• Cuthalion

Rivjärn utan blodvite

När jag var liten hade mina föräldrar en orange trefoting där man lade ner potatis/morötter/vadsomhelst. Med hjälp av en vev och ett lock kunde man sedan snabbt och enkelt riva ner allt utan att riva sönder fingrarna eller knogarna .

I en av otaliga flyttar har den dock kommit bort och är mycket saknad. Tyvärr kan vi inte hitta något liknande. Ingen av de matberedare vi har kollat på har möjlighet att riva så fint som man kan på ett vanligt rivjärn.

Någon här som vet om det säljs något liknande (eller precis likadan) fortfarande?

• Svar på tråden Rivjärn utan blodvite
  • Cuthalion

TACK! Helt underbart!

Krama din mormor lite extra .

• skogsmor

Ett annat tips är att kolla på loppisar och eller röda korset butiker och liknande. Har nämligen hört att de nya man kan köpa är betydligt sämre i kvalitet och betydligt färre skivor med.

~*¤*~ BF Juni 2008 ~*¤*~
  • Lillfjant
    Cuthalion skrev 2008-04-18 13:56:04 följande:
    TACK! Helt underbart!Krama din mormor lite extra .
    Hehe, det ska jag göra
  • jassikan

Ikeas burk är jättesmidig tycker jag (eller snarare två burkar med rivjärn.)
    Fördelen är att den ligger platt, så risken för att knogarna ska få stryk är inte särskilt stor.
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80083256

Liknande brukar finnas i husvagnsbutiker också, men där är den dubbelt så dyr.
    Men efter "flutterbys" olycka så kanske den inte är så lockande.

Så finns det ju sådana där multi-riv/skärmaskiner, ex.vis:
    www.clasohlson.se/Product/Product.aspx

Har inte provat denna, men en annan billig modell. Den billiga modellen (ej från Clas Ohlson) var helt värdelös.

Vet inte riktigt hur bra mandelkvarnen är på ex.vis morötter, men de är ju hyfsat hårda. Kanske kan fungera:

Annars kan kanske Gastromax Universalrivare, Universal Grater vara något: www.gastromax.se/gottblandat.php

• Cuthalion

jassikan - Tack för tipsen men jag kan verkligen inte använda rivjärn där man själv måste hålla i potatisen. Eller kan och kan . . . FÅR inte för mina föräldrar och sambo eftersom jag ömsom svär och ömsom blöder

• jassikan

Aha, okej.

Men titta vad jag hittade
    Tre ben och handvev, med olika riv-/skärplattor
    www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp

Den kanske kan vara något. Har ingen aning om den är något att ha eller ej, men kanske värt att testa.

Annars är det nog matberedare som gäller för att skydda fingrar och händer när större grönsaker etc. ska rivas.

• imsel

Jaa, finns den på jula oxå??!!
    Blir nog att kolla efter en sån när jag åker dit om nån vecka.

• Cuthalion

Haha, plötsligt finns den överallt! Visste att jag kunde lita på FL

Tack för hjälpen allihop!

• Flutterby
    jassikan skrev 2008-04-18 16:21:07 följande:
    Ikeas burk är jättesmidig tycker jag (eller snarare två burkar med rivjärn.)Fördelen är att den ligger platt, så risken för att knogarna ska få stryk är inte särskilt stor.www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80083256Liknande brukar finnas i husvagnsbutiker också, men där är den dubbelt så dyr.Men efter "flutterbys" olycka så kanske den inte är så lockande.
    Den är Ok till morötter och ost, men när jag skulle riva potatis så höll det på att bli blodpalt av det hela!
  • imsel
    Cuthalion skrev 2008-04-18 17:48:47 följande:
    Haha, plötsligt finns den överallt! Visste att jag kunde lita på FL Tack för hjälpen allihop!
    Jaa, vad vore livet utan Familjeliv
    Man skulle inte veta ett skvatt ju!
Svar på tråden Rivjärn utan blodvite