• Anonym

Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)

Jag rökte, drog visserligen ner en hel del på rökandet. Min graviditet blev helt normal, hade inte ont alls, förrän typ sista veckan. Sonen var lite större än normalt när han föddes och den kurvan har han följt hela tiden. Han är nu 2,5 år och fullt frisk.

Men visst ökar rökningen riskerna så det bästa är ju att sluta. Men då jag inte klarade det så valde jag att iallafall dra ner.

• Anonym

Jag har rökt under båda mina graviditeter den ena är inte färdig än. Pojken är nu 3.5 år och inget fel på honom.

• Anonym

Jag rökte när jag väntade vår dotter, dockinte lika mycket sominnan jag va gravid.. ville ju sluta helt...Det jag gjorde var att jag rökade bara första halvan av ciggen!! Nu väntar jag nr 2 o har även nu dragit ner på rökandet (försöker sluta helt)!! Har inte kommit så långt i denna grav ännu (v 14) men min första graviditet var helt normal fick en tjej på 3600g o kom 2 dgr efter bf!! så det var inget konstigt där inte!!

• Anonym

jag röke till at ja fick veta att ja va gravid, har inte rök sen dess, allt handlar om vilja, ja hade rökt i ca 15 år ill den dagen.

allt handlar faktiskt om den illräckliga viljan, det går inte att sluta förrän man verkligen vill.

de är svårt att veta hur det påverkar, det kan sätta sig på barnets intelligens och det är svårt att mäta om det är rökningen så är orsaken till den låga intelligensen,

har sett barn i min omgivning i alla fall som haft en rökare till mor, dom är kärnfriska, MEN, de är väldigt sena med allt, två-åringen pratar inte alls, mamma och tack kanske han kan säga, lite otydligt. Det äldsta barnet är också sen i sitt tal, det har blivit bättre nu, men hon är ändå 5 år.

• Anonym
    Anonym (rökare) skrev 2008-04-15 13:12:41 följande:
    Det är faligare att stressa än att röka, så de som röker och som blir gravida är det bättre att dra ner och försöka röka mindre cigg om dagen än att sluta helt. Slutar man tvärt får kroppen abstinens och man blir stressad. Och det är farligare för barnet i magen än ciggaretterna...
    Inte sant överhuvudtaget.
  • Anonym

jag har rökt under alla mina grav
    barnen är friska och graviditeten har varit utan problem..
    har inte lyckats sluta..
    men bara för att mina barn (än så länge) är friska och inte fått några men av det så är det ju långt i från alla som har det så

• Anonym

Det här känns ju mer som en peppningstråd för att det är OK att röka, ni måste vara helt slut i huvudet, skaffa intebarn om ni inte kan prioritera bort cigg, men det är klart olika människor resonerar och prioriterar olika.

Barnets hälsa VS cigg

Ja då vinner ju LÄTT ciggen!

• Anonym

usch tycker det är hemsk med gravid kvinnor som röker!
    också männen som står bredvid sina gravida kvinnor och röker!
    skäms på er, förstår ni inte hur era barn mår??
    en läkare beskrev till min gravida vän att hon skulle tänka sig själv ligga inne i en trång garderob och så kom det insprutandes rök/nicotin in och du kan inte göra ett dugg bara ligga där och andas in giftet!

tycker det är lika hemskt att röka som att knarka eller dricka.
    hur kan man göra så mot sina älskade barn?
    kan man titta in i sin bebis ögon sen och inte må skit övet det?

en fråga bara, skulle ni kunna stå och andas röken i ansiktet på dom när dom är nyfödda???

jag förstår att det är svårt, men tänk på era barns hälsa!
    LYCKA TILL ALLA!
    vill bara få er att tänka på era bebisar =(

• Anonym

me mina 2 första barn rökte jag inte födde första sonen 3v över tiden 3600g andra barnet ett par dagar över tiden 2700g

mina 2 sista graviditeter rökte jag ca 10cigg/dag
    3an vägde 3400g 2v över tiden,4an lite över 3kg dagen efter BF
    hade inga kompikationer under graviditeterna men barn nummer 3 har atopisk eksem vet ej om de har med rökningen och göra eller om man ärver det typ ALLA i min släkt har atopisk eksem

• Anonym

kanske tillägga att barn nummer 2 som jag INTE rökte med hade astma men den växte bort när han va ca 5år

Anonym skrev 2008-04-15 14:32:15 följande:
    me mina 2 första barn rökte jag inte födde första sonen 3v över tiden 3600g andra barnet ett par dagar över tiden 2700gmina 2 sista graviditeter rökte jag ca 10cigg/dag3an vägde 3400g 2v över tiden,4an lite över 3kg dagen efter BFhade inga kompikationer under graviditeterna men barn nummer 3 har atopisk eksem vet ej om de har med rökningen och göra eller om man ärver det typ ALLA i min släkt har atopisk eksem
  • Anonym
    Svar på #66
    klart som fan att stress kan påverka barnet negativt
    Anonym (BS) skrev 2008-04-15 15:24:51 följande:
    Ska kanske utveckla mitt Bull Shit till anonym rökare. Stress påverkar inte en graviditet, detta är ett fakta. Människan ÄR utvecklad för att klara en graviditet under SVÅRA omständigheter just på grund av vår strävan till fortlevnad, säkra vår existens.Därför har det alltid föds banr mitt i olika eländen runt i världen, mitt i krig och död, pest och sjukdommar, naturkatastrofer och personliga tragedier.Så jämför inte. Att röka är egoistiskt, tycker dessutom att de som inte kan sluta med sinna cancerpinnar kanske borde tänka om.
  • Anonym

Det är lätt attt sluta om man ser det som att man blåser ut röken på en nyfödd bebis ansikte varje gång man drar ett bloss - och det finns det ju ingen som gör.

• Anonym

Min vännina var storrökare.
    Hennes läkare sa rakt och klart ut till henne att hon kan inte sluta direkt för hon röka så mycket sp det skulle bli en chock och stress för barnet och det kunde påverka barnet negativt.
    Hon var tvungen att trappa ner lite i taget.

så jo, stress kan påverka.

• Anonym

Dom första veckorna så har den ju ingen sammankoppling till modern iaf.

• Anonym

Moirae, du blev tydligen läkare nu oxå????
    Jag väljer att lita på min bästa kompis om vad läkaren sa.
    Du har väll ingen erfarenhet om foster sjukvård el liknande som en läkare har?

• Anonym

Försök i alla fall att minska intaget! Jag rökte när jag väntade min dotter (född -97) och hade hemska skuldkänslor hela tiden...Som tur är fick hon inga men av det, hon vägde 4,5 kg och har hittills inte drabbats av några allergier eller andra besvär som kan vara relaterade till rökning under graviditeten.
    Har slutat nu! Kan rekommenderas!

• Anonym

Hade rökt i 13 år, ca 1 paket om dagen då jag fick reda på att jag var gravid. slängde allt som hade med cigg att göra i samma sekund. Det går att sluta bara man verkligan vill. Skulle aldrig kunna leva med mig själv om jag visste att jag hade skadat mitt barn bara för att jag var röksugen. Vill inte leka moraltant men jag tycker som föredetta rökare att kan man inte sluta för sitt barn skull så e man inte redo att skaffa barn.

• Anonym
    Anonym (Tyvärr...) skrev 2008-04-16 12:12:03 följande:
    Rökte tyvärr under graviditeten. Fast drog ner rejält från ca 1 paket om dagen till max 5 om dagen. Slutade med att vi höll på att förlora vår dotter i v.28. Hade vi väntat en dag till med att åka in så hade vi förlorat henne. Moderkakan hade lagt av, barnet grovt tillväxthämmat, för lite fostervatten. Som tur var åkte vi in pga oro för minskade fosterrörelser. Där såg dom allt detta på ett ultraljud och beslöts att hon skulle plockas ut samma dag. Och detta på grund av att jag rökte. Kommer aldrig aldrig mer någonsin röka under en graviditet igen. Inte efter att ha varit så nära att förlora ett välkommet barn.  Men ska tilläggas att hon idag mår bra och nyligen fyllt 1 år och varit sjuk 1 gång bara på 1 år, och det var en lätt förkylning.
  • Anonym

jag visste inte om att jag var gravid förrän i v 16. Jag rökte drack och gjorde massa dumma saker. mitt barn föddes alldeles för liten, vägde endast 2,5 h*n kunde inte äta eller hålla värmen. h*n hade svåra problem med att lära sej gå sitta osv. I skolan har h*n problem med inlärning ex matte. h*n lider av en muskelsjukdom som läkarna ej kan hitta ett namn för. Jag rökte EJ under dom andra graviditeterna.

Svar på tråden Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)