• Primrose

Vi med högt FSH forts.

Oj vad här har skrivits! Är mitt uppe i sista månaden av en massa projektarbeten innan terminsslut. Så jag hinner inte skriva så ofta.

Usch, vad ledsen jag belv för din skull, Bubblare. Okänsliga och korkade läkare behöver vi inte fler av. Jag förstår verkligen ditt dilemma. Jag har själv gjort utredning på Lucina - men inte ang. högt FSH utan ang. att jag har fått flera MF. Det kan ju inte skada att göra en utredning där, eftersom de kan hitta allt möjligt som man inte kände till förut (eller ingenting, förstås) som andra kliniker inte undersöker. Jag har ju själv erfarenhet av både Sophiahemmet och Fertilitetscentrum. Det som är fördelen med FC är ju att de gör AMH-testet  och därför kan kartlägga äggreserven bättre. Båda klinikerna har jag upplevt som åldersfixerade, men du är ju betydligt yngre än jag så de kan nog vara mer positiva i ditt fall. Du behöver ju inte alls nämna dina tidigare försök och utredningar, om du inte vill. Det enda är om du kommer att vilja lägga fram alternativa tillvägagångssätt i behandlingen - då kanske de börjar undra varför. Sophiahemmet är ganska konservativa i sina behandlingsmetoder, men jag vet sådana som har lyckats övertala dem att pröva nya varianter (och inte bara standard: långa metoden + Gonal-F).
    Jag skickar dig massor av kramar!!

svanhild: Hej! Jag tror inte att eventuell hormonhjälp kommer att göra att kroppen lättare behåller ett dåligt embryo. Är ägget av för dålig kvalitet och blir befruktat kommer kroppen ändå att stöta bort det. Åtminstone kommer inte hormonerna att få det att stanna kvar om det annars skulle ha stötts bort. Däremot anser en del läkare att hormontillskott av t ex Progesteron hjälpa ett bra embryo att stanna kvar som kanske annars skulle ha stötts bort. Det bästa är naturligtvis att fråga din läkare. Jag är amatör och skriver bara efter vad jag fått veta.
    Jag har själv haft tre MF och nu när jag tagit Progesteron och Trombyl (t o m v. 12) är det första gången som jag har kommit så här långt (v. 15) och fått se att fostret (ännu så länge) mår bra. Om det är en slump eller beror på medicinerna vet jag förstås inte.

• Primrose

Här kommer listan!

VILL BLI GRAVIDA:
    Bubblare: Sprutstart Menopur, 18/3, avbutet endast 1 blåsa. Ta nya tag...
    Lalla1: viloläge, ny IVF planerad augusti. Behandling med akupunktur fram tills dess och under IVFen.
    Kramis80: sprutstart 3/4 175 iu puregon, vul 9/4 , ÄP 15/4, ET 17/4.
    tjaldur: ÄP 30/4

GRAVIDA:
    Primrose: 3/3 testade +, vul 19/3 (v.7), vul 14/4 (v.10), NUPP 1/5, UL 5/6
    Tracy: 3/3 testade +, vul 8/4 (v. 10)

BEBIS:

Vad jobbigt för er båda, kramiis. Jag skickar kramar.

• Primrose

Oj, vad jobbigt med så mycket stress, kramiis. Jag hoppas att det lugnar ner sig - du måste kunna ta hand om dig.

Vad trevligt, Bubblare! Då håller jag tummarna för att era "aktiviteter" ger ett toppenresultat!

Här är det inte så mycket nytt. Förutom att jag är glad för varje dag. Jag har haft en himla huvudvärk i en månad nu - så det är litet jobbigt. MEN så länge bebben stannar kvar och är frisk och  mår bra är jag glad och tar gärna en del fysiska obehag. Sitter just och funderar på hur mycket jag ska jobba i sommar. Egentligen hade jag tänkt att ta det superlugnt nu när terminen snart är slut. Jag får se om jag bestämmer mig för att skämma bort mig ordentligt med ledighet eller inte.

• Primrose

Jag är så ledsen för din skull, tickan! Kramar.

Jag har haft litet trassel att komma in på FL och har massor av "plugg" så här i slutet av terminen.

Lalla: Lycka till i morgon hos läkaren! Jag har också hört att bidrottninggélén kan röra till det litet med ÄL. Men det ska ju vara bra också för fertiliteten enligt en del. Det är säkert inte klimakteriet det handlar om - det verkar för snabbt.
    Jag har mitt stora VUL den 5:e.

Kramar alla!

• Primrose

Vad skönt att mensen kom, LALLA.

Kramis - ja, det kan vara så skönt att prata med någon som man inte har nagra känslomässinga band till. Vad härligt att han var intresserad.

Jag går här och väntar på kallelse till synfältsundersökning. Min endokrinolog tyckte inte att det var någon idé att kolla prolaktinvärdena - och jag gav upp. Han menade att det ändå inte var något att göra.... Men jag vill i alla fall gå på undersökningen utifall tumören skulle ha vuxit.

Tjingeling!

• Primrose

kramiiis: Ja, jag ska absolut gå på synfältsundersökningen. Jag väntar på kallelsen men det blir i slutet av juni, hoppas jag. Det ska visst göras i c:a v. 20 första gången.

Ja, vi är alla värda litet semester! Jag pluggar nu, men känner att även jag behöver komma bort litet. I början av juni har min man två veckors semester och efter UL:et den 5:e kommer vi att kvista iväg någonstans.

• Primrose

Grattis till er lille son, Elpida. Underbart!Skrattande

Spreta: Det där med ålder och FSH (Follikel Stimulerande Hormon) är litet knepigt eftersom en del kan vara ganska unga och ha högt FSH. Jag hade ett FSH på 6 när jag var 41 och blev gravid tre gånger efter det (med MF), sedan gjorde jag två IVF:er men jag vet inte vad mitt FSH var då (antagligen inte jättehögt för det var inget de nämnde) - jag var också svårstimulerad. Jag gjorde AMH-testet innan mina IVF:er (då gjordes det bara på en klinik i Stockholm, som skickade blodprovet i England, men nu görs det viss på några ställen till). AMH mäter äggreserven och anses vara ett mer definitiv och säker indikation på om hur många ägg man har kvar och om man är på väg in i klimakteriet. Having said that ... jag blev rekommenderad att göra ÄD och stod i kö utomlands för det när jag nu i februari (43 år) blev gravid på "naturlig" väg, med ett FSH på 19! Den här gången har det gått bra ännu så länge och jag går in i vecka 18 i morgon.

Med andra ord - ett högt FSH behöver inte betyda att du inte kan bli gravid. Det gör det inte lättare, men det är bevisligen inte omöjligt. Kanske skulle du försöka med AMH-testet innan ni testar med ett IVF till?

• Primrose

Jag var med om en jätteobehaglig sak i dag där jag jobbar extra och hade kunnat skadas rejält. Jag blev otroligt skakis och var tvungen att ta emot med all styrka jag hade. Sedan fick jag jätteont i hela ländryggen, och var uppriven och ledsen och blev så orolig för min lilla bebis att jag och min man gick till min BM. Som tur var kunde hon ta emot och så lyssnade vi på bebisens hjärta (första gången jag hört det)! Oj, vad det kändes lugnande.
    Men nu har min man och jag kommit fram till att jag inte kan fortsätta där eftersom det uppenbarligen är farliga moment i arbetet som jag inte bör utsätta oss för. Så nu ryker de pengarna jag hade tänkt jobba ihop under sommaren. Men bebben är värd det, förstås!

Jag ska nu genast gå in och titta på dina bilder, Ma Lu.Glad

• Primrose

Jag förstår dig, Bubblare, efter att ha hört litet om Dr N. Även om det ska vara väldigt bra där. Jag gick ju också hos en mer västerländsk (med kinesisk utbildning). Mor och son - samma klinik, MaLu?

Jättefina bilder, MaLu!
    Jag brukade gå hos en osteopat regelbundet då jag bodde i England. Om du bor i Stockholm kan du kanske ge mig namnet på din i min inbox eller så?

• Primrose

Jag håller med om att akupunktur blir dyrt. Själv gick jag bara dit i samband med mina IVF:er - totalt en 10 gånger eller så.

Svar på tråden Vi med högt FSH forts.