Har ni klippt era kreditkort?
hej!
vi klippte alla kreditkort igår.
det var bauhaus och ett annat kort.
har du några kreditkort kvar och VARFÖR har du kreditkort?
varför inte använda de pengarna du har?
hej!
vi klippte alla kreditkort igår.
det var bauhaus och ett annat kort.
har du några kreditkort kvar och VARFÖR har du kreditkort?
varför inte använda de pengarna du har?
Hm, TS nu kom jag på en grej. Ett exempel på, enligt mej, en bra affär. Antar att du tycker jag är dum.
Jag var på stan. Gick förbi en butik där dom hade utförsäljning på på overaller. Dyra sådana, men nu med 40% rabatt. Gick genast in och kikade och hittade en overall och en dress åt ungarna. Givetvis till nästa vinter. Konsulterade plånboken som var tom och ännu ett tag kvar till lön. Halade raskt upp mitt kreditkort och handlade kläderna, man kan ju inte missa ett sådant kap!
Sen när lönen kom så lade jag på en gång över pengarna för kläderna till mitt koreditkortskonto. Sen 20 dar senare så drogs mitt köp från detta konto. Jag betalade ingen ränta, däremot fick jag några spänn för att jag haft innestående pengar på kontot.
Enligt dej så skulle jag istället lagt unan kläderna och gått in på min bank och tagit ut pengarna från mitt sparkonto, vilket inneburit att jag nyttjat mina max tre uttag per år och då skulle min ränta sänkas/gå ner till noll? Alternativt kunde jag ta från mina låste pengar och betala dyrt för det uttaget?
Jag förstår inte hur du orkar klanka ner på hur andra sköter sin ekonomi så länge dom inte har några problem med det.
Jag har många kreditkort men har aldrig utnyttjat krediterna. Många företag har ju så att man måste ta kreditkortet för att kunna få möjligheten att sätta in pengar i förväg. Vi sätter lite till hm, lindex, ikea, resia m.m. varje månad så den dagen vi behöver kläder, möbler, vill resa finns det pengar och vi behöver inte ta av den övriga bufferten som vi använder till större övriga utgifter.
Korten har vi haft i många år och de påverkar inte eventuella kreditupplysningar och låneansökningar längre eftersom vi också har ett ordentligt sparande som blivit en ansenlig summa (sparar ca 6000 kr i månaden i fonder och aktier).
Virriga Vera skrev 2008-04-24 07:23:31 följande: