Inlägg från: Alfredboy |Visa alla inlägg
  • Alfredboy

Problem med sköldkörteln? Del 9

Hej! Tittar in här då och då (har hypothyreos), men nu har jag inte skrivit på länge här. Har dock en liten undran till er som kanske vet...Jag fick igår reda på att jag är gravid, helt oplanerat och inte alls lägligt just nu, har en nybliven 1-åring här hemma, och hade inte tänkt syskon förrän om några år. Men vi tänker såklart behålla och får vända det till något positivt, kanske blir det super med syskon så tätt...i alla fall...
    Jag hade bra och stabila värden sist jag var hos läkaren, i mitten av mars, men nu undrar jag hur bråttom det är att kolla nya värden. Får ju antagligen inte tag på min läkare förrän tidigast måndag, vet inte alls vilken vecka jag är i, är det farligt att gå för länge med ev. dåliga värden? Bör jag kolla upp via akuten under helgen, eller kan det vänta?

Ps. Skriv inget i GB om denna grav, vill hålla det hemligt ett tag till....

• Alfredboy

Tittar in och tackar för svaren angående provtagning vid graviditet. Har fortfarande inte fått någon remiss av läkaren, ringde i måndags, jag blir lite nervös över att det ska hinna bli dåligt innan jag får provet gjort....Vi var i alla fall på vul i måndags för att tidsbestämma graviditeten, och 6 fulla veckor och några dagar hade jag gått. Känns ännu mer stressigt att få provet gjort nu så snart som möjligt, så att man inte går för länge med eventuella dåliga värden....grrr...kan de inte bara skicka remiss!!!

• Alfredboy

Banzai: Precis, jag får väl ringa igen och tjata lite...Tänkte inte på strejken, nog kan det vara så att det tar tid pga det, men jag vill inte riskera ett liv för det!

• Alfredboy

Tack förresten för svar så snabbt, lugnade lite i alla fall

• Alfredboy

Mama Bean: GRATTIS! Jag tänkte faktiskt på det när du skrev för några dagar sedan att du spydde...att du kanske är gravid, och så var det ju så. Håller tummarna hårt för dig jag också. Själv har jag precis fått tid imorgon för blodprov, då är jag i vecka 7+3. Hoppas det inte är försent att kolla då. Tycker att mina fingrar svullnat en massa, och så var det sist mina värden låg åt skogen....

• Alfredboy

Grrr...Var hos bm idag och tog prover, och så frågade jag hur ofta jag ska fortsätta ta prover nu under graviditeten, då sa hon att vi tar bara nu, sen i v.25 och sen i v.35....Är inte det på tok för lite? Tänk om värdet förändras och blir helkasst och plutten i magen påverkas. Tycker man borde kolla lite oftare, eller? Hur har ni andra gjort som haft sköldkörtelproblem under grav, jag fick det ju efter min förlossning med första barnet, så jag vet ju inte.

• Alfredboy

Emma3: Min mens strulade när jag började med Levaxin, men åt andra hållet. Jag fick helt plötsligt jääääättelång menscykel. Sen försvann mensen helt...Blev gravid då vi hade noll koll på min äl, och slarvade lite med pessaret

• Alfredboy

Undrar om mina prover märktes med "akut" eftersom jag är gravid??? Jag skulle fått veta mina provsvar i fredags, men ingen ringde och nu börjar jag undra om de inte kollat dem än...

• Alfredboy

Grrr, jag försökte nå min läkare för att höra om det kan stämma att man bara tar prov vid inskrivningen samt v.25 och v.35 under en graviditet som min bm påstod. Fick inte tala med läkaren, men sjuksköterskan som svarade hänvisade bara till att det är mödravården som har hand om alla provtagningar nu under graviditeten och att jag får prata med dem. Jag litar ju inte riktigt på dem, i och med att de inte vill ta nya prover förrän v.25. Jag är i v.10 nu och tog prover för 2 veckor sedan, alltså inga nya förrän 17 veckor senare,....sjuuukt!!!

• Alfredboy

Mamma Hela: Jasså, tog du också prover så sällan. Så de på spec.MVC nekade dig alltså att få ta prover oftare? I vilka veckor tog du prov då? Jag blir galen av oro om de inte kollar innan v.25, tänk om jag går med pissvärden och det påverkar bebisen...

• Alfredboy

Pucko Buffy: Usch, det lät inte som några roliga värden alls...Förstår att du är trött och mår dåligt. Jag fick Hypothyreos i somras efter förlossningen av min son, som sämst hade jag 93 i TSH och mådde skit. Var trött, svullen, gick inte ner i vikt trots massa träning, yrsel m.m...Fick omgående Levaxin och ökade succesivt dosen och ligger nu på 125 mg. Det tog rätt många veckor innan jag märkte skillnad på hur jag mådde, men sakta men säkert började jag sedan att må bättre, och även rasa i vikt. Sist jag kollade låg mina värden för första gången inom ramarna för vad som är OK, så c.a 9 månader tog det att få ordning på det. Hoppas att du snart mår bättre!

• Alfredboy

MammaHela: Hälsa och gratta tösen!

• Alfredboy

Jag var på inskrivning hos bm i onsdags och då meddelade hon att proverna jag tog för över 2 veckor sedan inte var på topp. GRRRR...VARFÖR, VARFÖR ringer de inte då direkt så att man får ändra så fort som möjligt. Jag bad att få veta provsvaren och det var TSH som låg lite för lågt, 0,34 låg det på, och T4 låg på 15,2....Alltså hade T4 sjunkit sedan jag blev gravid och TSH hade alltså också sjunkit. Läkaren på Mvc ville då sänka min levaxindos från 125 mg till 100 mg....Jag blir tveksam eftersom T4 hade sjunkit, och dessutom är det väl vanligast att man får HÖJA dosen när man är gravid???? Vad tror ni, värdena är ju inte helt åt skogen, men det kanske blir ännu värre om jag inte sänker? Jag får väl helt enkelt göra som läkaren säger, det värsta är att hon verkar ha noll koll och vet knappt vad detta är för sjukdom, hon följer bara referensvärdena, som visst säger att TSH ska ligga mellan 0,4-10 under en graviditet......Låter sjukt högt med 10 om jag får säga min åsikt....Hmmm....

• Alfredboy

Förmodligen är det så det står, 0,4-1,0 men läkaren läser väl som hon beter sig, alltså som en kratta och påstår att så länge värdet är under 10 så är det lugnt, så hon sänker min dos och så får vi hoppas det blir rätt! Känns lite läskigt att experimentera när det inte bara är MITT liv det handlar om utan även min blivande BEBIS liv....GRRR!!! Jag blir också trött på alla läkare som inte har koll...

• Alfredboy

Någon som varit med om att hosta upp blod? Jag gjorde det igårkväll och imorse, är ju gravid och funderar på om det kan ha med det att göra. Eller om det kan vara nåt med sköldkörteln, sänkte ju min dos levaxin för 2 veckor sedan. Man blir lite nojjig....

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9