• elision

behöver råd ang styvsonen!!!! pust!

Hej. Skulle behöva massa råd till hur fasen jag ska ställa mig till killes son.

Ska försöka dra en kort historik. Min sambo har två egna barn dottern är 18 och sonen 14. Dottern har haft det trasligt med ätstörningar men mår bra idag med hjälp av tabletter och terapi.

Jag å min sambo flytta isär för lite mer än ett årsedan.
    I juni förra året började vi å dejta igen och jag blev gravid ganska snabbt. Var ju inte plnerat men vi kände att det är vi två inget att snacka om. Så dom sista två åren har varit lite turbulenta...Så hela våran grav har ju varit ganska stressig...eftersom att skaffa lägenhet idag gör man inte bara så där. jobben har strulat lite m.m Hur som...nu har vi äntligen kommit iordning och vi ska ha om en vecka. Och först nu dom sista två veckorna har det kommit ikapp mig att jag ska bli mamma snart...än sålänge har jag bara varit gravid.

saken är den att nu har sonen börjat dumma sig. Eller det har han gjort sen i höstas. Skiter i stort sett vad någon säger till honom, spelar bara dator, missköter skolan så han har fått flera IG varningar, ingen direkt respket för någon, allmänt slapp, slö och bedrövlig.

Men nu orkar inte hans mamma med honom längre (dom är hos oss varannan helg). När hon ringt och varit ledsen så har vi sagt att det bästa är att han kommer och bor hos oss istället. Vi kan inte göra så mycket mer än försöka prata med honom när han är här...men jag är lite skeptisk till att enbart ha moralpredikningar utan att man kan visa att det man väljer att göra får konsekvenser. Där har vi varit lite osynkade med mamman hon har väll inte riktigt tyckt som vi.

Hans mamma är ju så snäll att hon ibland är dum i huvet...missförstå mig...jag tycker jättebra om henne....men NU en vecka innan jag ska föda så har hon tröttnat såpass att nu är hon villig att låta honom flytta hit...men jag vill inte det nu....dom har haft sen i höstas på sig, och jag är osäker på att jag orkar ta tag i detta när jag ska ha mitt första barn själv...jag är ju ganska osäker och känner mig lite stressad oc nervös inför det.

Jag tycker att dom har haft såpass lång tid på sig så varför NU...vist förstår jag att man inte kan tidsbestämma sig för när man har nått sin gräns...men jag känner att har dom dröjt så länge med detta så måste dom väll kunna vänta ett par veckor till så att jag får landa i min omställning. M sa att han såklart kommer ta det tyngsta, men jag vill ju att han ska var tillgänglig i början för oss i början. så klart att vi får ta smällen men har dom skitit i det så länge så måste dom väll kunna vänta lite till

Är jag ute och cycklar?????????????

• Svar på tråden behöver råd ang styvsonen!!!! pust!
  • Lyckogrisen

Svårt att råda dig i denna situation. Sonen låter som en typisk tonåring enligt mig. Men jag tycker spontant att det inte är någon bra idé att flytta på sonen. Han kommer nog känna sig övergiven av sin mamma. Man löser ju inte problemen utan bara flyttar på dem. Å andra sidan kanske han behöver sin pappa mera just nu. Vad vill sonen själv?

• elision

Känner också att man bara flyttar på problemet. Han är absolut en typisk tonis=)...största problemet är ju att han missköter skolan så mycket, det är ju mamman som inte klarar av att tackla honom längre. Vi kan säkert få "ordning" på honom här, men det är ju fortfarande hos henne dom största problemen är.

Han vill absolut inte flytta hit. Det är väll ca 3 mil emellen, här har han ju inga kompisar eller så, tror inte att dom vill byta skola för honom så det blir ju väldigt omständigt för honom. Plus att han trots allt är mammas gris=).

Känner bara att hon kunde valt att ta tag i det lite tidigare och inte en vecka innan jag ska ha. Vi har ju sagt att det är okej att han kommer hit. Men det hade varit skönt att påbörja det innan, för då hade man antagligen kommit en bit på vägen nu.
    samtidigt vill jag ju egentligen inte behöva säga nej heller, men jag är nog inte så stabil just nu att jag klarar av att tackla tonåringar...vet ju knappt hur man byter en blöja.

jaja...vi skulla ha stormöte på fredag så man får väll se=)

• Lyckogrisen

Ta inte ut för mycket i förskott nu utan vänta och se vad mötet ger. Ni måste ju diskutera er fram till en lösning som fungerar för alla.
    Det ska nog ordna sig ska du se.

• EMBLA1

Vet hur det är att ha styvbarn i tonåren.
    Jag tror också att det är fel att flytta barn. Tror att det bara gör han osäker. Han behöver trygghet. Kan ni inte komma överens om att pappan ska ta lite mer tid till sonen istället. Ha en aktivitet i veckan och kanske läxdag hos pappa på onsdagar eller nått?
    Hoppas att allt löser sig och att( hur elakt det än låter) han bor kvar hos mamma tills du vant dig att vara mamma.

• pepsi max

Min bonus son var inte heller så rolig i 14års ålder. Va dum mot sina syskon och vi kunde inte lita på honom alls. Han tyckte tillslut att vi hade för mycket regler här hemma och att det var drygt att behöva hjälpa till.  Han flyttade till sin mamma... som bara vill vara kompis men sina barn. Det gick dåligt för honom i skolan under en period. Han fyller 16 år i sommar och har mognat något enormt. Är jätte mysig med sina småsyskon när han kommer hit varannan helg.

Minns hur jag var i tonåren... var sååå elak mot min mamma stödig mot allt och alla. Struntade i skolan. Inte hade det blivit bättre om mamma hade lämnat bort mig...
    Alla åldrar har sin charm det är nåt som ingår när man skaffar barn.

Hoppas det löser sig med med bonussonen.
    Lycka till med bebisen!

• elision

hejhej...tack för era råd...det blev varannan vecka och #peppar peppar# har det gått över förväntan. trodde att han skulle vara sur och vresig men icke...tror att han tom tycker att det var ok att vara här...lite jobbigt att få upp honom på morgonen men när han väl är uppe så är det inga problem...håller tom själv koll på tiden när han måste åka...han har tre byten att göra så det tar honom entimma att ta sig till skolan men det funkar...

ingen bäbis här inte...har gått 8 dar över tiden...har försökt att göra två hinnsvepningar men det har inte ens varit så pass moget att det har gått att göra...men nu har jag haft ganska mycket onda värkar i två dar så jag hoppas att det börjar ge med sig.=)

Svar på tråden behöver råd ang styvsonen!!!! pust!