Vi med högt FSH forts.
Oj vad här har skrivits! Är mitt uppe i sista månaden av en massa projektarbeten innan terminsslut. Så jag hinner inte skriva så ofta.
Usch, vad ledsen jag belv för din skull, Bubblare. Okänsliga och korkade läkare behöver vi inte fler av. Jag förstår verkligen ditt dilemma. Jag har själv gjort utredning på Lucina - men inte ang. högt FSH utan ang. att jag har fått flera MF. Det kan ju inte skada att göra en utredning där, eftersom de kan hitta allt möjligt som man inte kände till förut (eller ingenting, förstås) som andra kliniker inte undersöker. Jag har ju själv erfarenhet av både Sophiahemmet och Fertilitetscentrum. Det som är fördelen med FC är ju att de gör AMH-testet och därför kan kartlägga äggreserven bättre. Båda klinikerna har jag upplevt som åldersfixerade, men du är ju betydligt yngre än jag så de kan nog vara mer positiva i ditt fall. Du behöver ju inte alls nämna dina tidigare försök och utredningar, om du inte vill. Det enda är om du kommer att vilja lägga fram alternativa tillvägagångssätt i behandlingen - då kanske de börjar undra varför. Sophiahemmet är ganska konservativa i sina behandlingsmetoder, men jag vet sådana som har lyckats övertala dem att pröva nya varianter (och inte bara standard: långa metoden + Gonal-F).
Jag skickar dig massor av kramar!!
svanhild: Hej! Jag tror inte att eventuell hormonhjälp kommer att göra att kroppen lättare behåller ett dåligt embryo. Är ägget av för dålig kvalitet och blir befruktat kommer kroppen ändå att stöta bort det. Åtminstone kommer inte hormonerna att få det att stanna kvar om det annars skulle ha stötts bort. Däremot anser en del läkare att hormontillskott av t ex Progesteron hjälpa ett bra embryo att stanna kvar som kanske annars skulle ha stötts bort. Det bästa är naturligtvis att fråga din läkare. Jag är amatör och skriver bara efter vad jag fått veta.
Jag har själv haft tre MF och nu när jag tagit Progesteron och Trombyl (t o m v. 12) är det första gången som jag har kommit så här långt (v. 15) och fått se att fostret (ännu så länge) mår bra. Om det är en slump eller beror på medicinerna vet jag förstås inte.