• LALLA1

Vi med högt FSH forts.

Dags för ny tråd igen! Hoppas ni hittar hit:

Här samlas vi tjejer som fått besked om att vi har ett FSH som stigit över gränsen för det normala (10). Vi stöttar varandra genom besked och behandlingar av olika slag, utbyter tips och information, glädjs och gråter med varann. En del av oss har hängt ihop härinne en längre tid och våra tidigare trådar finns länkade längst ner. Många har lyckats bli gravida (spontant eller genom ivf), en del kämpar med behandlingar och andra har valt andra vägar. Alla är lika välkomna!

Högt FSH ingår i diagnosen "oförklarlig barnlöshet", dvs. det är inte omöjligt att bli gravid men det kanske tar lite längre tid Vi ger inte upp i vår kamp för att få en även om vår väg dit kan bli en annan än den "normala"!

Ett förhöjt FSH kan vara ett tecken på att man är på väg in i ett för tidigt klimakterium. Ofta är man iaf mer svårstimulerad än "normala" kvinnor, vilket beror på att ett högt FSH signalerar att äggstockarna är lite latare, trögare, svårstartade... och det kan vara svårt att stimulera fram många ägg. Unga kvinnor (iaf under 35) som har högt FSH ska dock oftast inte ha problem med äggkvaliteten utan det är kvantiteten som är bekymret. Det är helt enkelt glesare mellan guldäggen! Vad det förhöjda värdet beror på vet forskningen inte säkert, men orsakerna KAN vara t.ex. endometrios (som förstört äggstocksvävnad eller pga att man opererat bort delar av äggstockarna), genetiska (andra släktingar har också hamnat i ett tidigt klimakterium) eller så har något skett under fosterutvecklingen så att man fötts med färre ägganlag än andra (t.ex. pga infektion under ett kritiskt skede).

Det är svårt att hitta info om FSH på svenska sajter och många som tittar in har inte heller fått veta nånting vettigt av sina läkare. I våra tidigare trådar (se länkar nedan) har vi samlat länkar till främst amerikanska sajter där det finns mer information att få. Det är dock värt att minnas att olika labb och olika kliniker mäter FSH enligt olika skalor och det går inte alltid att jämföra sina egna värden med tabeller etc. (Gäller främst amerikanska sajter.)

Ett viktigt test för att mäta hur stora chanser man har trots ett förhöjt FSH är det s.k. klomifentestet (eng. Clomifen Challenge Test=CCT) där man först mäter FSH cd 3, äter Pergotime dag 5-9 och mäter FSH igen cd 10. Ett värde som dag 10 hållits kvar på samma nivå som dag 3, eller ännu hellre sjunkit, tyder på att äggstockarna är mottagliga för stimulering. Ett stigande värde ger en vink om att äggstockarna troligtvis är mer eller mindre svårstimulerade.

Del 1:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m13410282.html

Del 2:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m16049831.html

Del 3:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m19532117.html* * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet! * *

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-20 13:19:14:
    Del 4:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m23023753.html

Del 5
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-24 11:02
    www.familjeliv.se/Forum-7-128/m29347053.html

Öppnar en ny tråd eftersom den gamla stänger snart. Hoppas ni hitta hit allihopa
  • Svar på tråden Vi med högt FSH forts.
  • LALLA1

Tjaldur: Håller tummarna!!

• LALLA1

Grattis tjaldur!! Det var roliga nyheter så här på fredagseftermiddan. NU hoppas vi att de växer till sig ordentligt.

Kram Kram

Trevlig helg!!

• LALLA1

Hej allihopa!

Ja här har det hänt en del läser jag....

Grattis Tjaldur och Tickan till ruvningen!!

Primrose; Skönt att NUPP visade bra. Vilken vecka är du i nu?

Kramis; Stora tröstekramar!!! Vet hur jobbigt det är när det inte går som man tänkt sig.

Själv så händer inte så mycket, går på akupunktur och äter lite örtmediciner. Vi ska träffa läkarn på tisdag och  diskuttera nästa IVF, så det blir intressant och se vad ´hon säger.

Ha det!!!

• LALLA1

Hej!

Kramis; Det är väl SJÄLVKLART att du ska få bli lycklig och må bra gumman, du ska se att ordnar sig, Ni har ju fler försök kvar och försök att tänka som jag, ta denna sommar och försök själva och bara va, inte tänka så mycket på det hela och en sak till, hösten kommer snart, sommaren går ju så fort. Du och jag får kämpa ihop i höst helt enkelt.

Jag tycker det verkar som att du är en stark person som varit med om en hel del saker och ändå orkar du forsätta kämpa. Det är inte alla som kan det. Det blir Er tur, ska du se. Det tar bara lite längre tid tyvärr.

Vi har iallfall haft en kanonhelg, mycket fix hemma men även en tripp till Kolmården, som lilltjejen tyckte var jätteroligt.

Ha de

• LALLA1

Hej på er!!!

Bubblare; ja vad ska jag säga, kämpa på gumman, håller med dom andra svaren i tråden, prova andra kliniker och kanske osteopati och liknande kan hjälpa. Själv så går jag på akupunktur och det tror jag på. Vet inte vem som gör osteopati och liknande här nere. Men allt är värt att prova.

Själv så var vi och träffade läkaren igår inför vår nästa IVF, och det var inte samma läkare vi haft förrut, och jag måste säga att jag blev riktigt förbannad när vi satt där. Hon kolla igenom de tidigare provsvaren och det första FSH provet jag tog var ju på 18 vilket är väldigt högt det vet jag, men hon sa "ja 18 är ju jättehögt, det är ju sjukligt högt, bara så du vet att dina chanser är jättesmå ja kanske 10%". "Jag vill bara vara ärlig med er att era chanser inte är dom bästa, men vi hjälper er om ni vill, det ni ska tänka på också ar ju faktiskt att det kostar ganska mycket pengar", Som om jag inte visste det eller!!!! Sen började hon förklara en massa om FSH och nästa idiot förklarade oss, så jag kunde hålla mun, så jag sa det du jag vet allt det där, det är ingen ide att gå igenom det igen. Läkaren sa " ja vill bara att ni ska veta att ni har små chanser och vill inte att ni ska ha för höga förhoppningar om att detta ska lyckas". Då sa jag " jag vet att vi har små chanser jag har inte fått ut så många ägg förrut heller så varför tror du att jag förväntar mig att få en jätteskörd denn gång"? Hon sa " Jag vill bara vara ärlig".

Ja sa det att jag måste få en chans till för att omdet inte går vägen så vet jag iallafall att jag gjorde allt jag kunde för att få ett barn till. Har jag inte det så kommer jag nog inte kunna släppa detta utan att kanske undra tänk om osv.

Sen var det som att vända blad, hon sa "ja denna gång vill vi göra denna långa metoden och använda oss av Menopur, kan ju vara så att du behöver både FSH och LH, ja det kan det ju  tänkte jag. Som det sog i journalen så tror ju min riktiga läkare på att vi har en chans iallafall. Vi har ju trots allt lyckat få en dotter och då var ju oddsen små också, även om FSH inte var något problem då.

SÅ vi får börja efter sommaren, om vi vill så får jag börja spraya på juli mensen, vi får se hur vi gör. Känner att jag vill ge akupukturen en chans också den kan ju ta lite tid innan kroppen ändrar sig. Jag menar vi kan ju faktiskt få både fler och bättre ägg pga akupukturen så det väl värt att prova ett tag kanske.

Den läkaren hoppas jag att jag inte behöver träffa igen.

Hur är det med er andra??

Kramisar

• LALLA1

Hej på er!!!

Har inte varit inne på ett tag nu, har försökt att tänka på annat.

Tickan; STYRKEKRAMAR från mig, så tråkigtLedsen.

Primrose; Roligt att det går bra för dig!!!!! När är det stora UL?

Hoppas ni andra också mår bra!!!

Själv så fattarjag ingenting av denna månad. Min mens kom den 1maj och den varade i 5 dagar sen gick det tre dagar så kom en rosaaktigflytning, sen har det inte varit någonting  förräns idag kommer en stor rosa flytning och jag är bara på dag 19 i cykeln. Vad beror detta på tror ni, Har jag hamnat i klimakteriet redan? Kan det vara akupunkturen? Har också ätit bidrottninggele denna månda, kan det bero på det??? Jag blir galen, kan inte bara kroppen funka som den ska?? Vad tror ni? Ska til gyn och akupunktören på onsdag så jag hoppas att någon av dom av något lugnande att säga.

Kramisar

• LALLA1

Hej på er!!

Tack tejejer för era svar!! Nej jag tror egentligen inte att jag hamant i klimakteriet redan, men jag blir så orolig när mensen också börjar strula, jag hoppas verkligen inte att det beror på akupunkturen för jag mår så bra av den, Däremot kan det ju vara bidrotninggelen så den har jag inte ätit idag.

Ska till läkarn imorrn så vi får se vad hon säger.

Ma Lu; var glad gör att du inte gått upp så jätte mycket ändå, jag gick upp nästan 30kg och det var ingen hit. Har fortfarande 5 kilo kvar att gå ner, men med tanke på vad man fick så var det defentivt värt det :).

Kram på er!!!

• LALLA1

Hej på er!

Lycka till Bubblare med nytt prov, nu hoppas vi att värdet sjunkit rejält!!!

Idag så var jag hos min gyn och förklarde hur min månad varit med mensen och hon trodde att det förmodligen berodde på IVFen vi gjorde i slutet på mars och att kroppen inte kommit igång som den ska. Men hon skrev ut Gestapuran? som jag skule äta i 7 dagar så mensen kommer som den ska till nästa månad. Vad tror ni ska jag äta det eller bara låta kroppen vara lite? Blir lite osäker då det känns som jag laborerar med kroppen hela tiden. Min gyn sa att det är inget farligt att äta dom och kroppen "ballar" inte ut av det men ändå?

Ha det bra!!!

• LALLA1

Hej på er!!

Kramis; Kul att träffa någon sådär och verkligen kunna prata med :) Håller med dig när man väl säge om det är så är det ju skönt att inte behöva hitta på något.

Själv så hann jag inte börja äta Gestapuranet, då mensen kom ändå. Så denna månad så var min cykel bara 21 dagar!! Hoppas verkligen att det rättar till sig till nästa månad.

Ha det bra! Trevlig helg!!

Kramisar

• LALLA1

Hallå!! Här inne händer det inte mycket. Hur är det med er alla?

Själv så händer det inte så mycket, går på min akupunktur och hoppas att mensen som förmodligen kommer att komma, ska komma som den ska denna månad. (hade 21 dagar sist). Har för andra eller tredje månaden irad nu ont i ena bröstet från ungefär äl till mensen kommer. Har inte haft så förrut. Någon som känner igen sig? Jag blir så nojig, tycker jag klämmer på tuttarna hela tiden, med rädsla för att hitta något.

Kram på er!!!!

• LALLA1

Hej igen!

Ja du har säkert rätt Bubblare det är bara så frustrerande att det ömmar hela tiden och så sitter man och inbillar sig saker.

Hoppas att Metforminet funkar för dig!! Håller tummarna!!

Kram Kram

• LALLA1

Oh GRATTIS Primrose!!!!!! Med detta fantastiska besked antar jag att allt gick bra på UL?

Kramis

• LALLA1

Hallå tjejer!!

Bubblare; Låter bra att du fokuserar på annat just nu tror att det är bra för både kropp och själ att ta ett brejk från allt ett tag.

Primrose: Härlig att få lyssna på hjärtljuden det är en otrolig känsla. Skrattande. Själv så kände jag de första sparkarna runt v 21-22, Det är alldeles underbart och man får lite respons när man trycker på magen och såSkrattande. Jag vet att jag tryckte till på magen ja i nästa varje dag för att kolla att jag fick svar och ibland kunde jag få en rejäl spark upp i revbenen, störde väl i sömnen antar jagSkrattande....

Kramis; Det var ju kanon att få börja spreja redan nu. Så är du startklar till augusti antar jag...

Själv så kommer jag att ringa till Kliniken efter sommar uppehållet så jag räknar inte med att börja spreja förräns i slutet av augusti. Det känns bra faktiskt, går ju på akupunkturen och jag känner att kroppen börjar blir normal igen. T ex alla finnar på ryggen är borta och jag känner mig piggare och mer energi. Förra hösten och vintern var jag ju ständigt sjuk med penecillin kurer och jag vet inte vad så nu känns det som att allt börjar bli OK igen. Det känns kanon. Därför känner jag att jag vill gå hos akupunktören ett tag till innan vi sätter igång och hoppas ju också på att mina ägg blir fler och bättre av den.

Nu går jag på semester för en vecka, det ska blir skönt, det blir Astrid Lindgrens Värld med husvagnen bla. Det blir nog jättekul för vår dotter som är helt galern i både Pippi och Emil.

Så ha en trevlig midsommar allihopaSkrattande!!!!

Kram Kram

• LALLA1

Hej igen!

Primrose; Jag tryckte inte på magen förräns jag fick första signalen från magen innan dess vågade man ju inte så vänta tills den första kicken kommer sen är det nog ingen fara. Jag tröck inte på magen hårt alltså lite mjuk så där.... För mig kändes det bra att få lite respons för att ha lite koll så att säga. Senare i graviditen kommer du säkert känna när barnet har hicka, det är också en speciell känsla.... Det liksom bubblar till....

Ha det bra!!

• LALLA1

Hej på er!! Här var det lugnt. Hur är det med er alla? Var midsommar bra??

GRATTIS MaLu till tjejen!!!!!!

Själv så känns det som att jag behöver vara ledig en vecka för att komma igen förra veckans ledighet. Vi hade det jätte bra, vädret kunde ju varit bättre men jag börjar bli van nu. Huvudsaken är ju att lilltjejen hade det bra och det hade hon kan jag säga. Men just nu är det kämpig period med henne tänk er en 2,5 årig med tre-års trots och är helt oberäknelig, lyssnar inte, äter inte (bäst på dagis) förmodligen för att testa mamma, testar gränser hela tiden.... hu ja, tålamod tålamod........... Men det blir väl bättre snart hoppas jag!!!!!

Kram på er

Svar på tråden Vi med högt FSH forts.