Inlägg från: Loppan27 |Visa alla inlägg
  • Loppan27

Problem med sköldkörteln? Del 9

Miss M - Det där med kateter är antagligen olika från ställe till ställe. Jag hade ingen kateter för de sa att det används aldrig på så korta operationer. Själva op tog nog 1 timme inklusive förberedelser, sövning osv. Mådde bra direkt när jag vaknade, behövde knappt alvedon och läste tidningar på uppvaket så hur man reagerar är också olika.
    Efter en vecka tänkte jag knappt på att jag hade snittet på halsen och kunde då röra mig bra. Innan dess kunde jag inte vrida huvudet för att det stramade i såret.

• Loppan27

MIJV - Ska tänka på dig på måndag och önskar dig lycka till!
    Jag var nervös inför min op men helt i onödan. Allt gick super bra och lättare än jag trott.

Låg kvar på sjukhuset över natten och om hem efter frukost dagen efter. Kunde äta frukost utan problem. Gjorde inte mer ont att svälja än vad det gör om man har vanligt ont i halsen. Blev sjukskriven 2 veckor men egentligen kände jag mig bra efter 1 vecka och kunde då röra huvudet fritt åt sidorna igen. 2 månader har gått nu och jag har tagit blodprov 1 gång sedan op. Fick då höja levaxindosen eftersom det blivit för låga nivåer istället. Så nu håller vi på med att hitta rätt dos.

• Loppan27

Solskensbullen - Tog ca 2 månader från kirurgbesöket till Op. Det viktiga var ju att jag skulle hinna äta Thacapzol för att få ner värdena inför op och det gjorde jag i 3 månader. Vet du inte när op blir av?
    Jag var också nervös men allt gick jättebra och smidigt. Återhämtade mig snabbt ochinga kompikationer!

En fråga om graviditet och sköldkörteln!

Äter Levaxin nu efter Op och vänar nu på provsvar efter andra höjningen av dosen. Upptäckte nu att jag är gravid. Hur illa är det?
    Seast låg värdena inte så långt från normalt och efter senaste höjningen känns det som om värdena är rätt ok. Ska värdena helst vara stabila ett tag innan gravidtet? Kan det vara fara för barnet om värdena inte är optimala?

• Loppan27

Tack för alla svar! Bara att vänta på att läkaren ringer och meddelar senaste provsvaren. Han bör ringa vilken dag som helst, eller så kanske det är lika bra att jag ringer och söker honom. Inte det lättaste i och för sig. Ska även kontakta BM.
    Hoppas så att värdena är ok nu....så klart lite oroande men känns bra med era svar!

Soffeli - Jag är i v.5 om min uträkning stämmer så jag har precis fått veta det. Har du haft kontakt med läkare sedan du blev gravid och vad har de i så fall sagt?

Solskensbullen - När jag åt Thacapzol inför op åt jag 2 tabletter 3gg/dag, alltså 6 st. Hade inga biverkningar. har du fått det?

• Loppan27

Fick reda på provsvaren idag och enligt min läkare var det ingen fara att jag är gravid, för mina värden var nästan bra. Han höjde levaxindsen ändå eftersom jag är gravid. Skönta tt veta att det inte var någon fara. Ska kolla värdena en gång i månaden. Skönt att de håller koll!

• Loppan27

Ni som opererats har ni tappat hår efter op? Jag tappar massa hår och det ser verkligen tunnare ut hela tiden. Är det vått kan jag se skallen.
    Fler som drabbats av det? Har det fått tillbaka sin gamla kvalitet och mängd sedan och hur lång tid tog det i så fall?
    Jag opererades för 3 månader sedan och har höjt dosen för tredje gången nu men värdena har nu blivit helt ok.
    Vad kan jag vänta mig?

• Loppan27

Banzai - skönt att höra tt det växer ut och ordnar sig igen. Hur lång tid tog det ungefär? Alltså hur långt efter att du fått veta att dina värden var bra tg det tills håret blev normalt igen? Mina värden är bra nu så jag hoppas att det snart slutar trilla hår varje gång jag kammar mig, duschar eller drar lite i det.

Lönnemåla - ja min läkare höjde min dos när han fick veta att jag var gravid och det trots att mina värden var i stort sett helt som de ska. Han menade att man vill att gravida ska ligga lite högt för det är inte bra för barnet om man är undermedicinerad. Men det har säkert din läkare också koll på!

• Loppan27

Ja dte är verkligen jättetrist att tappa hår. Mina värden ska vara bra nu så jag väntar på att det ska sluta trilla av. Så trist att fälla en massa varje gång jag tvättar håret. Man ser verkligen att håret är tunnare.
    Hoppas så att det slutar trilla snart!

• Loppan27

Soffeli - usch så ledsamt att läsa!
    Har du varit i kontakt med mvc så att du vet om det är ett missfall?
    Kan man lättare få missfall om man äter Levaxin? Är det om värdena inte är hundra eller?

Lider emd dig och hoppas innerligt att det inte är ett mf.

• Loppan27

Lider med dig Soffeli!
    Är själv gravid i v.8 så jag kan tänka mig hur det känns.
    V.9 ska väl vara en vecka med högre mf-risk. Ja usch, så tråkigt!

En fråga till er som tappat hår efter operationen.
    Jag tappar mycket hår och började göra det ca 1,5 månad efter op. Det är nu 4 månader sedan op och mina värden har nyligen blivit bra. Ändå fortsätter håret att trilla. Det åker av mest när jag duschar. Kan då dra av flera stråni aget och när håret är vått oh kammat ser jag skallen och ser verkligen att det blvit tunt. TRIST!
    Kom ert tillbaka? Tog det lång tid efter det att värdena var stabila? Känns just nu hopplöst!

• Loppan27

Kana och kickorna - Jag har opererats för Graves för några månader sedan och började tappa hår någon månad efter op. Jättetrist! Väntar på att det ska sluta trilla och att det ska bli tjockt igen. Det är säkert inte alla som drabbas så vi håller tummarna för dig!

Efter 3 höjningar av Levaxindosen hamnade jag på bra nivåer och det tog 3 månader att hamna rätt. Blev sedan gravid och fick höja igen p.ga av det. För mig var det lätt att bli gravid efter op. Blev det på första försöket. Enligt min läkare ska det inte avra svårare än innan op när värdena väl är som de ska. Om värdena är bra ska det heller inte vara större mf-risk och det ska inte vara fara för barnet. Ska gå varje månad nu för att ta prover under graviditeten.

Lycka till med op. Jag tyckte attd et gick hur smidigt som helst. Kom hem dagen efter och repade mig fort.

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9