra de besvär som man får av hormonöverskottet används så kallade betablockerare, till exempel propranolol som finns i Inderal och metoprolol som finns i Seloken ZOC. Medicinerna är bra mot hjärtklappning, oro och skakningar, men hjälper inte mot andra besvär och de påverkar inte själva sjukdomen. Biverkningar som man kan få av betablockerare, speciellt i början av behandlingen, är trötthet, huvudvärk samt kalla fingrar och tår. De här biverkningarna kan vara otrevliga men är inte farliga och går ofta över efter en tids behandling. Det kan vara svårt att träna konditionsidrotter om man använder betablockerare.

Läkemedel som minskar produktionen av sköldkörtelhormon
    Läkemedel som minskar hormonproduktionen i sköldkörteln kallas tyreostatika. De läkemedel som finns heter tiamazol som finns i Thacapzol och propyltiouracil som finns i Tiotil. Den här behandlingen brukar skötas av en invärtesmedicinare eller en endokrinolog.

Det finns två behandlingsmodeller. I det ena fallet får man inledningsvis lägsta möjliga dos. Sedan följs symtom och blodprov regelbundet. Efterhand ökas dosen om det behövs. I den andra modellen, som har blivit allt vanligare, tar man full dos av läkemedlet från början så att produktionen av sköldkörtelhormon blockeras. Efter två till fyra veckor kompletteras behandlingen med sköldkörtelhormonet tyroxin som till exempel finns i Levaxin. Därefter följs effekten av behandlingen genom att man får lämna blodprov och beskriva hur man mår.

Om man får ett återfall efter något år provar läkaren ofta någon av de andra behandlingsmetoderna.

länk: www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp&PreView=hemsida står följande:

• Pucko Buffy

Nufsan så sant så
    Känns som om det är lättare att behandla underproduktion än överproduktion, som ofta verkar sluta i operation av sköldkörteln och levaxin behandling.

Välkommen soffeli, jag kan tyvärr inte svara på dina frågor. Visserligen verkar du inte ligga på helt galna värden och du ska dit på måndag men är du jätteorolig, hade jag nog i dina kläder ringt till min läkare och frågat alt ringt gyn och frågat. Hoppas du får svar och slipper gå och vara orolig.

• Pucko Buffy

Åhh det där med att tappa ord det är jag i ett nötskal.. sista tiden innan jag fick diagnosen var hemsk o jag var helt virrig. Kort sagt kände jag mig trög som inte fattade vad folk sa och kunde hänga med i deras konversationer. Läskigt att det kan bli så egentligen.

• Pucko Buffy

Trollet: Vilken tur du haft som ändå kom under behandling med tanke på att du har en liten. Bara det blir man ju trött av även om det är en lycklig trötthet

Ang p-stav så är det väl ganska vanligt med mellanblödningar och blödningar särskilt i början. Jag känner flera som blött i flera månader o sen tagit ut den för de orkade inte ha det så. Andra blöder nästan inget i början och blir sen av med mensen helt. Tror det är ganska olika det där hur man reagerar. Ska jag någonsin använda preventivmedel igen så kommer jag köra på Nouva Ringen. Smidig och enkel samt minst påverkan på kroppen. P-stav är oxå smidigt om det funkar eller p-spruta, P-piller tyckte jag bara var bökigt då jag glömde ta dem emellanåt... men det där med å ta en tablett varje dag, får jag ju göra nu resten av livet ändå.. så det är väl bara till å vänja sig :-s

• Pucko Buffy

hallå allihop idag har jag testat gränserna lite..mamma var här o hjälpte mej städa ur köksskåpen det gick ganska så bra faktiskt och jag hjälpte till lite. sen ringde svärmor o fråga om vi ville följa med till Storstaden och gå på shoppingcentrat. Jo då vi följde med o jag hann precis komma dit för att sen gå rätt in i väggen Bet ihop som bara den för att inte visa hur trött jag faktiskt var (jag har inte varit och shoppat på evigheter), men mammor och svärmödrar lurar man inte så det blev raka vägen hem istället. Nu ligger jag i sängen och har tagit en citadon mot värken. Jag undrar hur fn jag ska få kroppen med mig och orka jobba när jag inte ens orkar gå en timma i affärer. Det får nog ske ett under eller så får jag ha nya piller mot värken som jag inte blir groggy av. I morgon ska jag nog ringa doktorn och höra när jag ska på återbesök och om jag förväntas återgå till fullt arbete när sjukskrivningen går ut om en och en halv vecka. Egentligen vill jag inte vara sjukskriven, det är så förbannat tråkigt att vara hemma hela dagarna när alla andra jobbar. Jag blir helt spattig... Särskilt nu när jag känner att energin sakta är på väg tillbaka vilket gör att jag vill mer än jag kan. Mjorr mjorr mjorr.... var tvungen att gnälla av mig lite.

Välkommen smultron smulan

plastic Angel: det låter lite som om du överdoserar... håller med solskensbullen om att du bör kolla värdena, du mår ju inte bra.

MIJV: Vad skönt att du mår så bra efteråt. Du skrev ju att du var rätt nervig innan. Vet inte hur snabbt man kan starta med bebisverkstan efter en op. Ring o fråga vet ja... tror nog det är fler här i tråden som vill veta. Själv tänkte jag fråga nästa gång jag pratar med doktorn alt träffar denne.

Zezziz: Hur var dina värden? Fullt förståeligt att du blir orolig. Som jag förstått det så är det väldigt vanligt att man får brist på sköldkörtelhormon i samband med graviditet. Ring och fråga läkaren som beställde proverna alt någon på mödravården om det inte är dit du redan gått. De borde kunna ge dig relevanta svar på eventuella risker mm. Hoppas allt går bra.

Lönnemåla... kanske börjar bli dags fast mår du bra så är det nog inte så mycket att oroa sig för.

• Pucko Buffy

Har pratat med sköterskan idag. Ska öka dosen om två veckor enligt doktorn. De hör av sig senare om jag förväntas kunna gå tillbaka till jobbet eller ej. Jobbigt att inte veta och chefen vill ju gärna att jag kommer tillbaka så fort som möjligt.

smultron smulan: Ang myrkrypningar mm.. jag har det oxå hela tiden men värst på nätterna. Ett symptom på hypo är ju muskelvärk och ledvärk. Jag har citadon nu, som jag tar på kvällen innan jag går och lägger mig.Därför sover jag nu hela natten. Men innan jag fick det utskrivet var det grymt svårt att somna på grund av allt pirr och värken. Innan jag fick diagnosen trodde jag hade fel på kalcium/kaliumet eller nåt och drack mineralvatten i tron att det skulle hjälpa (hade läst det någon stanns). Sen inbillade jag mig att det var fel på sängen då jag inte kunde komma till ro och somna. Men allt har med hypon att göra. Prata med en läkare om dina krypningar och be om smärtstillande så du får sova ordentligt.

• Pucko Buffy

Pratat mer med sköterskan och jag får förlängd sjukskrivning, måtte nu bara inte försäkringskassan krångla för det orkar jag inte med. På måndag ringer jag min chef och berättar.. de lär nog inte bli glada. Måtte jag bli frisk snart så jag kan gå o jobba.

Nä nu kallar kudden en stund. Trevlig midsommarhelg på er.

Kramar PB

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9