• WWLMC

Pulmicort / Airomir

Har en dotter som nu är 7 månader (5mån korr) som använder pulmicort+airomir pga av trånga luftvägar..

Hon är nu förkyld och har då det ännu besvärligare med andningen...

Nån annan som har barn med liknande besvär?

• Svar på tråden Pulmicort / Airomir
  • jellona0507

Min dotter har förkylnings astma, och får pulmicort & airomir morgon & kväll mot det.
    Jag ger 2 puffar av båda morgon & kväll för tillfället.
    Rosslar som tusan när hon andas, och kräks slem.
    Min dotter är också 7månader, dock ej prematur!

Kram

Minya 050727 & Engla 070828 // firebirds.blogg.se
  • WWLMC

ååå en till i samma sits här då....
    jag ger oxå 2 morgon+kväll + max antal doser av airomir per dag.... kräks massa slem å nästan tappar andan ibland... sååååååå läskigt! Hoppas det blir bättre snart! Hur gammal var din tjej när hon började med P/A?
    Kram

• jellona0507
    WWLMC skrev 2008-04-02 23:59:50 följande:
    ååå en till i samma sits här då....jag ger oxå 2 morgon+kväll + max antal doser av airomir per dag.... kräks massa slem å nästan tappar andan ibland... sååååååå läskigt! Hoppas det blir bättre snart! Hur gammal var din tjej när hon började med P/A?Kram
    Jag började ge medicinen för 1½ vecka sedan, då vi fick veta om astman.
    Min stora dotter har samma skit! Hon får 1 puff av båda morgon och kväll när hon är frisk, och 2 puffar när hon är sjuk.

Jag brukar få gå till vårdcentralen med ENgla för att inhalera ventoline. Det verkar hjälpa bättre än airomiren. Läkarna förstår dock inte varför!

Visst är det läskigt när de håller på att kvävas pga slemmet! Engla blev blå-lila en kväll när hon hade sjukt mycket slem i halsen. Tur som var fick hon upp det!
    Kram
  • WWLMC

coolt såg nu förresten att våra små tjejjer är födda samma dag!!!
    Ja, Wilma har varit inlagd tre gånger sedan hemkomsten från neo... å det var några gånger som jag varit riktigt orolig... som tex när hon har blivit blå... HUA!!!
    Har haft medecinen sedan i julas... läkarna tycker att hon klarar upp hostattackerna bra själv nu, så därför behövde vi inte bli inlagda den här gången. Hennes storebror har samma problem, men han är 2,5år nu.. han var väl 1,5när han började med medicinen...

Kram

• jellona0507
    WWLMC skrev 2008-04-03 00:08:21 följande:
    coolt såg nu förresten att våra små tjejjer är födda samma dag!!! Ja, Wilma har varit inlagd tre gånger sedan hemkomsten från neo... å det var några gånger som jag varit riktigt orolig... som tex när hon har blivit blå... HUA!!!Har haft medecinen sedan i julas... läkarna tycker att hon klarar upp hostattackerna bra själv nu, så därför behövde vi inte bli inlagda den här gången. Hennes storebror har samma problem, men han är 2,5år nu.. han var väl 1,5när han började med medicinen...Kram
    Minya (2år 8månader) började med medicinerna när hon var 1år 4månader. Hennes astma har aldrig varit lika jobbig som Englas. Engla får verkligen kämpa sig igenom host anfallen!
    Ja, visst är det riktigt läskigt när de blir blå!?! Fy!
    Vi borde eg. också ha fått medicinerna redan i december, då vi var inne och de konstaterade att Engla hade luftvägs infektion. De visste att vi har astma i släkten och att storasystern har det.
    Kul att de är födda samma dag! Väldigt bra dag att minnas!
    Kramar
  • WWLMC

Nä det är samma här.. Williams astma är inte alls lika jobbig, men det kanske beror på att han är äldre (hoppas, hoppas) så det kanske sakta men säkert växer bort... jag hade ju astma som barn, men det väste bort i tonåren...

Din tös var lite före min... hihi...
    Wilma är född 09.33 oxå med snitt ;)

Kram

• knäppisen

Vill ge ett litet hopp om att besvären kan växa bort rätt fort. Min kille fick astmadiagnos för drygt ett år sen, han var då 6 mån (3,5 mån korr). Han fick rätt höga doser airomir och pulmicort periodvis och vi har också varit inlagda när vi inte fått bukt med det själva.

Nu är det flera månader sen vi behövde använda airomiren. Pulmicort ger vi en puff morgon o kväll i förebyggande syfte men kommer troligtvis ta bort den i nästa vecka när vi ska på återbesök till läkaren eftersom han inte fått några besvär alls de senaste gångerna han varit sjuk.

• WWLMC
    Svar på #7
    vad skönt honom att det är bättre!!! =)
  • twins2

Våra tvillingpojkar har haft pulmicort och ventoline (numera utbytt mot Airomir då ventoline utgått) via nebunette sedan de var mkt små. Efter ett antal sjukhusbesök och lunginflammationer fick vi en egen inhalator (aiolos). Utan denna hade vi aldrig klarat oss. Sedan dess har vi sluppit många sjukhusbesök och pojkarna har snabbt kunnat få hjälp med andningen. I stället för att behöva åka in akut för att de ska få dessa inhalationer med främst ventoline har vi skött detta själva hemifrån. Det är främst i förkylningstider den används men den får alltid följa med på resor etc. Det går inte att jämföra effekten av att få ventoline inhalerat med att ta ett par puffar via nebunetten.

• WWLMC
    Svar på #9
    nej, jag tycker inte alls att nebunetten tar lika bra som när vi vart inne och hon fått inhalera tex adrenalin... nu har hon haft det jobbigt i flera dagar.. hua! ända sedan hon fick sin nebunette vid jul tycker jag att det funkat bra.. men nu känns det inte som att den hjälper... trots 2 puffar pulmicort morgon + kväll och max dos av airomir/dygn..
  • knäppisen

Ring igen om det inte blir bra trots maxdos av airomir. Hon ska inte ha jobbigt att andas, risken är väl rätt stor att syresättningen sjunker också då och det är ju inte bra.

• Lindis41

en fråga till er som anv pulmicort o airomir - har era barn haft högt crp???

• WWLMC
    Svar på #12
    inte vad jag vet... annat än när hon hade rs... ska kolla det imorrn.. måste ändå träffa läkaren.. kram
  • Maria C S 75

Fick en tillxäthämmad kille men inte prematur. Han har haft problem sen han var 7 månader. Har slutat räkna antal luftrörs infektioner.  Har åkt in akut 2 gånger. När han är förkyld tar han 2 puffaar pulmikort och 1 puff airomirmorgon och kväll. Annars 1 puff av varje morgon och kväll i förebyggande syfte. Det blir värre när han är förkyld. Vi har även fått bricanyl flytande som lindrar snabbare och är lättare att få i honom när det är kris. Har även vaccinerat honom med prevenar. Har väl hjälpt liiiiiiite men inte mycket.

• sofie och laura

hej hej!!

en till här med liknande astma född prematur 3 månader för tidigt idag 7 månader (4 mån egentligen)
    vi inhalerar dagligen med aiomir 1 puff o pulmicort 2 puff morgon o kväll slutade med det sen han vart sjuk sist men enligt läkaren skall det fortsätta med det!

Vi skall tillbaka om 1 1/2 månad då skall dom söva ner han o registrera andning o så o se om dosen skall höjjas eller om det ej behövs någon mer som fått sitt barn nervsövd eller så för att registrera??

hoppas annars att det växer bort... nu e ju han förkyld igen o stora flickan med så det e ju extra jobbigt

• knäppisen

sofie och laura skrev 2008-04-06 15:42:55 följande:

hej hej!!en till här med liknande astma född prematur 3 månader för tidigt idag 7 månader (4 mån egentligen)vi inhalerar dagligen med aiomir 1 puff o pulmicort 2 puff morgon o kväll slutade med det sen han vart sjuk sist men enligt läkaren skall det fortsätta med det!Vi skall tillbaka om 1 1/2 månad då skall dom söva ner han o registrera andning o så o se om dosen skall höjjas eller om det ej behövs någon mer som fått sitt barn nervsövd eller så för att registrera??hoppas annars att det växer bort... nu e ju han förkyld igen o stora flickan med så det e ju extra jobbigt
    Nån sån undersökning har vi inte gjort. Har faktiskt inte ens vetat om möjligheten. Vi har istället provat oss fram till lämplig dos.
  • aiz

Mina ena flicka får P+A 2ggr/dag när hon är mycket förkyld samt när det är kallare än minus fem grader ute.

Sen får hon P 2ggr/dag när hon är lite förkyld i förebyggande syfte.

Svar på tråden Pulmicort / Airomir