Inlägg från: chrille112 |Visa alla inlägg
  • chrille112

Hus i betong??

Letar efter hus, och nu har jag hittat ett. Det är från 1948 och helt byggt i betong (grund: betonghålsten, stomme av betong). Det har toalett på "markplan" men badkar i källaren.

Det känns lite dumt med badkar i källaren? Har någon tips på vad man ska tänka på när det gäller hus som detta? Hur är det t.ex. att ha badrum i källaren där det normalt är väldigt fuktigt? Finns det inte stor risk för fuktskador?

Alla kommentarer är välkomna =)

• Svar på tråden Hus i betong??
  • chrille112

Har idag pratat med mäklaren, och det verkar mycket lovande. Det är inte blåbetong, utan "vanlig" lättbetong. Radon har tidigare blivit uppmätt till 90 bq, det är ju helt okej?

Angående fukt så sa han att de inte har haft några problem med fukt. Mäter man vanligtvis fukt i väggar och golv vid besiktning, eller är det bara luften? Förhoppningsvis kommer jag snart att ha tillgång till ett besiktningsprotokoll som är två år gammalt.

Isolerar betong bra, eller kan man behöva tilläggsisolera det? Tycker att uppvärminigskostnaden verkar förhållandevis hög.

• chrille112

Vet någon vad man räknar att avlopp och elsystem har för livslängd? Jag tror inte att det är bytt, är det något jag behöver göra den närmaste tiden??

• chrille112

Åsa, vad jag förstår av ditt svar så är det en dålig idé att köpa?

• chrille112

Tack igen för svaret Åsa! Jag tror jag får bjuda in dig på fika när allt detta är klart, som tack :-P

Har gått igenom denna tråden nu, och har summerat här nedan. Rätta mig gärna om jag har fel eller har glömt något!

På måndag ska jag iväg och titta på huset. Är så ivrig!!!

*** Fukt i grunden
    Enligt mäklaren har det inte varit några problem alls med fukt. Huset är dock inte omdränerat. Jag inbillar mig att det är mindre risk för fukt i detta hus för att det är sutteräng.

*** Badrum i källaren
    Behöver inte vara ett problem, men det är viktigt att det är gjort på rätt sätt med tätskikten. Får kolla med mäklaren om det är någon hantverkare som har gjort badrummet eller om det är något hemmafixat.

*** Isolering
    Kommer antagligen behöva tilläggsisolera och byta ut 2-glasfönster till 3-glas.

*** El
    Är omdraget, men osäkert om när.

*** VA-system
    Finns risk att man måste byta detta

• chrille112

Absolut, kommer på PM alldeles strax =)

Svar på tråden Hus i betong??