Inlägg från: stinagreta |Visa alla inlägg
  • stinagreta

Ni i Stockholm - vart vände ni er för att få snitt?

Jag lider av den västa förlossningsskräck ni kan tänka er, har alltid gjort. Jag bävar så för att få kämpa med läkare/barnmorskor som inte förstår mig - och kanske i slutändan inte få snitt. De har ju en i sitt våld totalt. Hur gjorde ni andra förlossningsrädda? Snälla dela med er och berätta.

• Svar på tråden Ni i Stockholm - vart vände ni er för att få snitt?
  • stinagreta

Och denne var förstående och du fick snitt? Fick du kämpa mycket?

Jag hör så mycket skräckhistorier om tjejer som får kämpa och kämpa men inte tas på allvar. Fy fan, det är övergrepp känner jag.

• stinagreta

Vad skönt, det känns lugnande.

Vet nån om det är olika på olika sjukhus? Eller om någon läkare eller "barnmorskeställe" är "ökänd" - alltså nån som man ska akta sig för om man vill ha planerat snitt?

• stinagreta

Ja.. det förstår jag. Men bara man slipper mötas av gestapo-folk som minsann-vet-det-bästa-och-nu-slutar-jag-sjåpa-mig!

Åh vad spännande Berätta gärna om du vill - hur var det? Hur ont efteråt?

• stinagreta

Usch. Ja den där ryggbedövningen är jag sjukt rädd för. Skulle vilja sövas, men man vill ju inte ligga alldeles ensam på uppvaket utan att få se sin bebis.. Sen är det ju bättre med tillfrisknandet om man inte varit sövd vad jag förstår. Men HU. Kan man inte få nån sorts lugnande inför operationen? Det skulle jag verkligen vilja ha.

• stinagreta

Tack så mycket för tipset!! Ligger det i Läkarhuset där eller? Hittar inte när jag googlar...

• stinagreta

Jaylin, kan inte du berätta lite om hur aurorasamtal går till? Och gärna lite om hur det är efter snittet.. Jätteont?

• stinagreta

Nej.. jag insåg att du inte snittats än när jag läste ditt inlägg lite noggrannare. Tack så mycket för ditt svar, nu känner jag mig lite lugnare. Jag har varit så himla rädd för att vara tvungen att sitta och bli offer för övertalningskampanj efter övertalningskampanj och sen kanske inte bli "trodd" och tvingas föda vanligt ändå. Vad gör man då liksom när man är så rädd så man dör? Nu känns det som jag kan vara lugn i att jag säkert får snitt... Skönt. (För jag kaaaanske är gravid nu. Kaaaanske. BIM på måndag. Om jag är det blir min förlossningsskräck det första jag säger till min bm. Definitivt.)

Annars låter dublinmodellen jättebra! Så borde det vara på alla förlossningar. Lycka till med snittet Jaylin!

• stinagreta

Varför? Det låter ju jättebra att veta att man har en barnmorska med sig hela tiden som inte lämnar en. Jag tror ju inte att de skyndar på förlossningen om det är farligt. Då kanske de erbjuder snitt i så fall, och det kanske man vill ha om man kämpat jättelänge. VILL man kämpa vidare får man väl det säkert. Jag tycker det låter kanon (om man vågar föda vill säga)

Svar på tråden Ni i Stockholm - vart vände ni er för att få snitt?