Skyll inte bara på föräldrarna
John G: Kan inte annat än instämma i ditt inlägg. Det är oerhört tråkigt att skulden i tid och otid läggs på mobbarens föräldrarna, i synnerhet när det läggs på föräldrar som verkligen gjort allt för att stävja barnets beteende. Barn vet vad som är rätt och fel redan någon gång vid 10-13 års ålder men tyvärr njuter ändå vissa av att vara elaka och att mobba. Mitt personliga intryck är att det beror på ett behov av att få ur sig aggressivitet och att känna makt över någon annan. Barn kan helt enkelt vara genuint elaka, något vi dessvärre tycks blunda för idag.
Också jag har egna erfarenheter av att bli mobbad och jag tvivlar inte en sekund på att de visste vad de gjorde, förstod hur djupt det sårade där och då och att det får konsekvenser också på längre sikt för en person.
I mitt fall har dock mobbningen hur smärtsam den än var gett mig en inre styrka (enligt principen det som inte dödar härdar en) som är ovärdelig även om den var dyrköpt.
Vet inte om du blivit stärkt av mobbningen men klok verkar du iallafall ha blivit:)
Mvh
Mariatheresia (också blå förresten, kanske typiskt för alla oss fördetta mobbade;)