• Ma Lu

Vi med högt FSH forts.

Hej hopp! Tappade bort er lite när ni startade ny tråd *virrpanna*

Underbara nyheter från tjaldur och tickan!!! Hoppet är det sista som överger en!!! Härligt att du tickan så här långt har kunnat räcka långnäsa åt läkaren som inte ville låta dig göra sista i trepacket! Själv har jag väldigt goda erfarenheter av osteopati och tror absolut på att det kan göra skillnaden! Sen är inte aku, zonterapi, allehanda massager etc heller fy skam men jag hade turen att råka på en oerhört duktig osteopat och jag tror det gjorde väldigt stor skillnad för oss det sista försöket

Tummarna hålles för Kramis!!!!

Kramar och trevlig valborg

* * * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet * * *
  • Ma Lu

Grattis tjaldur

Idag är det ett år sedan vårt första ÄP på CvL... Ett helt år!

Kramis: Uschdå... Det är inte bra med tjuvtest som visar minus för man blir så himla deppig och sen kan det mycket väl vara plus påt estdagen ändå! Tummen!!!

* * * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet * * *
  • Ma Lu

Tickan: Hurra Fem av åtta är ju heeeelt godkänt! Vid vårt första ivf hade jag inte ägg i mer än 11 av 25 blåsor men andra ggn var det ägg i nio av femton Håller tummaran för befruktningen nu!!!

Usch vad jobbigt att må så dåligt Jag hade bara ont i magen så jag kröp fram på golvet härhemma Hoppas du mår bättre imorn!

• Ma Lu

tjaldur: dagen efter ÄP kan man få veta hur många som befruktats och sen till ET (som blir ganska exakt 48h efter att äggen sammanförts med spermierna) ska de små helst ha delat sig till fyra celler

Kolla in t.ex. på www.linne.se under rubriken ivf i menyn! Där har de (har iaf haft...) bilder på alla steg i utvecklingen

• Ma Lu

Tittar in med tummar till Kramis! Hoppas på att få se dig härinne med ett plus

Grattis till bra resultat på nupp Primrose Jätteskönt!

Håller tummarna för ET-tjejerna imorn

• Ma Lu

Åh Kramis så ledsamt Jag vet hur jobbigt det känns nu men visst var det ert första ivf? Faktum är att statistiken bara ger en ca 30% chans att lyckas på ett försök så risken att misslyckas är faktiskt alltid större än chansen att lyckas. Första gången kan också ses som nåogt av en testomgång där man ser hur kroppen svarar på behandlingen och sen har man alla chanser att efter det finjustera för att optimera chansen nästa gång! Ni fick trots allt svar från äggstockarna och ett fint litet embryo tilllbaka och det ska ju ses som väldigt positivt Sen att det inte höll hela vägen är trist men då var helt enkelt det här lilla pyret inte "programmerat" till att bli mer än en liten cellklump. Sorgligt men sant

Jag hoppas nu för dig att din kropp inte ska haka upp sig som min gjorde efter första ivfet för ett år sedan utan att du ska få bra cykler och ska kunna satsa på en s.k. inf-relaterad graviditet Man har nämligen kommit underfund med att det inte alls sällan blir så att kroppen är hög på hormoner efter en behandling så man blir gravid under de näramste månaderna efter misslyckat ivf Jag känner faktiskt flera som lyckats med det! Hösten känns förstås evighetslångt borta men jag hoppas och tycker att du ska försöka ta sommaren till att vila både kropp och själ och ta hand om dig riktigt mycket! Unna dig själv lite lyx Massage kanske? Skäm bort dig själv och sambon lite extra, förösk hitta något som får dig att slappna av och ta det lugnt på ritkigt! Det viktigaste med försöket nu kan ju ses som att ni faktiskt fick ruva Vila i att paniken över att kanske inte få fram en enda blåsa eller ett enda ägg i princip är borta nu och satsa på en positiv målbild om att nästa gång bara kan bli ännu bättre Och dessutom - och nu låter jag som en läkare - du är ju så UNG ännu så du behöver ju inte ha ålderpanik ens Är man 45 och måste vänta en sommar kan det bli jobbigt på riktigt KRAAAAAM!

• Ma Lu

Kramis: spa låter som en toppenidé Sen verkar det jätteskönt med både några veckor på landet lite borta från världen och dessutom lite "solgaranti" i Spanien Vi var två veckor i Spanien förra sommaren och bara latade oss och det var kanonuppladdning av batterierna efter alla bekymmer med första ivfet (Har en blogg som heter "Vårt första ivf" - tror jag - om någon vill läsa om den knaggliga vägen fram mot misslyckandet...).

Efter minuset då sökte jag upp både homeopat och osteopat och fick kroppen lite tillfixad (o knäckte bl.a. något i min nacke så att jag inte haft migrän sedan dess ) och tips om att vårda själen också och vikten av lugn och ro! Just att verkligen ta en stund varje dag när man är själv och tar det lugnt och inte har ljud runt sig funkade väldigt bra och avstressande på mig. Jag började med det på allvar i Spanien då jag på eftermiddagen brukade gå upp på rummet själv och duscha av mig salt/klor och sen låg jag på sängen med benen upp mot väggen och smorde in mig (Hade blivt rekommenderad yoga men var inte så taggad och då fick jag rådet att iaf ligga med benen uppåt och slappna av en stund varje dag för att förbättre blodcirkulationen i bäckenområdet ) Jag är iaf sån att när jag oroar mig kan jag inte sitta still utan har som myror i kroppen och springer från datorn till tvn till kylskåpet till... Glömmer hälften på vägen och stressar upp mig själv. Knappast nyttigt... Sen fortsatte jag med att ta tag i lite lätt träning i form av raska promenader med lätta hantlar (otroligt vad 0,5 kg extra i var hand kan göra ) och lite simning. Jag tror iaf jag ersatte lite av vätskan kroppen samlade iom sprejningen med muskler

Angånede magen så tror och hoppas jag att allt är så bra som det verkar enligt bm V. 32+0 imorn och bara fem veckor tills bebis är fullgången och bara sex veckor till första dagen de vill gå med på att sätta igång mig! Men det känns låååångt Tyvärr måste jag gå över vår ängladotters dödsdag och födelsedag innan dess och det känns läskigt och jobbigt men jag försöker att fokusera bortom det...

• Ma Lu

Åh, vad frustrerande Bubblare!!! Kraaaaaaam och aaandas djuuuupt!!!

Det där med att göra ny utredning vore kanske inte helt fel? Rekommenderar isf Lucinakliniken som verkar vara en av de mest "öppna" klinikerna i hela landet! Alla som vägrats prover av olika slag på andra kliniker har lyckats få dem tagna där utan knot!

Man blir ju förbaskad på dessa snåla privatkliniker som är så rädda om sin precious statistik att de sätter så pass låga "no go"-gränser utan att se till andra fakta

Så visst, ÄD-kön ska du väl inte tacka nej till men jag känner ju i allt  att du inte är färdig med de "vanliga" försöken än och om du ska kunna gå vidare med ditt liv som en hel människa så måste du följa din vilja att göra fler försök! Annars kommer du alltid fundera på OM och MEN... Släng dig på telefonen

STYRKEKRAM!!!

• Ma Lu

Kram också idag Bubblare! Lucina gör utredningar men håller också i behandlingar - dock inte ivf (ev. som samarbetsdoktor...) Jag trodde verklgien på StG för dig men så man kan bedra sig Visste inte de hade så pass knussliga gränser Fertilitetscentrum är dock mig veterligen den enda kliniken i stan som erbjuder det test som är "alternativt" till FSH, dvs. det här "nya" AMH-provet. Om du vänder dig dit kommer de säkert att ta det och ni får klarare besked!

Annars önskar jag all lycka med nya gyn

• Ma Lu

Skönt Kramis att du mår lite bättre! Låter läskigt med din sambo Han trodde kanske på mäns vis att ett ivf skulle "fixa problemet"... Låter som han borde få träffa någon kurator eller så som kan lite om ivf och barnlöshet. Eller visa honom pappagruppen här på FL! Där finns en del män som har erfarenhet av ivf!

Lalla: låter bra at ni får Menopur! Resultatet av vårt byte till M försöker sparka sig ut bredvid min navel just nu Nämen... vi fick färre tomma blåsor, bättre mognad, bättre befruktningsgrad coh bättre embryon med Menopur

Hur mår ruvarna?

• Ma Lu

Så himla trist, tickan... Finns inte ord egentligen. Kramar också här!

Lalla: jag fick mellanblödningar när jag åt bidrottningsgele så det kan mycket väl vara det Enstaka mellanblödning är ju inget att vara orolig för!

• Ma Lu

Emma: Hurra för tjockare slemhinna Kopplar på tumhållningen! Mirakel kan ske

Bubblare: Oja, stor som ett hus Nä...tycker inte jag är så jättestor trots att magmåttet (SF) ligger på och lite över översta kurvan! Har itne koll på vikten ritkigt heller men helt enlligt som man "ska" så har jag samlat lite runt höfter och rumpa nu de senaste veckorna så jag gissar att jag är uppe i +13-14 kilo sen inskrivningen - och det känns!!! Skulle rota runt bland infrysningsburkarna längst ner i skåpet igår och var nära att få kalla in en truck för att komma upp från golvet Och då hade jag BMI på 22 när graviditeten startade... Jaja, det lär bli "värre" än

Hur går det förresten med tidsbeställning hos ny gyn osv?

• Ma Lu

Kramis: ivf kan också strula till mensen rejält! Efter vårt misslyckande för ett år sedan hade jag först en megakort cykel och sen en enormt lång...

• Ma Lu

Grattis till mensen Bubblare (måste passa på och säga det för en gångs skull ) Akupunktur är inget att vara skraj för faktiskt Vissa nålar kan kännas lite men det är helt uthärdligt och mest är allt bara skönt och enormt avslappnande! Får man fråga var du ska gå?

• Ma Lu

Jo jag vet Har inte gått där själv men känner fler som varit där! Ta god tid på dig för man brukar vara tvungen att vänta. Och det lär ofta vara en hel del folk där! Lycka till Hon ska ju vara "skitduktig"! Helt klart värt att testa!

• Ma Lu

Ingen fara, Bubblare! det är inte bara folk med fertproblematik som går där utan migränpatienter, allergiker, rörelseapparatsfolk osv.

Skumt med ontet i äggstockarna! Jag håller en hacka på att de håller på att vakna till liv därinne

(Förresten, om man vill se så har jag idag lagt in både ul- och magbilder. Förstår den som hellre kräks än ser såna bilder men om någon är hugad så vet ni Finns ul-bilder på ängeln Elma också. Kram!)

• Ma Lu

Hihi, Bubblare Skam till sägandes så förstår jag att du bangade! Jag har också känt att det där inte är min grej... Däremot har jag gått på aku på ett annat ställe som är mer "västerländskt" Båda två som jobbar där är dock delvis utbildade i Kina i TCM (traditionell kinesisk medicin) men det är väldigt lugnt och det är musik på cd. Jag somnade nsätan varje gång.

Det jag fortfarnade rekommenderar allra varmast är dock osteopaten! (kan inte tjata nog om det

Toppen att nya gyn kändes bra! Har du alltså någon form av pco-liknande problematik cokså om du får Metformin?

• Ma Lu

Jajamensan, Primrose Samma akuklinik! Men jag slutade sen för jag blev stressad av att man skulle gå vissa dagar "för bästa effekt"

Inboxar min osteopatkontakt till dig

• Ma Lu

Bubblare: Du ska få akukliniken men jag varnar dig för att det i längden blir dyrare med aku där än osteopaten

Det låter ju inte dumt med Metformin då! Och cystan kan nog vara en följd av Menopuret

• Ma Lu

Hej söta ni Vår lilla Stella föddes i fredags kväll kl.22.05. Vi har precis kommit hem och ville bara säga att vi är hemma Kram!

Svar på tråden Vi med högt FSH forts.