• SaramedM

skulle du vilja ha ett pyttelitet chip i ditt barn jacka, som visa vart ditt barn är dygnet runt via gps?

Första svaret är ja, men det beror faktiskt på åldern på barnet också

Min 4 åring JA

En 12 åring måste få lite mer frihet än så

• SaramedM

Mammas Melvin skrev 2008-04-08 08:40:58 följande:

jo men du behöver ha detta chipsom någon sorts kontroll grej.utan mer som en säkerhet, ifall din tolvåring försvinner eller så
    Jo jag förstår vad du menar men jag tror att en 12 åring eller 14 åring skulle känna sig kontrollerad
    Men jag vet inte
  • SaramedM

Mammas Melvin skrev 2008-04-08 08:38:20 följande:

många barn försvinner spårlöst i sverige,med ett litet chip i barnets sko, jacka eller liknande kan visa vart ditt barn är dygnet runt.man kan se det via mobilen eller via datorn.skriv gärna vad du valde//rebecca
    Många barn tycker jag är att överdriva kraftigt!
    Det som hänt Engla här vidrigt och hemskt men fallen är inte speciellt många faktiskt
  • SaramedM
    Två töser skrev 2008-04-08 08:44:35 följande:
    JA! Skulle jag gärna vilja ha.Roligt att jag hittade den här tråden. Pratade precis om det här med min granne igår. Att många barn försvinner! Vi försökte komma på bra sätt att tala om för våra barn att man inte ska gå iväg med någon okänd person! Men hur talar man om det för 3åringar?!!!!
    Är det så många barn?
  • SaramedM
    ZeZZa skrev 2008-04-08 08:46:39 följande:
    Många o många 1 barn är FÖR många!
    Jag sa inte att det var ok men jag vände mig emot att TS skrev att det är många barn som försvinner

Självklart är varje barn ett för mycket men det finns andra saker som man nog ska vara mer rädd för
  • SaramedM
    Sofye skrev 2008-04-08 08:47:05 följande:
    Räcker det inte med att barn försvinner? Det ska väll inte försvinna nått barn!
    Jo självklart är det en mardröm men jag tycker man ska vara rädd för rätt saker faktiskt
    Och risken för att ens barn försvinner än relativt liten, det finns så mycket att vara rädd för
  • SaramedM

Har jag sagt att det är ok att det försvinner barn?
    jag var 10 år när Helen försvann och var jätterädd väldigt länge
    Jag minns också Johan i Sundsvall som aldrig hittades

Vad är det som säger att jag inte upplever samma ångest över att nått ska hända mitt barn?
    Men det går inte att skydda sig mot allt, hur gärna man än skulle vilja
    Bekanta till oss förlorade sitt barn när h*n kvädes till döds i sandlådan på dagis!

Men jag skrev också att jag nog kan tänka på ett såtn chip på min dotters jacka.

Birgitta2 skrev 2008-04-08 08:51:25 följande:
    Det räcker med ett enda barn. Ett barn är alldeles för mycket. Jag kan känna mamman ångest. Den ligger som en filt på min kropp. Bara tanken att min dotter skulle utsatts....En väns lillasyster hittades efter 4 dagars letande katatonisk bredvid ett litet träd bredvid ett grustag. Detta är drygt 40 år sen. Vi fick aldrig veta vad som hänt henne. Men hon blev aldrig sig själv.Lilla Helene blev bortförd för 19 år sen. Man konstaterade att hon levt i 3 dagar och utsatts för hemskheter.Lilla Engla är borta. vad händer henne?
  • SaramedM

Mammas Melvin skrev 2008-04-08 08:58:12 följande:

men asså för mig är det inte hur många som försvinner osv,för mig gäller det att veta vart MITT barn är och säkerheten kring detta.jag kan ju inte sitta och tänka det försvinner kanske 100 barn i sverige varje år.men min son är inte en av dom.
    Det försvinner inte 100 barn i Sverige varje år!

Den siffrar tror jag tog tagit ur luften

Jag vill också skydda mitt barn mot allt men det går inte
  • SaramedM
    Angel80 skrev 2008-04-08 08:57:50 följande:
    Vet att detta är lite OT men med tanke på dagens samhälle hade jag önskat att det fanns lite fler övervakningskameror ute på stan och på andra ställen där barn och vuxna vistas och där det händer mycket. Och nej jag är inte rädd för ett övervakningssamhälle som många är. Har man inget att dölja så har man inte.
    Gäller det de med skyddade identiterer också..som du inte kan visa sig ute!
  • SaramedM

Mammas Melvin skrev 2008-04-08 08:56:11 följande:

i sverige försvinner det många barn.mer än man tror.men det är bara de grövsta fall som visas i media.om inte annat så hade detta oxå varit en möjlighet för dom som bor i usa,där försvinner det flera tusen barn om året.
    Kan du visa mig siffror på hur många som försvinner eller vill du bara göra reklam för den produkt du kommer att sälja?
  • SaramedM

Under huden!

Det innebär en mängd risker, saker kan faktiskt börja vandra i kroppen och skada enormt!

hur sjutton tänker ni?

Och om det ska vara GPS så strålar det destuom!

• SaramedM
    galengalen skrev 2008-04-08 09:42:38 följande:
    jag förstår alla föräldrars oro, och att man vill hålla koll på sina småbarn. Problemet med de här nya chipsen som komer på marknaden är att VEM SOM HELST kan ha samma kontroll över ditt barn som du, genom att hacka in sig på informationen som finns i det. Helst plötsligt blir det inte en säkerhet för dig som förälder, utan gör ditt barn till direkt måltavla för varenda datakunnig pedofil där ute, tänk på det!
    ja hua!
  • SaramedM

INGET nu existerande system är 100% säkert, inget som någon polismyndighet eller bank kommit på i alla fall.

Alla system har läckor
    I Oslo läckde de helt säkra bilderna från biltullarna så att en kvinna med skyddad identitet kunde spåras av sin fd man.

Bankkort skimmas etc etc

Kan du spåra så kan andra spåra

Vem säljer detta chip? Det måste ju vara en stor nyhet?

Mammas Melvin skrev 2008-04-08 16:11:25 följande:

att andra kan kolla vad ditt barn gör stämmer inte!chippet har en kod på cirka 13 siffror.och endast du och polisen har dessa siffror.vet inte ens om det kommer att vara möjligt att kolla det helt själv utan polisen tillåtelse.vet bara att detta är en ide som kan säkra barnen.det ska inte vara till för att kolla vart ditt barn är vanligtvis.tex. hos vänner å så.utan om det händer något så finns det en möjlighet att ta reda på vart ditt barn befinner sig. om det är allvarligt!
Svar på tråden skulle du vilja ha ett pyttelitet chip i ditt barn jacka, som visa vart ditt barn är dygnet runt via gps?