• Inredaren

Har ni klippt era kreditkort?

hej!
    vi klippte alla kreditkort igår.
    det var bauhaus och ett annat kort.
    har du några kreditkort kvar och VARFÖR har du kreditkort?
    varför inte använda de pengarna du har?

• Svar på tråden Har ni klippt era kreditkort?
  • Virriga Vera
    Inredaren skrev 2008-04-23 23:51:36 följande:
    va? går den till kronofogden? jag kan ju tänka att har man ej råd att betala mamman, så har man ej råd att betalaförsäkringskassan eller kronofogden heller.
    För att sitta här och tycka en massa om skulder, skuldreglering så har du oroväckande liten kunskap om hur det fungerar i verkligheten med skulder och indrivning.
  • denna där
    Svar på #991
    va? går den till kronofogden? jag kan ju tänka att har man ej råd att betala mamman, så har man ej råd att betalaförsäkringskassan eller kronofogden heller.
    Har man inte råd att betala så har man kanske inte råd med kronofogden heller...men det är ändå där obetalda skulder hamnar, om man kan eller inte kan betala dom...
    Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • krypet fem

Hm, TS nu kom jag på en grej. Ett exempel på, enligt mej, en bra affär. Antar att du tycker jag är dum.

Jag var på stan. Gick förbi en butik där dom hade utförsäljning på på overaller. Dyra sådana, men nu med 40% rabatt. Gick genast in och kikade och hittade en overall och en dress åt ungarna. Givetvis till nästa vinter. Konsulterade plånboken som var tom och ännu ett tag kvar till lön. Halade raskt upp mitt kreditkort och handlade kläderna, man kan ju inte missa ett sådant kap!

Sen när lönen kom så lade jag på en gång över pengarna för kläderna till mitt koreditkortskonto. Sen 20 dar senare så drogs mitt köp från detta konto. Jag betalade ingen ränta, däremot fick jag några spänn för att jag haft innestående pengar på kontot.

Enligt dej så skulle jag istället lagt unan kläderna och gått in på min bank och tagit ut pengarna från mitt sparkonto, vilket inneburit att jag nyttjat mina max tre uttag per år och då skulle min ränta sänkas/gå ner till noll? Alternativt kunde jag ta från mina låste pengar och betala dyrt för det uttaget?

Jag förstår inte hur du orkar klanka ner på hur andra sköter sin ekonomi så länge dom inte har några problem med det. 

• Majora
    Japp det går till fogden Ask my dad. Han har säkert 40 ärenden där om underhåll.
  • Majora
    Majora skrev 2008-04-24 08:49:54 följande:
    Japp det går till fogden Ask my dad. Han har säkert 40 ärenden där om underhåll.
    *host* ja detta lät ju bra, men han har ju för sjutton 5 ungar att inte ha råd att betala för
  • Pip73

Jag har många kreditkort men har aldrig utnyttjat krediterna. Många företag har ju så att man måste ta kreditkortet för att kunna få möjligheten att sätta in pengar i förväg. Vi sätter lite till hm, lindex, ikea, resia m.m. varje månad så den dagen vi behöver kläder, möbler, vill resa finns det pengar och vi behöver inte ta av den övriga bufferten som vi använder till större övriga utgifter.

Korten har vi haft i många år och de påverkar inte eventuella kreditupplysningar och låneansökningar längre eftersom vi också har ett ordentligt sparande som blivit en ansenlig summa (sparar ca 6000 kr i månaden i fonder och aktier).

• Inredaren
    Trynträ skrev 2008-04-23 21:41:48 följande:
    Ja precis. För det kan komma som en chock när elräkningen kommer. Där kan man snacka om skuldfälla. Det är ju inte det lättaste att veta exakt hur stor den räkningen är i förväg.Sen har jag fortfarande inte fått kläm på varför TS inte anser att avbetalningar är en potentiell lyxfällan grej. Å kom inte dragandes med att det inte är ett plastkort för det är det. Se bara på Onoff kortet.
    man ser väl till att man har billigaste elbolaget och sedan har man väll lite koll på hur mycket man gör av med...
    bor man i hus har man inte råd med långduschar eller att ha 22grader varmt inne.vi hade inte det när vi hyrde hus iallfall..
  • Inredaren
    Micke skrev 2008-04-24 00:05:06 följande:
    Och det är därför den går till kronofogden. Skulder man inte har råd att betala hamnar just där.
    ja, men jag trodde inte att försäkringskassan skickade dit faktiskt.
  • Inredaren

Virriga Vera skrev 2008-04-24 07:23:31 följande:

För att sitta här och tycka en massa om skulder, skuldreglering så har du oroväckande liten kunskap om hur det fungerar i verkligheten med skulder och indrivning.
    skulder och indrivning vet jag hur det går till, men jag visste faktiskt inte att försäkringskassan skickade vidare till fogden.
    har bara hört att man får en skuld hos försäkringskassan, trodde att man fick delbetala den där.
  • Inredaren
    Majora skrev 2008-04-24 08:57:29 följande:
    *host* ja detta lät ju bra, men han har ju för sjutton 5 ungar att inte ha råd att betala för
    hehehe..jag fattar vad du menar...
Svar på tråden Har ni klippt era kreditkort?