Inlägg från: Lindah77 |Visa alla inlägg
  • Lindah77

Gå om en årskurs?

jag jobbar som skolpsykolog och rekommenderar nästan aldrig fdr att låta sitt barn gå om ett år. Det kan leda till negativa känslor hos barnet som att han/hon känner sig dum, inte är lika gammal som de i klassen, att förlora kompisar som går i samma årskurs etc. Det viktigaste är ju att skolan jobbar på bra med elever då de går i en viss klass för att göra det bästa för den eleven.....och inte försöka fixa till nåt bra på slutet av året och låta eleven gå om. Om en elev går om är det viktigt att utarbeta tydliga mål, syften, resultat etc för att kunna följa upp hur det går för barnet i skolan under det året.

Om man behöver mer tid att tillgodogöra sig kunskap kanske det inte räcker att gå om ett år, tänker jag. Då kanske man bäst lär sig i en mindre grupp, gå ifrån vissa ämnen etc.....

• Lindah77

Jag har inga forskningsrapporter att hänvisa till, men av erfarenhet anser jag att det i de flesta fall är "onödigt" att låta en elev gå om.

Jag tror att i vissa fall har eleven större svh än vad som kan läsas in på ett extra år i skolan och behöver då istället t ex gå ifrån vissa ämnen. Det kan ju vara att eleven inte klarar av matte t ex och behöver jobba i mindre grupp och lära sig långsammare. Då kan man ju bara jämföra resultatet med eleven själv - hur mycket lärde sig eleven av den lilla gruppen i jämf med vad den antagligen lärt sig i den störa klassen? Det kan vara svårt att veta hur mcyket det hjälper, men det hjälper oftast elevens självkänsla och självförtroende. Alla kan inte nå upp till godkäntnivån i vissa ämnen, och kan inte det även om de går om ett år heller.

Sen finns det ju såklart de som gynnas av att gå ett år igen, men då handlar det mer om att eleven varit borta mkt från skolan pga sjukdom t ex.

Svar på tråden Gå om en årskurs?