Inlägg från: KaBi |Visa alla inlägg
  • KaBi

Att flytta ut på landet med barn - någon som har synpunkter?

Hej!
    vi är nyinflyttade i Södertälje och har börjat leta lite efter hus. Nu har vi hittat ett jättemysigt litet hus i Valåker nära Hölö, söder om Södertälje. Jag och min man skulle nog trivas där utan vidare, men jag tänker på vår lilla dotter och eventuella syskon: närmsta samhälle är ca. 5 km bort. Det finns en del hus runt omkring, men vi vet ju inte om där bor några familjer med barn. Vi vill ju egentligen att barnen ska kunna vara lite självständiga när de blir äldre och i alla fall cykla till kompisar.

Är det dumt att satsa på ett sådant boende då även om vi vuxna skulle älska det? Hur hade ni gjort? Någon som har några kloka tipps och råd att ge? Liknande erfarenheter? Vore intressant att höra hur ni hade tänkt!

/Karin

• Svar på tråden Att flytta ut på landet med barn - någon som har synpunkter?
  • KaBi
    musli skrev 2008-04-21 14:01:31 följande:
    Bor mitt i skogen i en pytteliten by med bara större barn. Har en dotter på 3 år nu i maj och ser inga problem med att bo som vi gör. Är skönt att bara kunna slänga ut henne i trädgården, långt till närmsta trafikerade väg och bara skog och natur och djur runt omkring! Visst kommer man få skjutsa lite men det dör vi inte av. Hon får helt enkelt följa med kompisar hem efter skolan så hämtar vi där eller så får någon kompis åka med ut hit efter skolan så kör vi hem eller deras föräldrar hämtar här.Nu går hon ju på dagis och det är fullt tillräckligt vad det gäller leka med andra just nu, särskilt om jag också ska börja jobba heltid. På helgerna är hon ju oftast hos farmor eller så åker vi iväg och hittar på något. Någon gång ibland kommer kanske någon av mina vänner ut med sina barn och då får hon ju leka även på helgen!Jag tänker som så att om föräldrarna är lyckliga är barnen ofta lyckliga, allt beror ju på hur man uppfostrar dem och hur mycket man vill ställa upp på dem!
    Det var ungefär såna här svar jag hoppades få

Tack alla, hoppas någon mer hör av sig!
  • KaBi

Hej!
    Tack för alla svar! Intressant att läsa hur ni tänker!

Jag är själv uppvuxen på landet men i en liten by så vi hade en del grannar inom några 100 meter, bla. min då bästa kompis. Det tyckte jag var perfekt, men jag vet ju inte hur det hade varit om inte min kompis också hade bott där. Närmsta stad var 10 km bort så på sommaren var det bara att cykla (bara småvägar). Så vill jag gärna att mina barn ska väya upp, men det är ju svårt att veta i förväg var bästa kompisen kommer att bo
    Men som många av er skriver: för ensligt är nog ingen bra idee hur vackra omgivningarna är... Skulle jag nog inte gilla i längden heller.

Huset nära Hölö blev det inte för det var alldeles för litet och för svårt att bygga ut insåg vi när vi varit där och tittat lite närmare, så vi får leta vidare. Men vi har i alla fall lärt oss lite mer om vad vi vill och det är ju inte fy skam

Svar på tråden Att flytta ut på landet med barn - någon som har synpunkter?