• Anonym (Orolig)

Väldigt sen flyttanmälan - konsekvenser?

Hej!

Jo, jag flyttade hemifrån för ca 2 år sedan. Struntade då i att anmäla flytten och adressändra/eftersända posten eftersom jag bl a tyckte att det inte behövdes samt för att det i min mening var en onödig utgift. Jag kunde ju hämta posten hos mina föräldrar.

Nu tänkte jag ta itu med det här och undrar därför om det blir några konsekvenser för mig? Kan jag bli skyldig att betala någon sorts straffavgift eftersom jag dröjt så länge eller kan något annat otrevligt inträffa?

Man ska ju ange datumet då flytten skedde och jag vill inte ange något annat datum än det riktiga, alltså för ca 2 år sedan. Förstår att det kan se märkligt ut hos Skatteverket och kanske även andra ställen...

Vore schysst om någon med vetskap om detta vill svara :)

• Svar på tråden Väldigt sen flyttanmälan - konsekvenser?
  • Anonym (Maria)
    MammaHela skrev 2008-04-08 23:22:02 följande:

Så länge inte dina föräldrar fick några bidrag baserat på att du bodde hos dem så tror jag inte att det är nån fara...

Stämmer.
  • Anonym (Lova)

Flyttanmälan är gratis. Adressändring, alltså att man vill ha posten eftersänd, kostar en liten slant.

• Anonym (Skv)
    Anonym (Också orolig) skrev 2024-11-25 23:52:54 följande:

Till trådstartare: Jag har en familjemedlem som ish är i samma sits, dock hen har flyttat utomlands och glömt anmäla. Skulle du kunna ge en uppdatering kring din situation och om det blev några konskevenser till slut för den sena anmälan? Tacksam för svar.

Kan bli väldigt stökigt skattemässigt 
  • Anonym (Nnn)

Folkbokföringsbrott ?? 

min vän glömde adressändra. Fick böter på 14000 kr

• Anonym (Också orolig)
    Anonym (Nnn) skrev 2024-11-26 12:37:29 följande:

Folkbokföringsbrott ?? 

min vän glömde adressändra. Fick böter på 14000 kr

Seriöst?? När var detta? Upptäckte de det, eller var det att din vän skickade in en sen anmälan?
  • Anonym (M)
    Anonym (Också orolig) skrev 2024-11-25 23:52:54 följande:

Till trådstartare: Jag har en familjemedlem som ish är i samma sits, dock hen har flyttat utomlands och glömt anmäla. Skulle du kunna ge en uppdatering kring din situation och om det blev några konskevenser till slut för den sena anmälan? Tacksam för svar.

Lagen har skärpts sedan 2008 när tråden skrevs. På den tiden blev man inte straffad bara för att man var skriven på fel ställe. Så länge det inte kombinerades med bidragsfusk eller liknande så var det bara att skriva sig på rätt adress och sedan var saken ur världen. 

Nuförtiden kan man straffas när man inte gjort något annat fel än att inte vara skriven där man bor.
  • Anonym (Också orolig)
    Anonym (M) skrev 2024-11-26 13:56:54 följande:
    Lagen har skärpts sedan 2008 när tråden skrevs. På den tiden blev man inte straffad bara för att man var skriven på fel ställe. Så länge det inte kombinerades med bidragsfusk eller liknande så var det bara att skriva sig på rätt adress och sedan var saken ur världen. 

Nuförtiden kan man straffas när man inte gjort något annat fel än att inte vara skriven där man bor.
    Herregud, då vågar man ju inte rätta på sitt misstag för att det är samma sak som att erkänna till brott ju. Vilket motsägande system. Vet inte vart vi ska ta till oss
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Också orolig) skrev 2024-11-26 13:59:42 följande:
    Herregud, då vågar man ju inte rätta på sitt misstag för att det är samma sak som att erkänna till brott ju. Vilket motsägande system. Vet inte vart vi ska ta till oss
    Fast hur kan man glömma att ändra sin adress? 
  • frystmango12
    Anonym (xxx) skrev 2024-11-26 14:08:39 följande:
    Fast hur kan man glömma att ändra sin adress? 
    Oj vilket bidrag. Bevisligen är det ju fullt möjligt att göra misstag om du läser trådstartarens inlägg
  • Anonym (xxx)
    frystmango12 skrev 2024-11-26 14:14:22 följande:
    Oj vilket bidrag. Bevisligen är det ju fullt möjligt att göra misstag om du läser trådstartarens inlägg
    Misstag? 

Struntade då i att anmäla flytten och adressändra/eftersända posten eftersom jag bl a tyckte att det inte behövdes samt för att det i min mening var en onödig utgift. Jag kunde ju hämta posten hos mina föräldrar.

• Anonym (M)
    Anonym (Också orolig) skrev 2024-11-26 13:59:42 följande:
    Skriv dagens datum som flyttdatum så blir du folkbokförd rätt utan att det syns att det var fel tidigare. 
  • frystmango12
    Anonym (xxx) skrev 2024-11-26 14:18:22 följande:
    Misstag? 

Struntade då i att anmäla flytten och adressändra/eftersända posten eftersom jag bl a tyckte att det inte behövdes samt för att det i min mening var en onödig utgift. Jag kunde ju hämta posten hos mina föräldrar.
    Ja. Per definition, "misstag": ett felaktigt omdöme. Något man ångrar. Det är mänskligt att tänka fel ibland. :) Hoppas andra tänker så om dig när du gör dina misstag.
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (Också orolig) skrev 2024-11-26 13:45:34 följande:
    Seriöst?? När var detta? Upptäckte de det, eller var det att din vän skickade in en sen anmälan?

Under 2022-2023 
    Polisen upptäckte det när dom skulle leverera ett delgivningsbeslut på gamla adressen och fick reda på att personen hade flyttat. därmed gjordes en anmälan. Men även grannar eller vem som helst kan anmäla om man misstänker någon för att bo på fel adress. 

Fanns även en intressant artikel i en tidning om hur vanligt det har blivit att folk åker dit för folkbokföringsbrott. Minns tyvärr inte vilken tidning?  

• Anonym (xxx)
    frystmango12 skrev 2024-11-26 15:34:20 följande:
    Ja. Per definition, "misstag": ett felaktigt omdöme. Något man ångrar. Det är mänskligt att tänka fel ibland. :) Hoppas andra tänker så om dig när du gör dina misstag.
    Det var medvetet, står klart och tydligt att hen struntade i det och även varför. Nej, det är inget misstag, det var en medveten handling. 

Du försökte, men det fungerade inte. Lev med det. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Nnn) skrev 2024-11-26 16:18:15 följande:

Under 2022-2023 
    Polisen upptäckte det när dom skulle leverera ett delgivningsbeslut på gamla adressen och fick reda på att personen hade flyttat. därmed gjordes en anmälan. Men även grannar eller vem som helst kan anmäla om man misstänker någon för att bo på fel adress. 

Fanns även en intressant artikel i en tidning om hur vanligt det har blivit att folk åker dit för folkbokföringsbrott. Minns tyvärr inte vilken tidning?  

Jag vet att Hem & hyra skrivit en del om det.

Om man går in på hemhyra.se och söker på folkbokföringsbrott så hittar man flera artiklar.
Svar på tråden Väldigt sen flyttanmälan - konsekvenser?