Inlägg från: Åsa Lund |Visa alla inlägg
  • Åsa Lund

Hus i betong??

Fuktigheten ska mätas även i väggar/golv (inte bara luften) och om den är hög kan husets dränering behöva göras om.
    Det är omöjligt att få isolering under plattan på ett befintligt hus. Isolering under plattan spelar mest roll för värmen, inte för fukten.

• Åsa Lund

Klart att det går under golven, men knappast under bärande väggar?
    Dränering är mycket viktigare för att få ett bra inomhusklimat i källaren. Man kan ju isolera grundmuren utanpå oxå när man gör om dräneringen, ex med s.k. isodränplattor.

• Åsa Lund

Nej, betong isolerar inget vidare. Lättbetong och "Leca" är porösa sorter av betong, isolerar lite bättre iaf. Kan inga gränsvärden på radon, kolla andra sidor på nätet.

Jag har inte hört att man kollar luftfuktighet vid besiktning, utan i golv och vägg som du är inne på. Dock viktigt att kolla dräneringen av källarvåningen rent generellt.

För uppvärmningskostanden kan jag gissa att fönstren inte är så energieffektiva? Säkert bra virke för det var det på den tiden, men kan vara värt att kolla tätningslister. Samma sak med ytter- och altandörrar. Ventilationen är troligen självdrag.

• Åsa Lund

Underhållsintervall talar man om i samband med ex fastighetsbolag och deras underhållsbudgetar. Då räknar man ca 40 år för både VA-system och elanläggningar innan de ska bytas.

I villor blir det inte riktigt samma slitage, kanske inte samma löpande underhåll heller? Avloppsrören kan filmas inifrån om man vill ha en status på dem. Skulle det vara att de är igensatta borde det gå att spola dem rena så de håller i några år till.

Jag rekommenderar att ta med en elbesiktningsman i samband med överlåtelsebesiktningen, alternativt/åtminstone en behörig elektriker. Elfel är luriga att hitta för lekmän, samtidigt som det kostar skjortan att åtgärda sånt. Exempelvis får man formellt sett inte komplettera med ett jordat uttag i köket (i markplan) utan att uppgradera hela våningen till jordat, byta alla kablar, centralen, uttagen etc. Skulle tro att kablarna är gamla, torra och smular sönder när man pillar med dem, så börjar man i en ända åker man på att byta hela rasket. Det är inte säkert att kablarna är lagda i rör i väggarna så de går att dra ut och ersätta med nya.

• Åsa Lund

Jag menar inte alls att Du ska avstå från köp, men man ska veta vad man köper! Det är bra att tänka igenom hur mycket jobb man vill lägga ner och om man ska göra det själv eller hyra in folk.

Jag har en kompis som köpte hus från 70-talet där förre ägaren fuskat med elen, det kommer kosta dem 100.000 att rätta till det om man ska göra det fackmannamässigt (bara för bottenvåningen). Just elbiten är en sak som mäklare tyvärr ofta glömmer att informera om. Så länge det funkar så funkar det och är man inte elkunnig är det hopplöst att begripa om det som sitter i huset är korrekt utfört eller ej.

Tvärtom kan Du använda all den kunskap du skaffar om huset i samband med besiktningen (bygg, rör, el) som prutargument för att sen renovera upp huset till dagens standard.

Hus från -48 är ofta väldigt bra hus med väl beprövade lösningar på byggmaterialsidan, något som byggbranschen av idag inte kan skryta med, tyvärr! På den tiden fanns inte silikon och plast på alla tänkbara och otänkbara ställen i konstruktionen. Visst finns det kanske övrigt att önska vad gäller husens energieffektivitet, men en del kan man lösa på ganska enkla vis. Byggmaterial från den tiden är möjliga att underhålla och huset kommer säkert att bli hur trivsamt som helst när Du är färdig med det!

• Åsa Lund

Hej igen Chrille!

Kan Du inte skicka en länk till husannonsen som PM till mig? Jag är nyfiken nu!

MVH
    Åsa

Svar på tråden Hus i betong??