• JANI

hjääälp ni som har engelsktalande sambo!!!!!

Ni som har en engelsktalande sambo ( inte svenska) hur har ni gjort när ni flyttat till Sverige?
    Hur har ni hittat jobb?, har sambon lärt sig svenska först?
    Hur klarar man det ekonomiskt?
    Snälla ge mig rad och tips

Tack

• Svar på tråden hjääälp ni som har engelsktalande sambo!!!!!
  • StoneRoses

Min kille skulle flytta till Sverige for ett tag sedan, men han fegade ur just pga spraket. Det finns MASSOR av engelsman boende vid Odenplan/ St Eriksplan (jag vet eftersom jag bor dar - hor engelsman varje dag!) Sa landsman finns det gott om men sen har han ju SFI Sprak For Invandrare som han kan ga pa. Jobb ar ju lite svarare. Vi kopte en lagenhet tillsamans och da fick han "personnummer" pa kopet.

• Little J

Kika in i vår "engelska familjer" tråd, det finns flera där som bor med sina engelska sambos/makar här i Sverige

www.familjeliv.se/Forum-3-45/m29411586.html

Angående språket så är det ju viktigt, fast nog finns det yrken där det är OK om man är engelskspråkig. Tyvärr verkar det ju vara så om man är tex engelsman så är det ok att man bara pratar engelska, men om man är tex från ett icke engelskt talande land så är det inte OK.

Min sambo har iaf fortsatt med sitt arbete som frilans, kunderna är i UK och han sitter i Sverige och arbetar, åker över då och då för att vara "på kontoret".

Så mit tips är att plugga svenska om han inte har ett arbete när han kommer över hit. Folkuniversitet har väldigt bra kurser, som man iofs får betala själv, men jag har bara hört positivt om dessa.
    www.folkuniversitetet.se/templates/PageFrame.aspx

Sen gäller det ju att anmäla sig till Migrationsverket om man stannar mer är 3 månader, det är denna blankett man ska fylla i;
    www.migrationsverket.se/blanketter/bob/eu/blbilA_222021_sv.pdf

Man måste också gå till skatteverket och folkbokföra sig för att få ett personnummer...för utan detta funkar i princip ingenting ur ett ekonomisk perspektiv.

Anyway...been there...done it...and living happily together in Sweden

Lycka till

• JANI

Little J skrev 2008-04-20 21:39:51 följande:

Kika in i vår "engelska familjer" tråd, det finns flera där som bor med sina engelska sambos/makar här i Sverige www.familjeliv.se/Forum-3-45/m29411586.htmlAngående språket så är det ju viktigt, fast nog finns det yrken där det är OK om man är engelskspråkig. Tyvärr verkar det ju vara så om man är tex engelsman så är det ok att man bara pratar engelska, men om man är tex från ett icke engelskt talande land så är det inte OK.Min sambo har iaf fortsatt med sitt arbete som frilans, kunderna är i UK och han sitter i Sverige och arbetar, åker över då och då för att vara "på kontoret".Så mit tips är att plugga svenska om han inte har ett arbete när han kommer över hit. Folkuniversitet har väldigt bra kurser, som man iofs får betala själv, men jag har bara hört positivt om dessa.www.folkuniversitetet.se/templates/PageFrame....Sen gäller det ju att anmäla sig till Migrationsverket om man stannar mer är 3 månader, det är denna blankett man ska fylla i;www.migrationsverket.se/blanketter/bob/eu/blb...Man måste också gå till skatteverket och folkbokföra sig för att få ett personnummer...för utan detta funkar i princip ingenting ur ett ekonomisk perspektiv.Anyway...been there...done it...and living happily together in Sweden Lycka till
    tack sa mycket för din information !!!!
    ska kika lite pa länkarna

nagon som har tips pa vilka företag man kan söka jobb==???
  • Koffie

Min man är inte engelskspråkig (men engelsktalande) och från Holland. Han lärde sig svenska först, för att han ville det. Sedan lät vi flytten bero på var han skulle få jobb och sedan flyttade vi. Han hade lätt kunnat få jobb bara på att prata engelska, för övrigt.Och först när han fått jobb började jag söka och började vi ordna det praktiska. I och med att vi också hade försörjning redan från dag 1 så var vi aldrig speciellt oroliga för det - och i värsta fall hade jag gått på föräldraledighet. (JO, man ska kunna tillgodoräkna sig tid i ett annat EU-land, men räkna inte med annat än lägsta nivån. Och se i vilket fall som helst till att ha kontakt med ett av försäkringskassans EU-kontor då de är mer kompetenta med sådana saker där.Vi fick för övrigt båda två tillgodoräkna oss vår SGI för föräldrapenning, men det tog sin tid innan de holländska myndigheterna skickat rätt papper.)

Inom byggbranchen är det, trots en dalande konjunktur, en stor efterfrågan på folk på alla nivåer.

• JANI
    Koffie skrev 2008-04-23 15:18:29 följande:
    Min man är inte engelskspråkig (men engelsktalande) och från Holland. Han lärde sig svenska först, för att han ville det. Sedan lät vi flytten bero på var han skulle få jobb och sedan flyttade vi. Han hade lätt kunnat få jobb bara på att prata engelska, för övrigt.Och först när han fått jobb började jag söka och började vi ordna det praktiska. I och med att vi också hade försörjning redan från dag 1 så var vi aldrig speciellt oroliga för det - och i värsta fall hade jag gått på föräldraledighet. (JO, man ska kunna tillgodoräkna sig tid i ett annat EU-land, men räkna inte med annat än lägsta nivån. Och se i vilket fall som helst till att ha kontakt med ett av försäkringskassans EU-kontor då de är mer kompetenta med sådana saker där.Vi fick för övrigt båda två tillgodoräkna oss vår SGI för föräldrapenning, men det tog sin tid innan de holländska myndigheterna skickat rätt papper.)Inom byggbranchen är det, trots en dalande konjunktur, en stor efterfrågan på folk på alla nivåer.
    moster ia: har din man nagon särkild utbildning?
  • Koffie

Han är civilingenjör i bygg/anläggningsteknik.

Men som sagt, i byggbranchen behövs allt ifrån outbildade, till lärlingar, till "gubbar", till maskinister, till kontorspersonal, till platschefer, till konsulter, till höga chefer...

• Mullet

Min kille jobbar inom IT och därför var det inga problem att han nästan enbart talade engelska när vi flyttade hem till Sverige. Nu har vi bott här i ca 8 månader och han talar ganska bra svenska trots att han inte gått någon kurs.
    Det finns ingen svenskakurs han kan gå där ni bor nu på nåt universitet eller liknande? Lycka till!

• JANI
    Mullet skrev 2008-04-23 20:56:52 följande:
    Min kille jobbar inom IT och därför var det inga problem att han nästan enbart talade engelska när vi flyttade hem till Sverige. Nu har vi bott här i ca 8 månader och han talar ganska bra svenska trots att han inte gått någon kurs. Det finns ingen svenskakurs han kan gå där ni bor nu på nåt universitet eller liknande? Lycka till!
    mullet; nej tyvärr gör det inte det
    har din kille utbildning?
Svar på tråden hjääälp ni som har engelsktalande sambo!!!!!